کد خبر: ۷۷۰۳
تاریخ انتشار : ۱۰:۰۵ - ۲۴ بهمن ۱۳۹۳
محققان دریافتند استفاده از نانوذرات کربن در کابل‌های فشارقوی به منظور صرفه‌جویی در مصرف انرژی بسیار موثر است.

به گزارش "برق نيوز" محققان سوئدی دریافتند نانوذرات کربن، کلیدی برای صرفه جویی در مصرف برق هستند. افزودن توپ های نانو کربن در کابل های فشارقوی، موجب صرفه جویی 26 درصدی در مصرف برق می شود.

محققان دانشگاه گوتنبرگ عنوان کردند: افزایش ولتاژ در شبکه های انتقال برق بسیار مهم است و مهمترین موضوع در این پروژه این است که راندمان انتقال برق را بدون افزایش ضخامت کابل های برق افزایش دهیم، زیرا در حال حاضر این کابل ها بسیار سنگین هستند و استفاده از آنها مشکلات خاص خود را دارد.

مولر و همکارانش با همکاری شرکت «Borealis» در سوئد نشان داده اند که انواع مختلف توپ های کربنی در مدل گروهی در برابر از بین رفتن عایق پلاستیکی در کابل های فشارقوی محافظت می کنند و بر کارآیی این کابل ها تاثیر بسیاری دارد و موجب کاهش مصرف برق می شود.

گام بعدی محققان آزمایش این روش در کابل های فشارقوی جریان متناوب در مقیاس بزرگ است و البته این تیم قصد دارد از این فناوری در شبکه برق فشار قوی مستقیم نیز استفاده کند، زیرا معمولا برق فشار قوی مستقیم برای انتقال نیروی برق در فواصل طولانی، مناسب تر است

منبع: جام جم
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار