کد خبر: ۱۰۶۶۱
تاریخ انتشار : ۱۱:۴۷ - ۳۱ مرداد ۱۳۹۴
کلاهی مهم‌ترین رقبای ایران را در صادرات برق ترکیه و عربستان سعودی عنوان کرد و گفت: نرخ بهره به ویژه در حوزه صادرات در این دو کشور نزدیک به صفر است و تنظیم قرار‌داد‌های اقساطی موجب می‌شود تا ایران 100 تا 150 درصد از رقبای منطقه عقب بماند.

به گزارش "برق نيوز"  رییس هیات مدیره سندیکای صنعت برق ایران گفت: علی‌رغم اینکه ایران پتانسیل صادرات 15 میلیارد دلار برق را به صورت خالص و در قالب کالا و خدمات دارد اما به‌دلیل برخی مسائل صادرات آن نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده است.

علیرضا کلاهی با بیان این‌که صادرات برق می‌تواند مزایای خوبی را نظیر رفع کمبود بودجه وزارت نیرو و کمبود نقدینگی توانیر و بخش خصوصی داشته باشد اظهار کرد: بخش دیگری از صادرات مربوط به کالا و خدمات برقی توسط بخش خصوصی می‌شود، که در این زمینه نیز با کاهش روبرو هستیم.

وی ادامه داد: با توجه به چالش‌های اساسی که در این صنعت ازجمله نبود کار و سرمایه در گردش وجود دارد، می‌توان گفت که صادرات برق می‌تواند بسیاری از مشکلات این صنعت را برطرف کند.

رییس هیات مدیره سندیکای صنعت برق ایران گفت: خواسته ما از دولت این است که برای صنعتی که ارزش افزوده بالایی دارد برنامه‌ریزی خاصی داشته باشد، چرا که قطعا صادرات برق می‌تواند موجب افزایش اشتغال و تولید ارزش افزوده‌ای بالاتر از صادرات کالاهای غیرنفتی داشته باشد.

کلاهی با بیان این‌که در حال حاضر بسیاری از کالاها مانند سنگ‌آهن به صورت خام صادر می‌شود، اظهار کرد: علاوه بر این‌که صادرات برق ارزش افزوده بالایی دارد بلکه می‌تواند گردش پولی زیادی را در اقتصاد کشور به وجود آورد.

برق ایران به کدام کشور‌ها می‌رود؟

وی ادامه داد: در حال حاضر صادرات برق به کشورهای ترکیه، عراق، پاکستان و افغانستان صورت می‌گیرد که البته در گذشته صادرات کالا و خدمات برقی ایران به بسیاری از کشورهای دنیا راه پیدا می کرد اما در حال حاضر تنها عراق پذیرا کالا و خدمات برقی است.

رییس هیات مدیره سندیکای صنعت برق ایران با استناد به آخرین آمار گفت: صادرات برق به دلیل تثبیت مجدد نرخ ارز علی رغم تورم داخلی ، مشکلات داخلی عراق و کمبود بودجه به دلیل افت قیمت نفت کاهش یافته است.

کلاهی با بیان این‌که دولت باید راهکارهای اساسی را برای افزایش بودجه در نظر بگیرد، اظهار کرد: این مساله باعث شده تا دولت عراق به دنبال پروژه‌های اقساطی سه تا پنج ساله برود و به پیمانکاران اعلام کند که پول آنها را طی سه تا پنج سال پرداخت می‌کند.

ترکیه و عربستان سعودی رقبای صادرات برقی ایران

وی مهم‌ترین رقبای ایران را در صادرات برق ترکیه و عربستان سعودی عنوان کرد و گفت: نرخ بهره به ویژه در حوزه صادرات در این دو کشور نزدیک به صفر است و تنظیم قرار‌داد‌های اقساطی موجب می‌شود تا ایران 100 تا 150 درصد از رقبای منطقه عقب بماند.

رییس سندیکای صنعت برق با اشاره به آمار سال 1393 اظهار کرد: 80 درصد کل صادرات خدمات فنی و مهندسی در این سال مربوط به صادرات برق بوده است.

کلاهی ادامه داد: از 20 میلیارد صادراتی که در دولت نهم و دهم در حوزه خدمات فنی مهندسی صورت گرفته است متاسفانه تنها 900 میلیون دلار کالا از ایران خارج شد.

وی با اشاره به ماهیت پروژه‌های برقی گفت: صادرات خدمات فنی و مهندسی در حوزه برق تنها در کلمه خدمات خلاصه نمی‌شود، چرا که به همراه ارسال خدمات، توربین و سایر کالاها‌ از ایران خارج می‌شود.
منبع: ایلنا
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار