کد خبر: ۱۰۵۰۲
تاریخ انتشار : ۱۳:۱۴ - ۱۳ مرداد ۱۳۹۴
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان گفت: از 6 هزار و 400 چاه برقی در استان همدان یک هزار و 400 چاه به کنتور هوشمند آب و برق مجهز شده‌ است.
به گزارش برق نیوز به نقل از روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق استان همدان، حاجی‌رضا تیموری با اشاره به تعداد چاه‌های کشاورزی در استان همدان اظهار داشت: در حال حاضر 12 هزار و 800 چاه کشاورزی فعال در استان وجود دارد که حدود 6 هزار و 400 چاه برقی است.

وی با بیان اینکه 6 هزار و 400 چاه در استان همدان از دیزل ژنراتور استفاده می‌کنند، گفت: از این میزان یک هزار و 400 چاه به کنتور هوشمند مجهز شده‌اند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان با اشاره به نصب کنتورهای هوشمند آب و برق بر روی 24 درصد چاه‌های کشاورزی استان افزود:  آب و برق سرمایه‌ای ملی و گرانبها بوده و متعلق به همه نسل‌ها است.

وی ادامه داد: همه ما در قبال آیندگان مسئول هستیم و کشاورزان نیز باید به یاد داشته باشند که فرزندان آنان از منابع امروز سهم دارند و باید این سهم حفظ و به آنان تحویل شود.

تیموری با بیان اینکه سیاست‌گذاران این طرح به دنبال مدیریت منابع آب و برق در بخش کشاورزی هستند، بیان کرد: بخش عمده ای از مصرف برق و حدود 40 درصد از انرژی سالیانه توسط بخش کشاورزی مصرف می‌شود و در بخش آب نیز حدود 92 درصد آب‌های زیرزمینی صرف کشاورزی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه برق به قیمت ارزان تحویل کشاورزان می‌شود، اضافه کرد: دولت در بخش آب نیز به دنبال دریافت آب‌بهاء از کشاورزان نبوده و نیست.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان ابراز داشت: مدیریت مصرف آب و برق به معنای جلوگیری از مصرف نیست بلکه این روش بهترین راهکار برای بهینه‌سازی مصرف و ارتقاء بهره‌وری است.

به گفته وی کنتورهای هوشمند ابزاری مناسب برای جلوگیری از برداشت بی‌رویه آب‌های زیرزمینی و توزیع عادلانه آب مبنی بر بهره‌برداران چاه‌های مجاز کشاورزی است.

تیموری تصریح کرد: این کنتورها مجهز به سیستم قرائت کارت هوشمند بوده و هر ساله احجام حق‌آبه مندرج در پروانه بهره‌برداری در این کارت‌ها شارژ و تحویل بهره‌برداران می‌شود.

وی یادآور شد: کنتورهای هوشمند آب و برق باعث می‌شود کشاورزان با مدیریت صحیح و توزیع آب در ماه‌های مختلف منافع بیشتری کسب کنند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان با بیان اینکه هزینه بهاء انرژی برق در بخش کشاورزی(هر کیلووات حدود 11 تومان) بسیار کم است، گفت: اگر کشاورزان از نصب کنتور امتناع کنند پروانه بهره‌برداری آنان توسط آب منطقه‌ای تمدید نمی‌شود و اگر پروانه نداشته باشند بهاء انرژی مصرفی به قیمت آزاد محاسبه و دریافت می‌شود و در صورت ادامه این امر نیز پروانه آنان از طریق آب منطقه‌ای باطل می‌شود.

وی افزود: نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاه‌های کشاورزی منافع زیادی برای کشاورزان به همراه دارد که از آن جمله می‌توان به جلوگیری از هزینه‌های بسیار سنگین کف‌شکنی چاه‌ها و افت کیفی آب اشاره کرد.
تیموری خاطرنشان کرد: کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری و بهره‎‌مندی از حمایت‌های دولت از دیگر مزایای استفاده از کنتورهای هوشمند آب و برق بر روی چاه‌های کشاورزی است.
وی یادآور شد: در صورت تمایل کشاورزان به خاموش کردن برق چاه خود در 4 ساعت پیک بار، بطور اتوماتیک برق چاه قطع شده و کشاورزان می‌توانند از مزایای رایگان بودن بهاء انرژی در 20 ساعت دیگر شبانه‌روز استفاده کنند.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان تصریح کرد: تجربه سایر استان‌ها در خصوص نصب کنتورهای هوشمند، نشان دهنده تأثیر این روش در کاهش افت سطح آب‌های زیرزمینی در دشت‌های مختلف خصوصاً در دشت‌های بحرانی است.

ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار