کد خبر: ۹۰۷۳
تاریخ انتشار : ۱۵:۲۱ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۴
کمبود انرژی برق در شهرک های صنعتی زرندیه استان مرکزی یکی از بزرگترین مشکلات صاحبان صنایع در این شهرستان است که لازم است گامی موثر برای حل این معضل از سوی مسوولان برداشته شود.
زرندیه در سال 1382 از شهرستان ساوه جدا و به عنوان یک شهرستان مستقل در استان مرکزی معرفی و به دلیل شرایط جغرافیایی مناسب به یکی از قطب های صنعتی استان تبدیل شد.

نزدیکی شهرستان زرندیه به پایتخت ایران اسلامی باعث شده تا سیل سرمایه گذاران از نقاط مختلف ایران اسلامی به سمت این شهرستان سرازیر شده و برای احداث واحدهای تولیدی در این شهرستان اعلام آمادگی کنند.

قبل از سال 1382 هیچ شرکت صنعتی در شهرستان زرندیه وجود نداشت اما هم اکنون به دلیل برخورداری از شرایط لازم مکانی، بیش از 300 واحد تولیدی در نقاط مختلف این شهرستان فعالیت می کنند.

دامنه فعالیت شرکت های صنعتی در شهرستان زرندیه به جایی رسیده که فرماندار این شهرستان برای تامین نیروی کار این شرکت ها در آینده ای نه چندان دور اظهار نگرانی کرده و بارها از مسوولان استانی درخواست داشته که جوانان نقاط دیگر را برای اشتغال در واحدهای صنعتی زرندیه تشویق کنند.

واحدهای تولیدی شهرستان زرندیه در سه شهرک صنعتی مامونیه با یک هزار هکتار، زاویه با 400 هکتار و پرندک با 50 هکتار وسعت به تولید انواع محصولات صنعتی اشتغال دارند.

رونق فعالیت شرکت های صنعتی زرندیه در سال گذشته به جایی رسید که یک هزار و 900 نفر از جوانان این شهرستان جذب این شرکت ها شدند در صورتی که سهمیه اشتغالزایی این شهرستان یک هزار و 10 نفر بود.

اکنون شهرستانی که در مدت کوتاه 12 ساله به دلایل متفاوتی که نزدیکی به پایتخت را می توان مهمترین آن دانست توانسته است عنوان قطب سوم صنعتی و کشاورزی استان مرکزی را به خود اختصاص دهد و بدون برنامه ریزی های قبلی، گامی اساسی در راستای رفع معضل بیکاری و بالا بردن بهره وری در استان مرکزی بردارد با مشکلات بسیاری روبرو است که اگر مسوولان استانی و حتی کشوری چشم روی این مشکلات و معضلات بپوشند در مدت زمانی کوتاه نیز این پیشرفت و توسعه یافتگی درست زمانی که باید اوج بگیرد، متوقف می شود.

هم اکنون کمبود انرژی برق یکی از مشکلات اساسی شرکت های صنعتی شهرستان زرندیه است به طوری که در شرکت تولید فولاد هیربد که بیش از 700 نفر نیروی کار در آن مشغول به فعالیت هستند؛ به دلیل کمبود برق باید نیمی از کارخانه بدون فعالیت باشد تا نیمی دیگر بتواند به تولید بپردازند.

به گفته مدیرعامل این شرکت بیش از هشت میلیارد ریال در سال های 1389 و 1390 برای خرید برق به حساب شرکت توزیع برق استان مرکزی واریز شده اما هم اکنون مسوولان این دستگاه گفته اند که باید برای تامین برق مورد نیاز خود با هزینه شرکت از شهرستان زرندیه کابل کشی کرده و مشکل برق خود را حل کنند.

مدیرعامل این شرکت اظهار کرد: بابت هر متر زمین برای احداث کارخانه فولاد 450 هزار ریال به حساب شرکت شهرک های استان مرکزی پرداخت کرد ه ایم این در صورتی است که این شرکت هیچ نوع زیرساخت و امکاناتی در اختیار ما قرار نداده اند.

شرکت پیشگامان صنعت کاغذ زرندیه نیز که در محیطی خارج از قطب های صنعتی این شهرستان واقع شده و با وجود اینکه بیش از 500 نفر از جوانان و نوجوانان این شهرستان را به کار گرفته، با کمبود انرژی برق روبرو است به طوری که مدیرعامل این شرکت کمبود انرژی برق را دلیل عمده بکارگیری تنها 40 درصد از ظرفیت این کارخانه می داند و به گفته او اگر این مشکل حل شود بیش از یک هزار نفر می توانند در این شرکت اشتغال داشته باشند.

مسوولان شرکت توسعه کابل سینای زرندیه نیز کمبود انرژی برق، آب، گاز، مخابرات و نامناسب بودن محورهای مواصلاتی را لز مشکلات خود عنوان می کنند.

به گفته فرماندار این شهرستان در سال 1393 بر اساس فروش زمین در شهرک های صنعتی این شهرستان اعتباری بالغ بر 240 میلیارد ریال کسب شده است اما نمی توان هیچ نوع زیرساختی را در اختیار خریداران قرارداد چرا که ادرات گاز، برق و آب همکاری نمی کنند.

با توجه به اینکه تنها راه اشتغالزایی و بالا بردن تولید ناخالص ملی و نرخ بهره وری سرمایه گزاری در بخش تولید است باید توجه خاصی به ایجاد زیرساختها تولید و به ویژه برق شود.

اجرای تاکیدات مقامات استانی و کشوری در خصوص مقوله تولید انبوه و با کیفیت برای حضور و رقابت در بازارهای خارجی، رفع مشکلات زیادی است که بر سر راه شرکت های صنعتی از جمله در شهرستان زرندیه قرار گرفته است.
برچسب ها: برق ، شهرستان زرندیه
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار