کد خبر: ۱۰۵۶۷
تاریخ انتشار : ۱۴:۳۲ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۴
رویترز به نقل از یک سخنگوی دولت پاکستان گزارش داد این کشور در مراحل نهایی مذاکرات برای نهایی کردن توافقی به منظور افزایش 10 برابری واردات برق از ایران است.
ارزش تجارت پاکستان با ایران از 1.3 میلیارد دلار در سال مالی 2009-2008 به 217 میلیون دلار در سال مالی 2014-2013 کاهش پیدا کرد.

کاهش تجارت میان دو کشور در نتیجه تحریم‌های آمریکا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل بر سر برنامه هسته ای ایران اتفاق افتاد اما با توافق هسته ای که ماه گذشته میان ایران و گروه 1+5 صورت گرفت و زمینه ساز برداشته شدن این تحریمها خواهد بود، پاکستان در تلاش برای افزایش تجارت با کشور همسایه اش برآمده است.

ایران در حال حاضر حدود 100 مگاوات برق به مناطق پاکستان که در مجاورت مرز دو کشور قرار دارند، صادر می‌کند. ظفر یاب خان، سخنگوی وزارت آب و نیروی پاکستان اظهار کرد که این کشور در مراحل نهایی مذاکرات برای توافقی قرار دارد که میزان واردات برق از ایران را به هزار مگاوات افزایش خواهد داد.

وی به رویترز گفت: این توافق احتمالا بزودی نهایی می‌شود و توافق خرید برق شامل یک خط انتقال خواهد بود با اینهمه وی از دادن جزییات بیشتر تا زمان امضای توافق خودداری کرد.

به گفته روبینا آتار، یکی از مقامات وزارت بازرگانی پاکستان، این کشور که با کمبود شدید نیرو دست و پنجه نرم می‌کند، روزانه حدود 12 ساعت قطعی برق دارد و مشتاق است نفت و گاز از ایران وارد کند.

با اینهمه بزرگترین مشکلی که در حال حاضر وجود دارد مکانیسم پرداخت پول است. بانکهای مرکزی دو کشور در ارتباط هستند و امیدوارند پیش از برداشته شدن تحریمها، مکانیسم لازم را ایجاد کنند.

وی همچنین عنوان کرد که پاکستان در حال ارتقای پست مرزی کنونی با ایران است و با پیش بینی افزایش تجارت، آماده می‌شود دومین پست را ایجاد کند.

ایران به منسوجات، کالاهای پزشکی، کالاهای ورزشی و محصولات کشاورزی پاکستان علاقمند است در حالیکه این کشور متقاضی محصولات انرژی، آهن و فولاد ایران است.

روبینا آتار اظهار کرد پاکستان در نواحی مرزی محروم پایگاههای صنعتی بویژه ذخایر پتروشیمی ایجاد خواهد کرد و این زیرساخت را به پروژه 46 میلیارد دلاری با چین موسوم به کوریدور اقتصادی چین-پاکستان متصل می‌کند.

به گفته مبین صولت، مدیر شرکت دولتی Inter State Gas Systems که بر شبکه خط لوله پاکستان نظارت دارد، برنامه‌ها برای یک خط لوله گازی میان ایران و پاکستان هم انگیزه جدیدی پیدا کرده اند. قسمت اعظم این خط لوله که از قلب صنعتی پاکستان در پنجاب به پایانه ای برای گاز طبیعی مایع در بندر گوادر واقع در جنوب این کشور امتداد پیدا می‌کند، به عنوان بخشی از پروژه چین ساخته خواهد شد.

ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار