کد خبر: ۹۲۸۶
تاریخ انتشار : ۱۱:۵۷ - ۱۸ خرداد ۱۳۹۴
در آستانه تابستان، ثبت رکوردهای جدید مصرف برق در حالی مدیران وزارت نیرو را شوکه کرده که پیش بینی می‌شود با ادامه این جهش مصرف به‌زودی شاهد آغاز خاموش‌های گسترده برق در سطح کشور باشیم.

به گزارش "برق نيوز" ظرفیت تولید برق ایران از مرز ۷۳ هزار مگاوات عبور کرده است اما با وجود این ظرفیت سازی برای تولید برق، در آستانه فصل تابستان زنگ خطر جدی خاموش ها در استان های مختلف کشور به صدا درآمده است.

برای پیک مصرف برق تابستان سال جاری کشر حدود سه هزار مگاواتی تولید برق مسجل شده است و با کاهش ذخیره آب در نیروگاه های برقآبی قطعا تراز تولید و مصرف برق کشور منفی تر از تابستان سال قبل خواهد بود، با این وجود جهش بهاری مصرف برق مدیران وزارت نیرو در آستانه تابستان را شوکه کرده است.

از سوی دگر پیک مصرف برق درحالي هفته جاری از رقم ۴۶ هزار مگاوات گذشت كه اين ميزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته، با افزایش قابل توجه‌ای همرا بوده است.

براساس بررسي‌هاي انجام گرفته در توانیر درحالي كه ميزان مصرف در پيك در مدت مشابه خرداد ماه سال گذشته تنها ۳۴۹۵۸ مگاوات بوده است، اين رقم در سال جاري به ۴۶۵۵۶ مگاوات رسيده است كه افزايش بي سابقه ۱۱۵۹۸ مگاواتي را نسبت به سال گذشته نشان مي دهد.

تحليل اين ارقام نشان مي دهد كه در لحظه پيك چند روز اخر (ساعت ۱۴و۴۴ دقيقه)، صنايع تنها ۳ هزار و ۷۲۶ مگاوات مصرف داشته اند و ساير بخش هاي مصرفي، سهم بسيار بيشتري را در وقوع پيك ديروز به خود اختصاص داده اند.

از سوی دیگر با توجه به وقوع پيك مصرف در ساعت هاي بعد از ظهر، مصرف برق مشتركان خانگي، عمومي، تجاري و ساير مصارف بيشترين تاثير را در ثبت ارقام بالا براي پيك مصرف دارند.

تجزیه و تحلیل آماری ميزان مصرف صنايع در روزهاي پيك نشان مي دهد كه اين بخش در ساعت هاي مياني روز و لحظات وقوع پيك، همواره حدود ۴هزار مگاوات مصرف داشته است و سهم كمتري را در ثبت ارقام بالاي مصرف در ساعت هاي پيك از آن خود مي كند.

اين درحالي است كه در ساعت هاي پيك كه چندسالي است به ۱۱صبح تا ۴ بعد از ظهر منتقل شده است، بخش هاي عمومي، تجاري و كشاورزي اوج فعاليت خود را مي گذارنند و بخش خانگي نيز همواره با يك نوسان اندك، مصرف ثابتي را از آن خود مي كند.

در همین حال پيش بيني‌ها براي پيك امسال حكايت از افزايش شديد مصرف دارد به طوري‌كه اگر سال گذشته پيك مصرف حدود ۴۸ هزار و۶۰۰ بود، امسال اما آمارها و برآوردها حکایت از احتمال رسيدن اين رقم به بيش از ۵۱ هزار مگاوات دارد.

بازار صدور قبوض نجومی برق داغ شد

به گزارش مهر، به اعتقا کارشناسان سازمان هواشناسی هنوز جبهه های گرما و سوزان تابستانی وارد کشور نشده است اما افزایش تدریجی دمای هوا پیک مصرف برق را در طول چند روز گذشته تاکنون با جهش قابل توجه مصرف روبرو کرده است.

با ان وجود مدیران و مسئولان صنعت برق ایران در حالی خود را برای ۲۰ روز پر مصرف برق تابستان آماده می کردند که با ورود به نیمه دوم خرداد به نظر می رسد مشترکان خانگی امسال قصد دارند رکوردهای مصرف برق را با وجود افزایش قیمت این حامل انرژی ارتقادهند.

محمدهاشمی مدیرعامل شرکت توزیع تهران بزرگ با بیان اینکه اوج مصرف در تابستان گذشته در حوزه توزیع برق تهران بزرگ به ۴۰۵۰ مگاوات رسید، درباره مهمترین راهکار مدیریت مصرف برق در پایتخت‌می گوید: حدود ۲۰ روز از فصل گرما لازم است روزانه ۶ ساعت مردم مصرف خود را به حداقل برسانند و از مصارف غیرضروری خودداری کنند.

در همین حال توانیر قصد دارد در تابستان سال جاری برای مدیریت بیشتر مصرف برق بیش از گذشته از ابزارهای قیمتی استفاده کند به طوری که هم اکنون سناریوی تعرفه های تابستانی رو میز صنعت برق قرار گرفته است.

آرش کردی مدیرعامل توانیر با اشاره به پیش بین رشد ۶ درصدی مصرف برق برای تابستان سال جاری، خطاب به مشترکان پر مصرف خانگی در فصل تابستان تاکید می کند: با توجه به پيك مصرف برق در فصل تابستان براي آن دسته از مشتركان پر مصرف برق تعرفه هاي سه گانه اعمال خواهد شد.

بر این اساس پیش بینی می شود با توجه به افزایش ۱۷ درصد قیمت برق برای تابستان سال جار، افزایش مصرف این حامل انرژی در ساعات پک بین ساعت ۱۱ تا ۱۶ بعد از ظهر و ۱۷ تا ۲۱ شب ضمن افزایش قابل توجه بار مالی صورت حساب، بازار صدور قبوض نجومی برق در فصل تابستان را حسابی داغ کند.
منبع: مهر
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار