کد خبر: ۱۰۵۳۰
تاریخ انتشار : ۰۸:۳۱ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۴
بر اثر انفجاری که یک تأسیسات برق رسانی را در شرق عراق هدف قرار داد، جریان برق از ایران به عراق دچار اختلال شد.
خبرگزاری رویترز در گزارشی از بغداد نوشت: وزارت برق عراق  اعلام کرد بر اثر انفجاری که یک تاسیسات برق رسانی را در شرق این کشور هدف قرار داد، جریان برق از ایران به این کشور دچار اختلال شده است. این موضوع باعث وخیم تر شدن وضعیت کمبود برق در عراق در حالی می شود که موج گرما از یک هفته پیش در این کشور آغاز شده است.

تاکنون هیچ گروهی مسئولیت این حمله که خط انتقال برق «مرصاد» را هدف قرار داد به عهده نگرفته است. این خط انتقال برق در منطقه ای صحرایی در فاصله حدود 20 کیلومتری غرب شهر «مندلی» در استان دیاله قرار داشت. مقامات عراقی در این باره اعلام کردند بر اثر انفجار در این خط انتقال برق، ظرفیت شبکه برق این کشور 400 مگا وات کاهش پیدا کرده است.

«مصعب المدرس» سخنگوی وزارت برق عراق در این باره اعلام کرد عامل این انفجار، یک بمب دست ساز بود که در این تاسیسات برق کار گذاشته شده بود.

وی در ادامه گفت: «چنین اقدامی قطعا غیرنظامیان و آسایش آنها را هدف قرار داده است، به ویژه با توجه به افزایش دمای هوا. از دیگر اهداف این گونه اقدامات، آزردن غیر نظامیان و خشمگین کردن آنها از وزارت برق و به تبع آن دولت است.» وی افزود این خط انتقال برق پیشتر نیز بیش از 10 بار هدف حمله قرار گرفته بود.

«حیدر العبادی» نخست وزیر عراق که از مسلمانان شیعه است و نزدیک به یک سال پیش به این سمت انتخاب شد، در حال حاضر به شدت تحت فشار قرار دارد تا اوضاع امنیتی و اقتصادی عراق را ارتقا دهد. این در حالی است که وی با یک دورنمای سیاسی دو قطبی نیز باید دست و پنجه نرم کند.

شبکه برق رسانی عراق به علت چندین سال جنگ متوالی و همچنین انجام نشدن سرمایه گذاری در آن، فرسوده شده است. بر اساس آمارهای اعلام شده توسط وزارت برق عراق طی ماه گذشته، شبکه برق رسانی این کشور احتمالا در فصل تابستان امسال که همزمان با اوج تقاضای مصرف و رسیدن آن به رقم 21 هزار مگاوات است، تنها قادر خواهد بود 11 هزار مگاوات برق را تامین کند.
افزایش دمای هوا به بیش از 50 درجه سلسیوس (برابر با 122 درجه فارنهایت) در مناطق مختلف عراق طی روزهای اخیر، قطعی برق تابستانه را وخیم تر کرده است. این موضوع همچنین باعث شد دولت این کشور چهار روز از روزهای آخر هفته گذشته را تعطیل اعلام کند.

تقاضای مردم عراق برای دسترسی به برق، فرصت های شغلی و همچنین اصلاحات در دولت باعث شکل گرفتن اعتراضات زیادی در پایتخت و شهرهای جنوبی این کشور طی هفته های اخیر شده است. این موضوع حاکی از فشارهای زیادی است که به دولت عراق وارد می شود. دولت عراق همزمان با این مسائل، مجبور به مقابله با شورشیان افراطی در این کشور نیز هست.
برچسب ها: fvr ، برق
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار