کد خبر: ۱۰۴۴۴
تاریخ انتشار : ۱۲:۱۲ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۴
مدیرعامل بانک توسعه صادرات از انعقاد قرارداد خط انتقال برق به ارزش 107 میلیون یورو بین ایران و ارمنستان خبر داد و گفت: براین اساس قرار است بانک توسعه صادرات 83 میلیون یورو معادل 80 درصد از کل مبلغ را تامین مالی کند.

به گزارش "برق نيوز" علی صالح آبادی با بیان آنکه بانک توسعه صادرات در راستای رسالت افزایش مناسبات تجاری ایران و با دیگر کشورها به عنوان اگزیم بانک ایران، تامین مالی این خط انتقال را عهده دار شده است، افزود: این قرارداد در جریان سفر هفته گذشته به ارمنستان منعقد شد و مراحل تامین مالی این خط نهایی شده لذا قرار است در روزهای آینده فرآیند آن انجام شود تا با آغاز عملیات اجرایی ظرف 18 ماه این خط انتقال برق به بهره برداری برسد.

به گفته وی، 80 درصد منابع مالی لازم برای احداث این خط توسط بانک توسعه صادرات و 20 درصد دیگر توسط طرف ارمنستانی تامین می شود.

صالح آبادی، مذاکرات ایران و ارمنستان را مناسب و مطلوب ارزیابی کرد و گفت: در سفر به این کشور مذاکرات مناسبی با وزیر انرژی و مسولان ذیربط و همچنین مسوولان شرکت برق ارمنستان صورت گرفته است.

وی با اشاره به اهمیت این خط انتقال در روابط اقتصادی دو کشور، اظهار داشت: ایران و ارمنستان در زمینه تهاتر گاز و برق همکاری های مطلوبی را انجام می دهند به نحوی که در مواقعی که ارمنستان نیازمند برق است ایران این نیاز را تامین می کند و در مقابل نیز در مواقعی که ایران نیاز به برق دارد این کشور اقدامات لازم را انجام می دهد. علاوه بر این ایران می تواند در ازای صادرات گاز، برق مورد نیاز را از این کشور دریافت کند.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ادامه داد: این خط انتقال علاوه بر ارتقا سطح همکاری ها میان دو کشور، زمینه توسعه مناسبات اقتصادی کشورمان با گرجستان را نیز فراهم می کند.

وی با اشاره به مذاکره نخست وزیر ارمنستان با معاون اول رییس جمهور در روز گذشته، تصریح کرد: براساس مذاکرات صورت گرفته این تفاهم صورت اجرایی می گیرد و از روزهای آینده عملیاتی می شود.

یادآورمی شود، معاون اول رییس جمهوری در تماس تلفنی با نخست وزیر ارمنستان، اظهار داشت: تهران آمادگی دارد همکاری های خود را با ایروان در حوزه های مختلف از جمله انرژی، تولید و انتقال برق و ترانزیت کالا و مسافر از مسیر ایران، ارمنستان و گرجستان گسترش دهد.

اسحاق جهانگیری عصر دیروز(شنبه) در تماس تلفنی هویک آبراهامیان نخست وزیر ارمنستان ضمن آرزوی توفیق و سعادت برای دولت و ملت ارمنستان، گفت: روابط دو کشور از روند رو به رشدی برخوردار است.

معاون اول رییس جمهور بر لزوم گسترش مناسبات میان جمهوری اسلامی ایران و ارمنستان تاکید کرد و افزود: دو کشور می توانند با توسعه روابط و گسترش همکاری ها، گام های موثری در جهت منافع دو ملت بردارند.

وی اظهار داشت: زمینه های همکاری فراوانی میان دو کشور وجود دارد و می توانیم سطح روابط خود را در حوزه های مختلف ارتقاء دهیم.

در ادامه این گفت و گو نخست وزیر ارمنستان نیز، با تکرار دعوت از جهانگیری برای سفر به ارمنستان و با ابراز خرسندی از رفع برخی موانع پیش روی همکاری های دو کشور در بخش انرژی و انتقال گاز، خواستار ارتقاء سطح همکاری ها در زمینه های مختلف میان تهران و ایروان شد.

هویک آبراهامیان همچنین با آرزوی سلامتی و موفقیت برای دولت و ملت ایران، از آمادگی کشورش برای همکاری های سه جانبه میان ایران، ارمنستان و گرجستان در زمینه توسعه ترانزیت خبر داد و اظهار امیدواری کرد در یک نشست سه جانبه میان مقامات سه کشور، مقدمات این همکاری فراهم شود.
منبع: ایرنا
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار