کد خبر: ۱۰۵۱۲
تاریخ انتشار : ۰۹:۴۵ - ۱۴ مرداد ۱۳۹۴
پروژه تولید برق از زباله توسط شرکت آمریکایی ورد اکو انرژی اینترنشنال ال.ال.سی world eco energy در چهارمحال وبختیاری با دریافت مجوزهای لازم به فاز عملیاتی نزدیک شد .
مدیرعامل شرکت ورد اکو انرژی اینترنشنال ال.ال.سی و مجری پروژه تولید برق اززباله روز سه شنبه درجلسه بررسی این طرح در استانداری چهارمحال و بختیاری از صدور برخی مجوزهای اجرای این طرح خبرداد و گفت: مجوز سازمان حفاظت محیط زیست نیز برای اجرای این پروژه هفته آینده صادر می شود.

سیدجواد خضرایی مهر ویژه افزود: بخشی از تجهیزات مورد نیاز این طرح نیز خریداری شده است.
وی در زمینه دلیل تاخیر اجرای این طرح اظهار داشت: پروژه تولید برق از زباله توسط این شرکت برای نخستین بار در ایران اجرا می شود و فرآیند دریافت مجوز به دلیل بروکراسی اداری، اجرای این پروژه را حدود یکسال به تاخیر انداخته است .

خضرایی ازتمدید زمان قرارداد همکاری سازمان انرژیهای نو ایران(سانا) با این پروژه خبرداد و گفت: براساس این قرارداد خرید برق ازشرکت اکو انرژی در طرح چهارمحال وبختیاری از پنج سال به 20 سال افزایش یافته است.

وی ادامه داد: علاوه بر این با قول مساعد این سازمان، نرخ خرید برق نیز افزایش می یابد .
خضرایی مهر ویژه، آغاز عملیات اجرایی این طرح در چهارمحال وبختیاری را منوط به دریافت مجوز راه وشهرسازی برای اختصاص 300 هکتار زمین برای اجرای طرح عنوان کرد وگفت: پس از دریافت این مجوز عملیات اجرایی طرح تولید برق از زباله در این استان آغاز می شود.

به گزارش ایرنا، سرپرست دفتر هماهنگی امور اقتصادی چهارمحال و بختیاری نیز در این جلسه از مجوز اداره کل راه وشهرسازی استان برای اجرای طرح در پنج هکتار خبرداد و گفت: تا زمان دریافت مجوز سازمان مرکزی راه وشهرسازی، این طرح در سطح پنج هکتار آغاز می شود.

ملک محمد قربانپور با بیان اینکه 75 درصد از کل اعتبار لازم (15میلیون دلار) برای این طرح توسط مجری و مابقی توسط شرکای ایرانی و بانکهای عامل تامین می شود، ادامه داد: از آن جا که اجرای این پروژه نیازمند تعیین تکلیف نحوه ارائه تسهیلات بانکی وآورده شرکاست، بانک صنعت ومعدن استان به عنوان بانک عامل گزارش طرح توجیهی را برای بانک صنعت ومعدن کشور ارسال کند.

قربانپور تصریح کرد: شرکای داخلی پروژه نیز باید هر چه سریعتر پیگیر نحوه ارائه تسهیلات صندوق توسعه ملی از طریق بانک صنعت ومعدن شوند.

تفاهمنامه همکاری برای سرمایه گذاری مشترک درایجاد نیروگاه تولید انرژی برق از پسماندها و زباله های شهری با استفاده از تکنولوژی نوین بین استانداری چهارمحال و بختیاری و مدیرعامل این شرکت آمریکایی سال گذشته امضاء شد .

دراین پروژه که در شهرستان بروجن اجرا می شود، از یکهزار و 500 تن زباله حدود 250مگاوات ساعت برق تولید می شود که این میزان حدود یک چهارم برق تولیدی نیروگاه سد کارون 3 است. در جریان این پروژه حدود یک میلیون لیتر در روز آب فاضلاب استفاده می شود که حدود 80 درصد آن تصفیه و به آب شرب تبدیل می شود. این پروژه همچنین قابلیت تبدیل زباله های 50 سال گذشته به سوخت را داراست.
منبع: ایرنا
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مصطفی مهرافزا
|
Germany
|
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
4
0
با سلام
لطفا در مورد اعداد و ارقام و همچنین واحد ها دقت لازم را بفرمایید
پانزده میلیارد دلار هزینه حداقل پنجاه واحد زباله سوز در این ابعاد است، یعنی‌ هر واحد ۳۰۰ میلیون دلار
دویست و پنجاه مگاوات، ظرفیت است و نه میزان برق تولیدی.
میزان برق تولیدی چنین واحدی در بهتری حالت ۴ میلیون مگاوات ساعت در سال میباشد.
آیا براستی چهارمحال و بختیاری روزی ۳۰۰۰ تن زباله دارد که ۱۵۰۰ تن آن قابل سوزاندن باشد، مگر اینکه بخواهید آب و پوست صیفی جات را بسوزانید، با ظرفیت حرارتی ۳ تا ۴ مگاژول بر کیلو گرام، که در این صورت باید از سخت پرایمر هم دستش بزنید و تولید برق به یک سوم میزان فوق تقلیل خواهد یافت.
زباله سوزی آخرین راه حل است آنهم از گرانترین نوع آن و بالاجبار و جای بسی‌ تاسف است اگر سازمان محیط زیست و دیگر مراجع مسئول به این آسانی به چنین طرح های خام و فاقد دوراندیشی مجوز بدهند.
موفق و سرفراز باشید.
mohsen
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
0
2
دوست عزیز آقای مهرافزا گیریم حرف های شما درست اما دوست عزیز الان در دیگر کشی زباله به نیروگاه زباله سوز و تولید برق از آن رو آوردند ما که دیگر محیط زیستمان به نفس های آخر خود رسیده آبهایمان همه آلوده شده به دلیل همین مسائل دفن ناصحیح زباله و دیگر اقدامات آلده ساز است.
الآن کشور دانمارک که پیشتاز این قضیه است با 5.5 میلیون نفر جمعیت 29 نیروگاه زباله سوز دارد که 10 نیروگاه دیگر نیز در دست اقدام دارد و حتی حاضر است برای تامین سوخت نیروگاه های خود از کشور های دیگر زباله بخرد.
ما نمیگوییم تولید زباله بیشتر و ریختن در حلق کوره های زباله سوز کاری درست است نه من به شخصه کاملا منکر این قضیه ام.
من میگویم برای بهتر زیستن باید زباله کمتر تولید کرد و البته زباله ای که تولید میشه طوری باشد که 80 90 درصد آن قابل بازیافت باشد کاری که کشور آلمان دراد انجام میدهد.
پس بهتر است با نظرات کارشناسی تر از خبرگان محیط زیستی حتی از اروپا کمک بگیریم.
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار