کد خبر: ۸۳۰۹
تاریخ انتشار : ۰۸:۳۹ - ۱۹ فروردين ۱۳۹۴
برق نیوز بررسی می کند:
بودجه سال 94 که توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده بود توسط رئیس جمهوری ایران رسما ابلاغ شد. وزیر نیرو بودجه سال 94 این وزارتخانه در بخش برق را قابل قبول عنوان کرده بود و با توجه به ایجاد شرایط استفاده از سرمایه گذاری های بخش خصوصی ابراز امیداواری کرده است که بتواند بخش قابل توجهی از مشکلات این صنعت بزرگ زیربنایی را برطرف نماید. اما سهم برق در وجه 94 چقدر است؟
برق نیوز: بودجه سال 94 که توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده بود توسط رئیس جمهوری ایران رسما ابلاغ شد. وزیر نیرو بودجه سال 94 این وزارتخانه در بخش برق را قابل قبول عنوان کرده بود و با توجه به ایجاد شرایط استفاده از سرمایه گذاری های بخش خصوصی ابراز امیداواری کرده است که بتواند بخش قابل توجهی از مشکلات این صنعت بزرگ زیربنایی را برطرف نماید. اما سهم برق در وجه 94 چقدر است؟

البته علیرضا دائمی نظری بر خلاف وزیر نیرو دارد. معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو قبلا از پیشنهاد 7300 میلیارد تومان اعتبار برای صنعت آب و برق در لایحه بودجه سال 94 خبر داده بود.

وی گفت بود: در بخش برق باوجود بدهی بسیار زیادی که در بخش برق وجود دارد، رشد اعتبار بدون احتساب بخش برق آبی حدود 15 درصد است که این رقم کمک ناچیز است.

دائمی درباره جزییات بودجه بخش های مختلف صنعت آب و برق، گفت: در فصل انرژی که مربوط به اعتبارهای بخش برق است، میزان افزایش حدود 19 درصد بوده و مبلغ کل لایحه 94 حدود یکهزار و 187 میلیارد تومان است.

دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری، قانون بودجه سال 1394 کل کشور را برای اجرا به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، ابلاغ کرد.

برق نیوز بخش هایی از بودجه سال 94 را که مربوط به صنعت برق و وزارت نیرو است را مشخص کرده است که در ادامه میخوانید:

الف - به شرکتهای وابسته و تابعه وزارتخانه‌های نیرو، نفت، راه و شهرسازی، ورزش و جوانان، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، ارتباطات و فناوری اطلاعات، صنعت، معدن و تجارت و جهادکشاورزی و سازمان انرژی اتمی ایران اجازه داده می‌شود با رعایت قانون نحوه انتشار اوراق مشارکت مصوب 30/6/1376 تا سقف یکصد هزار میلیارد (100.000.000.000.000 ) ریال برای اجرای طرحهای انتفاعی دارای توجیه فنی، اقتصادی و مالی خود با اولویت اجرای پروژه‌ها و طرحهای میادین نفت و گاز مشترک با همسایگان و مهار آبهای مرزی، طرحهای حمل و نقل به ویژه وسائط نقلیه برقی، طرحهای آبرسانی و تأمین آب، احداث و تکمیل طرحهای آب‌شیرین‌کن، تکمیل شبکه جمع‌آوری و انتقال فاضلاب، تصفیه‌خانه‌های آب و فاضلاب، نیروگاههای برق، احداث و تکمیل طرحهای نیمه‌تمام ورزشی، تبدیل گاز به فرآورده‌های شیمیایی و همچنین مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته، اوراق مشارکت ریالی و یا صکوک اسلامی و با رعایت ماده (88 ) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و برای طرحهایی که به‌تصویب شورای‌اقتصاد می‌رسد، با تضمین‌خود درخصوص اصل و سود، منتشر نمایند.

ب - به هریک از وزارتخانه‌های نفت و نیرو از طریق شرکتهای تابعه ذی‌ربط اجازه داده می‌شود هر دو ماه از هر واحد مسکونی مشترک گاز مبلغ یک‌ هزار (1.000 ) ریال و از هر واحد مسکونی مشترک برق مبلغ پانصد (500 ) ریال أخذ نمایند و نسبت به بیمه خسارات مالی و جانی اعم از فوت و نقص عضو و جبران هزینه‌های پزشکی ناشی از انفجار، آتش‌سوزی و مسمومیت مشترکان شهری و روستایی گاز و برق از طریق شرکتهای بیمه با برگزاری مناقصه اقدام کنند. این مبالغ جزء درآمدهای شرکتهای ذی‌ربط وزارتخانه‌های نفت و نیرو محسوب نمی‌شود و مشمول مالیات نیست.

ح: به وزارت نفت ازطریق شرکت دولتی تابعه ذی‌ربط و وزارت نیرو اجازه داده می‌شود نسبت به تأسیس شرکت گاز استان البرز به شماره ردیف 295410 پیوست شماره (3 ) این قانون و شرکت آب و فاضلاب روستایی این استان به شماره ردیف 295450 پیوست شماره (3 ) این قانون اقدام کند.

ز - وزارت نیرو موظف است، علاوه بر دریافت بهای برق به ازای هر کیلو وات ساعت برق فروخته‌شده، مبلغ سی (30 ) ریال به‌عنوان عوارض برق در قبوض مربوطه درج و از مشترکان برق از جمله باغ‌شهرها و خانه‌باغ‌های اطراف روستاها و شهرها به‌استثنای مشترکان خانگی روستایی و چاههای کشاورزی دریافت نماید. وجوه حاصله به حساب خاصی نزد خزانه‌داری‌کل کشور واریز می‌شود و حداکثر تا سقف چهار هزار میلیارد (4.000.000.000.000 ) ریال صرفاً بابت حمایت از توسعه و نگهداری شبکه‌های برق روستایی و تولید برق تجدیدپذیر و پاک، توسط شرکت توانیر هزینه می‌شود.

ه‍ - در اجرای مواد (133 ) و (139 ) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران در خصوص توسعه انرژی‌های نو و با هدف امنیت‌بخشی به انرژی کشور و کاهش آلایندگی، دولت مجاز است در سال 1394 طرح نصب نیروگاههای کوچک و پیش‌گرم‌کن‌های خورشیدی بر فراز بامها، بوستان‌ها و معابر کشور را اجراء نماید. این طرح به‌صورت مشارکت پنجاه‌درصد (50% ) با متقاضیان و در مناطق عشایری با مشارکت پانزده‌درصد (15% )، از محل منابع حاصل از بند (ز ) تبصره (9 ) این‌قانون اجراء می‌شود.

و - به وزارت نیرو اجازه داده می‌شود کل هزینه‌های مربوط به تهیه و نصب کنتور حجمی هوشمند چاههای کشاورزی را از محل اعتبارات ردیفهای طرح «تعادل‌بخشی، تغذیه مصنوعی و کنترل سیل موضوع ردیف 143500 پیوست شماره (2 ) این قانون» پرداخت و به‌صورت اقساطی با روشی که وزارت نیرو تعیین می‌نماید از صاحبان چاهها دریافت و به حساب خزانه‌داری کل‌کشور واریز کند. صددرصد (100% ) وجوه واریزی صرفاً برای اجرای طرحهای تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی در اختیار وزارت نیرو قرارمی‌گیرد.

ط - دولت مجاز است اسناد خزانه اسلامی با حفظ قدرت خرید را با سررسید یک تا سه‌سال به‌صورت بی‌نام و یا بانام، صادر کند و به‌منظور تسویه بدهی مسجل خود بابت طرحهای تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و مابه‌التفاوت قیمت تمام‌شده برق و آب با قیمت تکلیفی فروش آن در سنوات قبل به شرکتهای برق و آب مطابق ماده (20 ) قانون محاسبات ‌عمومی‌ کشور مصوب 1/6/1366 به قیمت اسمی تا سقف پنجاه هزار میلیارد (50.000.000.000.000 ) ریال به طلبکاران غیردولتی واگذار نماید. اسناد مزبور از پرداخت هرگونه مالیات معاف بوده و به ‌عنوان ابزار مالی موضوع قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران مصوب 1/9/1384 محسوب شده و با امضای وزیر امور اقتصادی و دارایی صادر می‌شود.

ز - وزارت نفت موظف است در راستای اجرای ماده (24 ) قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی مصوب 23/4/1389 درصورت رعایت الگوی کشت نسبت به تأمین اعتبار برق‌دار کردن چاههای کشاورزی اقدام کند.

د - مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام‌خمینی (ره ) و سازمان بهزیستی کشور از پرداخت هزینه‌های صدور پروانه ساختمانی، عوارض شهرداری و هزینه‌های انشعاب آب و فاضلاب و برق و گاز برای یک‌بار و در حد یک واحد مسکونی مطابق الگوی مصرف معافند و دستگاههای ارائه دهنده خدمات مذکور موظف به ارائه این خدمات به‌صورت رایگان به مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره ) و سازمان بهزیستی کشور می‌باشند. اعتبارات این بند از محل اعتبارات ردیف شماره 18 - 520000 جدول شماره (9 ) این قانون تأمین و به دستگاههای ارائه‌دهنده خدمات پرداخت می‌شود.

ه‍ - صددرصد (100% ) منابع حاصل از افزایش قیمت برق و آب در سالهای 1393 و 1394 به حساب خاصی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز می‌شود و براساس مفاد ماده (8‌ ) قانون هدفمند کردن یارانه‌ها به صنعت برق و آب اختصاص می‌یابد.

دولت مکلف است از فروردین ماه سال 1394 طبق ماده (5 ) قانون هدفمند کردن یارانه‌ها اقدام کند.
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار