کد خبر: ۹۱۶۹
تاریخ انتشار : ۱۰:۴۲ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۴
این برنامه را وزارت نیرو آغاز کرد؛ سانا بخشی از توانیر بود و توانیر به علت مشغله های زیادی که در بخش تولید برق کشور داشت این پروژه در حاشیه قرار گرفت اما در حال حاضر با تاسیس ساتبا که زیر نظر مستقیم وزیر است به این کار شتاب داده است .

به گزارش "برق نيوز" ساخت نخستین نیروگاه زمین گرمایی خاورمیانه در منطقه مشکین‌شهر استان اردبیل وارد فاز تازه ای شد. نیروگاه زمین گرمایی مشکین شهر در ارتفاع ۳ هزار متری دامنه کوه سبلان با ظرفیت تولید ۵۰ مگاوات برق از حرارت داخل زمین طراحی شده و بناست در دو سال آینده برق این نیروگاه وارد مدار شود.

  برنامه «پیشخوان خبر» برای بررسی روند پیشرفت های ایران در زمینه بهره گیری از انرژی های نو و به ویژه نیروگاه زمین گرمایی مشکین شهر، از دکتر سهیل پُرخیال، مدیر گروه زمین گرمایی سازمان انرژی های نو، و امامی، فرماندار مشکین شهر، دعوت کرد تا جزئیات این دستاورد ملی در بخش انرژی را جویا شود.

  مهم ترین بخش های این برنامه به این ترتیب است:

پرخیال :

آقایان پرخیال و امامی، میهمان تلفنی برنامه «پیشخوان خبر» شبکه خبر، 9 خرداد 1394

*بحث انرژی نو بحث جوانی در کشور ما است و مقدماتی در این زمینه فراهم شده است. در حال حاضر 90 مگاوات در نیروگاه منجیل و 30 مگا وات در نیروگاه بینالود نیروگاه بادی داریم. استفاده هایی در پیل سوختی داریم سه مگاوات دوگانه سوز داریم. کشور ما پتانسیل بالایی دارد. مگاوات فتوولتائیک و استفاده هایی در خصوص پیل سوختی 3 مگاوات زباله سوز داریم و نیروگاه زمین گرمایی با توان تولید 5 مگاوات در مرحله اول است که در فازهای بعدی بیشتر می شود.

  *کشور ما پتانسیل بالایی دارد 40 هزار مگاوات نیروگاه بادی داریم. هر مربع 100 کیلومتر در 100 کیلومتر در بیابان و صحراها می تواند از طریق انرژی خورشیدی برق کشور را تامین کند. آب های گرم داخل زمین پتانسیل بسیار مهمی است که در کشور ما وجود دارد.

انرژی گرمایی زمین سودمندی های مختلفی دارد که یکی از آنها تولید برق است. برای تولید گرما و صرفه جویی در تولید برق  هم کاربرد دارد.

تحقیقات در خصوص زمین گرمایی به قبل از انقلاب برمی گردد که شرکت ایتالیایی وارد کار شد. در شمال غرب کشور که 4 منطقه سبلان دماوند سهند و خوی ماکو در سبلان مشکین شهر بشلی و سرعین انتخاب شد.

  پس از انقلاب شرکت نیوزیلندی کار را ادامه داد که پایگاه نیروگاه مشکین شهر به وسعت 20  کیلومتر مربع که 150 مگاوات  انتخاب شد که در نوع خوش بینانه آن تا 600 مگاوات ظرفیت تولید دارد.


امامی:

آقای امامی، فرماندار مشکین شهر، میهمان برنامه «پیشخوان خبر» شبکه خبر، 9 خرداد 1394

  ساخت این نیروگاه نخستین بار در خاورمیانه در مشکین شهر اتفاق افتاد و کارهای آن از سال 78 آغاز شد. این منطقه برای این بحث بسیار مستعد بود که 11 حلق چاه حفر شد که 10 تا از انها تا 2000 یا 3200 متر در عمق زمین حفاری شده است. کار ابتدایی و مطالعات توسط شرکت های خارجی انجام شد و پس از تحریم این کار بومی شده است.


ما ظرفیت تولید برق 50 مگاوات را داریم تا دوسال آینده 5 مگا وات وارد مدار می شود.


دکتر جعفری، عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس (تلفنی)

دکتر جعفری، نماینده مجلس، میهمان تلفنی برنامه «پیشخوان خبر» شبکه خبر، 9 خرداد 1394
همه کشورها انرژی های تجدیدپذیر را در سبد انرژی خود دارند. در برنامه 5 توسعه قرار بود 5000 مگاوات انرژی نو داشتیم که تا کنون 250 مگاوات آن حاصل شده است.

  تلاش هایی برای بخش خصوصی انجام شده است که برای این بخش جذابیت ورود داشته باشد که باید تامین منابع انجام شود البته باید سازمانی برای این انرژی نو تعبیه شود که ساتبا سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی های ایران، این سازمان می تواند بسیار گره گشا باشد.

 

دکتر جعفری، میهمان تلفنی برنامه «پیشخوان خبر» شبکه خبر، 9 خرداد 1394

مجلس در برنامه ششم توسعه قرار است با تاکید بیشتری بر روی انرژی های تجدید پذیر نظارت داشته باشد.


پرخیال:

سهیل پرخیال، میهمان برنامه «پیشخوان خبر» شبکه خبر- 9 خرداد 1394

این برنامه را وزارت نیرو آغاز کرد؛ سانا بخشی از توانیر بود و توانیر به علت مشغله های زیادی که در بخش تولید برق کشور داشت این پروژه در حاشیه قرار گرفت اما در حال حاضر با تاسیس ساتبا که زیر نظر مستقیم وزیر است به این کار شتاب داده است .


امامی:

این پروژه تاکنون 110 میلیارد تومان هزینه داشته که دولت پرداخت کرده است اما بخش خصوصی باید وارد شود تا این پروژه سریع جمع شود ظرفیت سرمایه گذاری بسیار مهم است از هر چاه 30 تا 40 لیتر آبگرم داریم که ظرفیت خوبی است برای ساخت شهرک سلامتی شهرک گلخانه ای.

دکتر امامی، فرماندار مشکین شهر، میهمان برنامه «پیشخوان خبر» شبکه خبر، 9 خرداد 1394

ما تا کنون چند سرمایه گذار خارجی مانند ژاپن داشتیم چند سرمایه گذار داخلی هم وارد شده است این شرایط گردشگری بسیار خوبی بخصوص در شهرک های سلامتی وحتی هتل ها می شود استفاده کرد .


مهندس آرمودلی، رئیس سابق سازمان انرژ ی های نو و کارشناس ارشد انرژی های تجدیدپذیر( تلفنی)

مهندس آرمودلی، کارشناس ارشد انرژی های نو، میهمان تلفنی برنامه «پیشخوان خبر»


حجم بسیاری زیادی از این انرژی قابل تولید است. ظرفیت باد 40 هزار مگاوات ما 300 روز آفتاب داریم باید از این ظرفیت حداکثر استفاده شود. باید سعی کرد بخش خصوصی وارد عمل شود.حدود 300 مگاوات نصب شده  از طریق  دولت وبخش خصوصی داریم بیش از 300 میلیون کیلو وات  ساعت وارد شبکه سراسری می شود ، باراه اندازی نیروگاه مشکین شهر این ظرفیت افزایش خواهد یافت .


در حال حاضر قیمت خرید برق 463 تومان به ازای هر کیلو وات ساعت است در 5 سال اول که 10 برابر قیمت فروش برق به مشترکین است که با مشارکت مردم شده است . اگر بانک ها وسرمایه گذاران وارد این پروژه شوند به زودی به نتیجه می رسیم .


پرخیال:
بایستی هزینه های بخش خصوصی تامین شود و سرمایه گذاران از برگشت مالی خود مطمئن شوند؛ البته تحریم ها دخیل بوده است چون فناوری جدید است و ما به اطلاعات کشورهای دیگر هم نیاز داریم. البته تلاش بسیار زیادی برای بومی سازی صورت گرفته است.



ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار