کد خبر: ۷۹۴۰
تاریخ انتشار : ۱۳:۰۵ - ۰۸ اسفند ۱۳۹۳
واکنش تند وزیر نیرو در پی ورود وزارت نفت به حوزه برق:
حمید چیت چیان با تاکید براین که ایجاد رقابت بین شرکت های ایرانی برای صادرات به هیچ عنوان به مصلحت کشور نیست، هشدار داد: وزارت نفت عاقل تر از این است که با نیروگاه های تحت پوشش وزارت نیرو رقابت کند. برای ساخت هر نیروگاهی در داخل کشور چه با هدف عرضه برق تولیدی آن در داخل و چه با هدف صادرات برق، قطعا باید از وزارت نیرو مجوز اخذ شود.
وزارت نفت عاقل تر از آن است که با وزارت نیرو رقابت کندسرویس صنعت برق نیوز: چندی است وزارت نفت با انتشار اطلاعیه ای اقدام به جذب سرمایه گذار برای ساخت نیروگاه کرده و به حوزه تولید برق و صادرات آن وارد شده است که این عمل خارج از وظیفه وزارت نفت واکنش ها و مخالفت های فراوانی را در پی داشته است.

وزیر نیرو در واکنش به ورود وزارت نفت به عرصه صادرات برق با تاکید براین که ایجاد رقابت بین شرکت های ایرانی برای صادرات به هیچ عنوان به مصلحت کشور نیست، هشدار داد: وزارت نفت عاقل تر از این است که با نیروگاه های تحت پوشش وزارت نیرو رقابت کند.

حمید چیت چیان درمورد ساخت نیروگاه توسط وزارت نفت در خارج از کشور اظهار کرد: از تصمیم آن وزارت‌خانه برای ساخت نیروگاه در خارج از مرزها اطلاعی ندارم .

وی در مورد امکان ساخت نیروگاه توسط وزارت نفت در داخل کشور نیز تاکید کرد: برای ساخت هر نیروگاهی در داخل کشور چه با هدف عرضه برق تولیدی آن در داخل و چه با هدف صادرات برق، قطعا باید از وزارت نیرو مجوز اخذ شود.

وزیر نیرو درمورد تاثیر موازی کاری‌ها در سیاست کشور برای صادرات برق، گفت: قطعا به هیچ وجه ایجاد رقابت بین شرکت‌های ایرانی در بازارهای صادراتی به مصلحت کشور نیست و مسوولان محترم وزارت نفت هم عاقل تر از این هستند که تلاش کنند در بازارهای صادراتی برق کشور با نیروگاه های وزارت نیرو یا نیروگاه های تحت پوشش این وزارت خانه رقابت کنند.

به گزارش برق نیوز از شهریورماه سال جاری که وزارت نفت اقدام به فراخوان شرکت های خصوصی برای احداث نیروگاه در راستای صادرات برق کرده است، وزارت نیرو چندین بار اعلام کرده که برای نصب نیروگاه و صادرات باید با وزارت نیرو هماهنگی های لازم صورت گیرد.


برای صادرات برق مجوزی صادر نمی کنیم
پیش از این قائم مقام وزیر نیرو در امور بین الملل و مدیرعامل توانیر نیز نسبت به لزوم هماهنگی با وزارت نیرو برای تولید و صادرات برق هشدار داده بودند.

همایون حائری نیز در مورد ادعای وزارت نفت مبنی بر این که به دلیل ساخت نیروگاه در خارج و استفاده از نیروگاه‌های ترکیه لازم نیست با وزارت نیرو برای صادرات برق هماهنگی صورت گیرد، افزود: احداث نیروگاه در خارج از کشور و تامین سوخت به منزله صادرات گاز است و فرقی با فروش گاز ندارد.

مدیرعامل شرکت توانیر در مورد نیازهای ظرفیت نیروگاهی کشور نیز با تاکید بر این‌که ایران نیاز به ظرفیت جدید دارد و می توان نیروگاه را در داخل احداث کرد، گفت: برای داشتن شبکه برق مطمئن نیاز به ظرفیت‌های جدید داریم.

پیش از این مدیر عامل شرکت توانیر در واکنش به اظهارات وزارت نفت برای عقد قرار‌داد دوم در راستای صادرات برق به کشور‌هایی چون ترکیه و عراق گفته بود: معتقدم هر کس وظیفه و چارچوب کاری دارد و باید در آن زمینه حرکت کنند.

همایون حائری، با تاکید بر این‌که هر کسی باید کار خودش را انجام دهد، گفت: هر کاری در رابطه با صادرات و واردات برق باید از طریق مدیریت برق صورت گیرد.

وی در مورد امکان دادن مجوز به بخش خصوصی برای ورود به عرصه صادرات برق با توجه به دعوت وزارت نفت از بخش خصوصی برای انجام این کار گفت: با توجه به نامشخص‌ بودن روش‌های ورود بخش خصوصی به عرصه صادرات برق مجوزی به این بخش داده نمی‌شود.

احتمال ساخت نیروگاه در مرز ایران
اما اکبر نعمت‌اللهی، مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت درباره واکنش‌های مختلف به اعلام آمادگی وزارت نفت برای همکاری در تولید و صادرات برق، گفت: برخی انتقادهای مطرح شده به این طرح، ناشی از بی‌اطلاعی افراد از سیاست‌های کلان کشور بوده و اساسا قرار نیست اقدامی بدون هماهنگی کلان از سوی دولت انجام شود.

مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت گفت: طبیعتا باتوجه به این‌که کشورهای همسایه از اهداف اصلی صادرات گاز ایران هستند، مطالعات انجام‌شده نشان داده است در کشورهایی مانند ترکیه و عراق، تقاضا برای برق بالاتر از گاز است که به همین منظور برای مشارکت در صادرات برق به این مناطق سیاست‌گذاری شده است. این درحالی است که علاوه بر این موضوع، تبدیل گاز به برق و صادرات برق قطعا ارزش افزوده و سودآوری بیشتری برای کشور نسبت به خام‌فروشی گاز دارد.

وی در ادامه تاکید کرد: وزارت نفت از همان ابتدا به منظورتحقق بند 13سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و باهدف تنوع بخشی به روش های صادرات گاز و افزایش صادرات برق در زمینه تامین گاز مورد نیاز برای تولید و صادرات برق اعلام آمادگی کرد.

نعمت‌اللهی درباره واکنش برخی مسئولان وزارت نیرو درباره لزوم هماهنگی این اقدام با وزارت نیرو تصریح کرد: از همان ابتدا به تمام شرکت‌های خصوصی که مایل به مشارکت در این طرح بوده‌اند اعلام کرده‌ایم که هرگونه اقدام منوط به اخذ مجوزهای لازم از وزارت نیرو است و آن‌ها پس از اخذ مجوزهای لازم از آن وزارتخانه، می‌توانند روی مشارکت شرکت نفت برای تامین گاز مورد نیاز خود حساب کنند.

وی افزود: البته بخشی از این طرح شامل ساخت نیروگاه در داخل خاک کشور مقصد است که قطعا چنین کاری نیازمند اخذ مجوز از نهادهای ذیربط در آن‌کشورها خواهد بود، همچنین ممکن است جهت استفاده کمتر از شبکه سراسری برق کشور، نیروگاه‌هایی در مرز کشور با کشورهای هدف تاسیس شوند که این اقدام‌ها همه با اخذ مجوزهای لازم انجام خواهد گرفت.

به گفته وی، ،وزارت نفت (از طریق شرکت ملی نفت ایران و شرکت ملی گاز ایران حسب مورد) مسئولیت تامین گاز مورد نیازرا برای تولید برق با هدف صادرات به مقدار و در نقطه مورد توافق بر عهده خواهد گرفت و گاز مورد نیاز را به عنوان آورده شرکت ملی نفت ایران و شرکت ملی گاز ایران به عنوان سرمایه گذار تحویل خواهد داد.

مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت ادامه داد: همان‌طور که پیشتر نیز اعلام شده بود، کلیه مسئولیت‌های مربوط به سرمایه گذاری برای تبدیل گاز به برق با راندمان حرارتی مورد توافق، کسب مجوزهای لازم برای احداث نیروگاه، تاسیسات لازم برای انتقال و صادرات برق و نیز بازاریابی برق تولیدی در کشور هدف، برعهده سرمایه گذار خواهد بودو مسئولیت تامین منابع مالی برای احداث نیروگاه (اعم از بخش فاینانس و نیزآورده نقدی) با سرمایه گذار خواهد بود.
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار