کد خبر: ۹۱۴۵
تاریخ انتشار : ۱۰:۲۰ - ۰۹ خرداد ۱۳۹۴
بخش خانگی با دارا بودن دستگاه‌ها و تجهیزات برقی گوناگون ۳۲.۲ درصد از مصرف کل را به خود اختصاص داده است. که این رقم بیانگر آن است که پس از بخش صنعت، بخش خانگی با رشد ۰.۵ درصدی نسبت به سال قبل بیشترین سهم را در سبد مصرفی داشته است.

به گزارش "برق نيوز"  آمار اعلام شده از کسری حدود ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ مگاواتی برق برای تابستان سال جاری خبر می‌دهد؛ عدد قابل توجهی که در صورت عدم ایجاد راهکار از سوی دولت و صرفه جویی نکردن از سوی مردم احتمال خاموشی را افزایش می‌دهد.

مصرف برق کشور در سال ۹۲، درمجموع ۲۰۳ ميليارد و ۱۸۴ ميليون كيلووات ساعت شده بود، اين ميزان در سال ۹۳ با افزايش افزون بر ۱۵ ميليارد كيلووات ساعتی به ۲۱۸ ميليارد و ۹۳۳ ميليون كيلووات ساعت رسيد.

در این بین بخش خانگی با دارا بودن دستگاه‌ها و تجهیزات برقی گوناگون ۳۲.۲ درصد از مصرف کل را به خود اختصاص داده است. که این رقم بیانگر آن است که پس از بخش صنعت، بخش خانگی با رشد ۰.۵ درصدی نسبت به سال قبل بیشترین سهم را در سبد مصرفی داشته است.

در ایران طی ساعات اولیه شب که از آن به عنوان ساعات پیک مصرف نیز یاد می‌شود مصرف برق بیش از ۵۰ درصد نسبت به متوسط مصرف ساعت‌های دیگر شبانه روز افزایش می‌یابد که این امر باعث فشار به شبکه اصلی برق و گاها باعث قطعی برق می‌شود.

آسیب شناسی این موضوع نشان می‌دهد که ۳۰ درصد مصرف برق خانوار به بخش روشنایی، ۹ / ۲۷ درصد یخچال و فریزر، ۹ / ۲۵ درصد کولر آبی و گازی، ۸ / ۹ درصد وسایل صوتی و تصویری، ۴ / ۱ درصد ماشین لباسشویی و ۵ درصد هم سایر لوازم است.

همچنین این آمار نشان دهنده آن است که عمده مصرف در ساعات اوج بار به سیستم روشنایی اختصاص دارد.

گفتنی است؛ برای روشنایی در خانه‌ها سالانه ۱۰ میلیارد کیلووات ساعت برق مصرف می‌شود که تولید این مقدار برق، معادل ۲۰ میلیون بشکه نفت خام است.

در بین وسائل روشنایی، لامپ‌های رشته‌ای بیش از ۹۵ درصد انرژی خود را به طور مستقیم به گرما و تنها ۵ درصد آن را به نور تبدیل می‌کنند. در واقع لامپ‌های رشته‌ای مانند یک بخاری برقی کوچک است که اندکی نور نیز تولید می‌کند.

پیشنهاد کارشناسان این حوزه استفاده از لامپ‌های کم مصرف است که بازده نوری این لامپ‌ها تقریبا ۵ برابر لامپ‌های رشته‌ای است و طول عمر لامپ‌های کم مصرف ۸ برابر بیشتر و مصرف آنها ۵ برابر کمتر از لامپ‌های معمولی است.

پس از روشنایی، یخچال و فریزر به عنوان یکی دیگر از وسایل پر مصرف، تقریباً یک پنجم انرژی را در منزل مصرف می‌کند و مصرف آنها تا حد زیادی به مقدار گرمایی که به داخل آنها نفوذ می‌کند، بستگی دارد. در این صورت باید با صرف انرژی بیشتر به برودت مورد نظر دست یافت.

بررسی اجمالی در این زمینه نشان دهنده آن است که درب يخچال و فريزر كمتر باز و بسته شود، در محل مناسب و دور از گرما (اجاق گاز، آبگرمكن، سماور و ...) قرار داشته باشد، دور از تابش مستقيم خورشيد قرار داشته باشد، لاستيك دور درب بازديد و تميز و در صورت نياز تعويض شود، در هنگام خريد به ظرفيت يخچال و فريزر با توجه به تعداد افراد خانوار موجب كاهش مصرف و هزينه برق مي‌شود و ... از جمله مهمترین عوامل مؤثر بر کاهش مصرف برق یخچال فریزرهای خانگی است.

در زمینه کولرها نیز می‌توان از روش‌های گونانی مانند استفاده از چهار پایه برای زیر کولر، هنگام راه‌اندازی مجدد كولر از نبود زنگزدگی و سوراخ شدگی اطمينان حاصل كنيد، ياتاقان‌های توربين و جاروغنی‌ها را روغن‌کاری كنيد تا مطمئن شويد که مانعی در حرکت آنها موجود نیست، تسمه و فلکه‌های موتور و توربین باید در یک امتداد باشند تا موجب لنگی و ساییدگی تسمه و لرزش نشود، معمولاً پمپ‌های آب احتیاج به روغن کاری ندارند ولی آنها را از جای خود خارج کرده و رسوب اطراف پروانه‌ها را تمیز کنید؛ همچنین صافی آن را تمیز کرده و در جای خود قرار دهید.

شناخت روش‌های درست بهره‌برداری از وسایل داخل خانه می‌تواند همزمان هم به افزایش عمر مفید تجهیزات و هم به کاهش انرژی مصرفی آنها کمک کند.

این گزارش حاکی از آن است که نامعقول بودن الگوی مصرف در كشور به ‌اندازه‌ای جدی است كه برخی از مصارف در ايران، رشد بالاتری نسبت به مصرفی‌‏ترين كشورها دارد، از این رو استفاده بهینه و از مدار خارج کردن تجهیزات برقی غیرضروری و خصوصا تجهیزات پرمصرف در زمان پیک مصرف، روشی در جهت اصلاح الگوی مصرف است.
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار