کد خبر: ۱۰۴۵۶
تاریخ انتشار : ۰۹:۰۲ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۴
مهندس نامجو، وزیر نیرو در دولت دوم محمود احمدی نژاد با اشاره به انتقاداتی که در مورد ساخت سد گتوند به دولت قبل وارد میکنند گفت: وزارت نیرو یک وزارتخانه تخصصی و پایبند مطالعات تخصصی است. ما در وزارت نیرو روی مسائل، فنی ایستادیم و حتی من بخاطر این استیضاح شدم.
وزیر نیرو در دولت محمود احمدی نژاد گفت: در مورد سد گتوند، مطالعات اولیه در دولت سازندگی و در سال ۱۳۷۵ توسط مشاور خارجی انجام شد. در دولت دهم گنبدهای نمک شناسایی و نحوه برخورد با آن طراحی شده است.
سد گتوند علیا یکی از بزرگ‌ترین سدهای ایران است که بر روی رودخانه کارون در جنوب غربی ایران در دست ساخت می‌باشد.

یکی از مهم‌ترین چالش‌های ایجاد شده پیرامون این سد، بحث وجود گنبدها و رگه‌های نمکی در اطراف محل آبگیری سد است که پس از آبگیری سد به زیر آب رفته و منجر به شوری بیش از حد آب در پایین‌دست این سد شده است. کارشناسان محیط زیست و نظام مهندسی اعتقاد دارند که نزدیکی معدن نمک و سازند نمکی گچساران به محل سد گتوند علیا، در پروژه مطالعاتی این سد در نظر گرفته نشده‌است.

سد گتوند در حالی در پایین دست رود کارون تأسیس شد تا به کار تولید برق، کنترل سیلاب های فصلی این رود، تأمین آب کشاورزی منطقه و... بیاید که برخی وجود معدن بزرگ نمک در 5 کیلومتری‌اش را تهدیدی بزرگ برای سد و کل منطقه می‌دانستند؛ اما دولتمردان بی توجه به این تهدیدها به نظریات سرسری طراحان کار را پیش بردند تا گنبدهای بزرگ نمکی در آب پشت سد غرق شود و کاری کند که آب کارون از فرط شوری تبدیل به بلای منطقه شود!

حالا مدت ها از افتتاح این سد و داستان هایی که برای افتتاحش پشت سرگذاشتیم می‌گذرد و دیگر نه مهم است چه بر سر منطقه باستانی غرق شده زیر دریاچه سد آمد و نه کسی به یاد می‌آورد که ترک های ظاهر شده بر بدنه سد بعد از آبگیری چه سرنوشتی یافتند، بلکه تنها نکته مهم درباره بلندترین سد خاکی کشور، شوری آب دریاچه پشت آن و سرایت این شوری به کارون در پایین دست است که کیفیت آب این رود برای کشاورزی را بسیار نازل کرده و حتی به باور برخی کارشناسان، زنگ هشدار نابودی کشاورزی در این منطقه را به صدا درآورده است.

به گزارش مهرمردم، نشست سراسری تبیین مبانی انقلاب اسلامی و اندیشه های امام خمینی (ره) صبح پنج شنبه با حضور دکتر احمدی نژاد و جمعی از اندیشمندان و علاقمندان به انقلاب اسلامی آغاز شد.

مجید نامجو، علی نیکزاد، خسرو معتضد، مرتضی تمدن، علی اکبر جوانفکر، مهدی غضنفری، بهروز مرادی و … از جمله چهره های حاضر در مراسم هستند.

  مهندس نامجو، وزیر نیرو در دولت دوم محمود احمدی نژاد با اشاره به انتقاداتی که در مورد ساخت سد گتوند به دولت قبل وارد میکنند گفت: وزارت نیرو یک وزارتخانه تخصصی و پایبند مطالعات تخصصی است. ما در وزارت  نیرو روی مسائل، فنی ایستادیم و حتی من بخاطر این استیضاح شدم. روال طراحی سدها فنی و منطقی  و قابل دفاع است.

وی افزود: در مورد سد گتوند، مطالعات اولیه در دولت سازندگی و در سال ۱۳۷۵ توسط مشاور خارجی انجام شد. در دولت دهم گنبدهای نمک شناسایی و نحوه برخورد با آن طراحی شده است. ما برای  حل این مشکل از دکتر احمدی نژاد خواهش کردیم و بودجه خواستیم که این گنبدهای نمکی را مهار کنیم.  پانصد میلیون تومان گرفتیم، این سد، سد بزرگی است و باید مدیریت کرد. نمک ها مشخص است کجاست و باید به چه شکلی این نمکها هدایت شود.
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار