کد خبر: ۸۸۹۱
تاریخ انتشار : ۰۹:۴۹ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴
پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف بر روی روش‌های جدیدی کار می‌کنند که با کمک آن می‌توان تلفات برق را در سامانه‌های هوشمند توزیع به صورت موثرتری کاهش داد و با دقت بیشتری سهم تولید کننده و مصرف کننده را از مخارج تلفات تعیین کرد.
آمارها نشان می‌دهد حدودا ۷۰ درصد کل تلفات انرژی الکتریکی در شبکه‌های توزیع برق که وظیفه انتقال انرژی از نیروگاه‌ها به مصرف‌کننده‌ها را بر عهده دارد رخ می‌دهد که البته بنا بر اظهارات کارشناسان این میزان در ایران بیشتر است. به همین دلیل متخصصان از گذشته تلاش بسیاری کرده‌اند تا با ابداعات جدید از میزان تلفات در شبکه توزیع بکاهند. یکی از این ابداعات، سامانه‌های هوشمند توزیع برق هستند که با استفاده از کلیدهای قابل کنترل می‌توانند آرایش شبکه را به تناسب میزان تولید و مصرف در نقاط مختلف شبکه تغییر دهند اما این تغییر آرایش به سادگی امکانپذیر نیست به همین دلیل تنها در زمان‌های خاصی که معمولا هنگام اوج مصرف است انجام می‌شود.

دکتر مهدی احسان، استاد دانشکده برق دانشگاه صنعتی شریف در این باره می‌گوید:« تعیین زمان باز آرایی و شکل آرایش بهینه شبکه بالاخص در حضور منابع تولید پراکنده از چالش‌های بزرگ مهندسان در سامانه‌های توزیع هوشمند است چرا که بار نقاط مختلف شبکه به صورت ساعتی و فصلی توسط مصرف کنندگان اداری، مسکونی، صنعتی و تجاری تغییر می‌کند ضمن آنکه تولید نیروگاه‌ها به ویژه نیروگاه‌هایی که از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده می‌کنند نیز مقدار ثابتی نیست.»

به گفته این استاد دانشگاه علاوه بر این محاسبه سهم تولید کنندگان و مصرف کنندگان در تلفات برق نیز از موضوعات دیگری است که کارشناسان را همواره درگیر خود کرده است.

تا کنون روش‌های مختلفی برای مدیریت تلفات در سامانه‌های توزیع هوشمند برق پیشنهاد شده است اما پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف روش جدیدی را ابداع کرده‌اند که می‌تواند به گونه‌ای موثرتر این کار را انجام دهد.

زینب غفرانی جهرمی، مجری این طرح درباره عملکرد روش جدید خود می‌گوید:« این روش ضمن تعیین بهترین آرایش شبکه و تعداد بهینه کلیدهای قابل کنترل مورد نیاز برای بازآرایی می‌تواند هزینه و سود حاصل از اتوماسیون کلیدها را برآورد کرده تا بتوان اقتصادی بودن جایگزین ساختن کلیدهای عادی با کلیدهای قابل کنترل از راه دور را بررسی کرد.»

وی همچنین با تاکید بر اهمیت موضوع تخصیص تلفات در سامانه‌های تجدید ساختار یافته و همچنین سامانه‌های هوشمند، که حضور منابع پراکنده از اجزای لاینفک آن می‌باشد اظهار داشت:« در پروژه انجام شده روش جدیدی نیز برای تخصیص تلفات در سامانه‌های توزیع شعاعی ارائه شده است که علاوه بر محاسبات آسان و فهم ساده، منجر به نتایج منطقی و عادلانه‌ای می‌شود.»

به گفته جهرمی روش‌ جدید بر روی سامانه‌های توزیع هوشمند نمونه اعمال شده که مقایسه نتایج آن با نتایج سایر روش‌ها کارآمدی روش جدید را اثبات کرد.

گفتنی است تا به حال سه مقاله در مجلات معتبر پژوهشی بین المللی درباره روش جدید این پژوهشگر جوان دانشگاه صنعتی شریف به چاپ رسیده است.
منبع: ایسنا
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار