کد خبر: ۱۰۵۳۸
تاریخ انتشار : ۱۴:۲۶ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۴
متأسفانه در حال حاضر ساختمان‌های اداری در استان‌های واقع در اقلیم خشک کشور به استفاده از کولر گازی رو آورده‌اند که عامل اصلی پیک شبکه سراسری برق کشور شده‌اند.
مجری طرح‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی سازمان بهره‌وری انرژی ایران (سابا) گفت: واردات کولرهای گازی با رتبۀ انرژی پایین‌تر از A و B به کشور ممنوع است.

به‌گزارش برق نیوز احمدرضا توکلی با اعلام این خبر اظهار داشت: مصرف برق بخش ساختمان‌ها مطابق با ترازنامۀ انرژی کشور بالغ بر 47 درصد است که از این رقم حدود 31 درصد به بخش مسکونی، 9 درصد بخش اداری و 7 درصد در ساختمان‌های تجاری مصرف می‌کرد که در مقایسه با بخش‌های دیگر مصرف کننده بخش صنعت، کشاورزی و ... بیشترین مقدار را دارد.

وی ادامه داد: مطالعات نشان می‌دهد که در  ساختمان‌های اداری تجهیزات سرمایش و تهویه حدود 35 درصد، روشنایی 25 درصد، ماشین‌های اداری 15 درصد و سایر حدود 20 درصد سهم دارند.

توکلی تصریح کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که در زمان پیک، 13 الی 18 هزار مگاوات از برق مصرفی مربوط به سامانه‌های سرمایشی است که از این میزان 3 هزار مگاوات مربوط به سامانه‌های سرمایشی ساختمان‌های اداری است که عامل اصلی پیک ظهر گاهی شبکه برق کشور شده است.
مجری طرح‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی سازمان بهره‌وری انرژی ایران افزود: عامل اصلی پیک ظهرگاهی، استفادۀ بیش از حد از سامانه‌های سرمایشی بخصوص کولرهای گازی است.
وی درباره شرایط لازم برای استفاده از کولرهای گازی گفت: متأسفانه در حال حاضر ساختمان‌های اداری در استان‌های واقع در اقلیم خشک کشور به استفاده از کولر گازی رو آورده‌اند که عامل اصلی پیک شبکه سراسری برق کشور شده‌اند.
وی تصریح کرد: در همین راستا مصوبه‌ای از هیئت وزیران به شمارۀ 94035/ت42400 مورخ 88.5.8 صادر شده که بند 4 آن استفاده از کولر گازی در اقلیم خشک با رطوبت نسبی کمتر از 30 درصد را ممنوع کرده است.
توکلی ادامه داد: طبق بند 4 مصوبۀ فوق وزارتخانه‌های نیرو، امور اقتصادی و دارایی، بازرگانی، صنایع و معادن، موظفند که به نحوی برنامه‌ریزی نماید که از واردات لوازم و تجهیزات برقی ازجمله کولرهای گازی با رتبۀ پایین‌تر از A و B به کشور جلوگیری به عمل آید.
وی افزود: طبق بند 8 این مصوبه از تاریخ ابلاغ این تصویب‌نامه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی مجاز به نصب چیلرهای تراکمی در ساختمان‌های خود نیستند و در صورت نیاز به سامانه‌های تهویۀ مطبوع مکلفند از چیلرهای جذبی استفاده نمایند.
وکلی با بیان اینکه شرایط و استانداردهای مورد نیاز ساختمان‌های دولتی به سامانه‌های سرمایشی از طریق وزارت مسکن و شهرسازی ظرف شش ماه تدوین و ابلاغ شده است، ادامه داد: نصب و استفاده از کولرهای گازی جدید برای دستگاه‌های دولتی در مناطقی که میزان رطوبت نسبی آن ها در تابستان کمتر از 30 درصد بوده، از تاریخ ابلاغ این تصویب نامه ممنوع است.
منبع: توانیر
برچسب ها: برق ، سابا
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار