کد خبر: ۱۰۶۳۲
تاریخ انتشار : ۱۴:۰۱ - ۲۷ مرداد ۱۳۹۴
تلفات شبکه های توزیع برق در استان 8.2 درصد بوده و براساس هدف گذاری، مقرر گردیده تا با انجام حرکت های جهادی، این میزان به 6.9 درصد تقلیل یابد.

به گزارش "برق نيوز" معاون هماهنگی و نظارت بر خدمات مشترکین شرکت توانیر، از میزان پیشرفت فیزیکی پروژه های طرح تحول مهندسی و حرکت جهادی در زمینه کاهش تلفات انرژی الکتریکی در شرکت توزیع برق استان سمنان بازدید به عمل آورد

به گزارش برق نیوز معان بهره برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع برق استان در برنامه نشست هماهنگی اقدامات صورت گرفته در بخش کاهش تلفات برق گفت: تلفات شبکه های توزیع برق در استان  8.2 درصد بوده و براساس هدف گذاری، مقرر گردیده تا با انجام حرکت های جهادی، این میزان به 6.9 درصد تقلیل یابد.

مهندس سعید قدس بیان داشت: پیشرفت فیزیکی بخش هائی نظیر کاهش شعاع تغذیه فیدرهای 20 کیلوولت، جایگزینی کابل خودنگهدار به جای شبکه هوائی در مناطقی که احتمال سوء استفاده از برق وجود دارد، احداث خطوط فشار ضعیف با استفاده از کابل خود نگهدار و همچنین اصلاح سطح مقطع شبکه فشار متوسط به مرز 100 درصد رسیده و یا فراتر رفته و در بخشی از اقدامات نیز با توجه به زمان باقی مانده، دسترسی به هدف پیش بینی محقق خواهد شد.

معاون فروش و خدمات مشترکین شرکت توزیع برق سمنان نیز با اشاره به فعالیت های بخش مشترکین در راستای این طرح جهادی اظهار داشت: در راستای برنامه ریزی انجام شده، در فرآیند های تست و بازرسی لوازم اندازه گیری، تعویض و جایگزینی کنتورهای معیوب، نصب کنتورهای قرائت از راه دور (AMI) با اولویت مشترکان دیماندی و در نقاط با تراکم بار بالا می باشد

احمد غنی پور افزود: شرکت توزیع برق استان در بخش کنترل و اصلاح توان راکتیو شبکه (نصب خازن)، 6 هزار و 100 کیلو وات خازن در سمت مشترکین، توسط واحدهای صنعتی نصب نموده است.

معاون هماهنگی و نظارت بر خدمات مشترکین شرکت توانیر ضمن تقدیر از اقدامات ارزشمند شرکت توزیع برق استان سمنان در زمینه کاهش تلفات شبکه ها گفت: تلاش مستمر در اجرای برنامه های پیش بینی شده، برآیندهای بسیار مناسبی در دستیابی به اهداف موردنظر دربر داشته و قطعاً تحول اساسی در این زمینه را شاهد خواهیم بود.

مهندس "محمدجواد شریفی" نحوه ارائه گزارش ها در قالب فرم ها و فایل های مورد نظر در بخش کاهش تلفات را تشریح نموده و تصریح کرد: وجود انسجام و هماهنگی در بخش های مختلف شرکت برای تحقق طرح تحول مهندسی و حرکت جهادی در کاهش تلفات به وضوح قابل مشاهده است و این ضرورت اجتناب ناپذیر با همدلی و وفاق میسر می گردد.

وی همچنین داشبورد مدیریت کاهش تلفات در سایت شرکت توزیع برق سمنان را بازبینی نموده و از مرکز دیسپاچینگ و نحوه عملکرد واحد تست لوازم اندازه گیری مشترکان نیز به صورت میدانی بازدید کرد
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
درد آشنای برق
|
Germany
|
۰۲:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
0
1
چه مؤلفه های در تلفات شرکت دارند . اصلاً تلفات چیست ؟ آن بخش از برق است که هدر میرود یعنی مقدار انرژی که از پست های فوق توزیع ( وانتقال ) تحویل شرکت های توزیع میگردد . شرکت های توزیع از طریق پست های توزیع انرژی را تحویل مشترکین می نمایند . در حالت کلی تفاوت انرژی تحویلی و انرژی فروخته شده همان تلفات ( هدر رفت برق ) نامیده میشود. در مبداء تحویل انرژی به شرکت های توزیع کنتور نصب شده است . همچنین هنگام فروش برق به مشترکین نیز کنتور برق نصب شده است .
انرژی فروخته شده به مشترکین - انرژی تحویلی به شرکت توزیع = تلفات انرژی
تلفات به دو بخش فنی و غیر فنی تقسیم می شود .
1- تلفات فنی که همان تلفات ماهییتی شبکه می باشد و منشاء آن مقاومت است ( R ) هنگام عبور جریان برق از هادی ها ، با مقاومتی روبروست ( که بسته به جنس هادی و سطح مقطع آن متفاوت است ) با صرف هزینه نسبتاً زیاد می توان بخشی از مقاومت را کم کرد ( امکان صفر کردن مقاومت با تکنولوزی های موجود وجود ندارد) اما اگر از تجهیزات نوین و کم تلفات بهره گرفت می شود کمی مقاومت را پائین آورد ( R*I*I ). علاوه بر مقاومت یک عامل دیگر خیلی موثر بر تلفات وجود دارد و آن مقدار جریان عبوری از هادی ها است و آنهم با مجذور جریان یعنی با افزایش جریان ، تلفات با مجذور جریان متناسب خواهد بود . با بکار بردن روش هائی موسوم به کاهش تلفات ،امکان کنترل تلفات و پائین آوردن آن قابل تصور خواهد بودمانند بکارگیری ترانس های کم تلفات ، کاهش طول فیدرها ، کاهش شبکه 400 ولت ، افزایش شبکه فشار متوسط ، افزایش سطح مقطع هادی ها ، اصلاح ارتباطات و جمپرها ( اصلاح نقاط سست ) ، بکارگیری تجهیزات نوین و کم تلفات ، دقت از ورود کالاهای نامرغوب به شبکه با اصلاح فرآیند خرید و بازنگری در آئین نامه معاملات شرکت های توزیع و.......
2- اما در مقوله تلفات غیر فنی 80% به نوع برخورد ما با مسائل جاری برق برمی گردد مانند عدم قرائت ها کنتورها ، قرائت های نادقیق یا غلط کارکرد کنتورها ، برق های غیر مجاز آشکار و پنهان ، دست کاری در سیستم لوازم اندازه گیری ، برخورد شاخه درختان به شبکه برق ، استفاده از ابزار تشویق در حق پرسنل تلاشگر و ساعی ، در صورت وجود احیاناً تنبیه ) و ....... شامل می شود که نیازی چندانی به اعتبارات کلان ندارد بلکه از محل اعتبارات جاری شرکت ها قابل تامین می باشد .
3- شرکت ها ی توزیع برق می توانند اقداماتی از این قبیل را برای کم کردن تلفات غیر فنی انجام دهند : مانند پائین آوردن عدم قرائت کنتورها ، به حداقل رساندن قرائت های نادقیق یا غلط کارکرد کنتورها ، حذف برق های غیر مجاز آشکار و پنهان ، شناسایی دست کاری در سیستم لوازم اندازه گیری مشترکین با اکیب های مجرب و متعهد ، هرس به موقع و مرتب شاخه درختان در حریم شبکه های برق و ....... را در بر میگیرد . این اقدامات نیازی چندانی به اعتبارات کلان ندارد بلکه از محل اعتبارات جاری شرکت ها قابل تامین می باشد . بعبارت دیگر با کیفی کردن اقدامات جاری شرکت های توزیع برق ، تا شش در صد از تلفات را می توانیم کم نمائیم .

حال در شرکت توزیع برق سمنان کدام یک از مولفه ها ( تلفات فنی و غیر فنی ) دستخوش تغییر شده تا منجر به پائین آمدن تلفات در سطح شرکت توزیع سمنان شده است ؟
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار