کد خبر: ۱۰۶۶۶
تاریخ انتشار : ۱۳:۴۵ - ۳۱ مرداد ۱۳۹۴
با حمایت شرکت پرشیان فولاد صورت گرفت:
سیستم خنک کننده هوای ورودی به توربینهای گازی نیروگاه سیکل ترکیبی زواره با هزینه ای بالغ بر 63 میلیارد ریال توسط شرکت پرشیان فولاد به بهره برداری رسمی رسید. با پیاده سازی این سیستم 35 مگاوات به ظرفیت تولید برق نیروگاه زواره اضافه شده است که می تواند به رفع بخشی از کمبود تولید برق کشور در تابستان کمک نماید.
سرویس صنعت برق نیوز: مراسم افتتاح و بهره برداری رسمی از سیستم خنک کننده هوای ورودی به توربین های گازی (MEDIA) نیروگاه سیکل ترکیبی زواره برگزار شد.

مهندس عمومی در این خصوص به برق نیوز گفت: سال گذشته بر اساس بررسی های صورت گرفته پیشنهاد اجرای این سیستم به شرکت پرشیان فولاد بعنوان مدیریت نیروگاه داده شد که مورد موافقت و تاکید قرار گرفت.

مدیر پروژه نیروگاه با اشاره بر اهمیت تولید برق بیشتر در تابستان و نیاز کشور به برق خصوصا در ساعات پیک مصرف گفت: با خنک کردن هوای ورودی توربین ها، راندمان افزایش یافته و تولید واحدها افزایش خواهد یافت که موجب می شود تا بدون مصرف سوخت بیشتر امکان تولید برق بیشتری فراهم شود.

وی با تاکید بر اهمیت این سیستم به ویژه در فصول گرم و تابستان بیان داشت: در مجموع با پیاده سازی سیستم متحرک MEDIA توسط شرکت ای من سرو حدودا 35 مگاوات به ظرفیت تولید نیروگاه زواره اضافه می گردد که می تواند به رفع بخشی از کمبود تولید برق کشور در تابستان کمک نماید.

مهندس عمومی اظهار داشت: اجرای این پروزه از شهریور 93 شروع شده و با هزینه ای بالغ بر 63 میلیارد ریال در اواخر خرداد ماه سال جاری به اتمام رسید که با حضور مدیرکل نظارت بر نیروگاه های خصوصی شرکت توانیر به تست و بهره برداری رسمی رسید.

این مراسم با حضور مدیران و مسئولانی از شرکت توانیــر، شرکت مدیریت تولید برق شهید محمد منتظری، مــدیرعامل شرکت پرشیان فولاد، مدیرعامل و مسئولین شرکت ای-من سرو، مسئولین شرکت O&M و توسعه یک مپنا، مدیرانی از شرکت مشاور نیرو و با حضور کارکنان نیروگاه سیکل ترکیبی زواره، روز چهارشنبه 28 مردادماه 94 در محل این نیروگاه برگزار شد.

به گزارش برق نیوز با اجرای این پروژه می توان توان خروجی یک بلوک سیکل ترکیبی نیروگاه زواره شامل دو واحد گازی V94.2/5 را از طریق نصب سیستم خنک سازی هوای ورودی به میزان حداکثر 35 مگاوات (17.5 مگاوات به ازای هر واحد) افزایش داد.

 علاوه بر افزایش توان تولیدی، راندمان هر واحد گازی نیز در حین کار سیستم خنک کن به میزان حدود 1.2% افزایش خواهد یافت. سیستم خنک کن تبخیری از نوع مدیای متحرک بیرونی (Outdoor Movable Media) برای هر یک از واحدهای گازی نیروگاه زواره نصب و اجرا شده است.

این سیستم که در جلوی اتاق فیلتر و در مسیر هوای ورودی به کمپرسور واحد قرار گرفته و از تماس مستقیم آب و هوا به منظور خنک سازی بیش از 500 کیلوگرم هوا در ثانیه استفاده می کند. بر اساس طراحی انجام شده، این سیستم با مصرف آب حدود 14 تا 15 مترمکعب در ساعت، قادر است هوای 40 درجه سانتیگراد ورودی را حدود 19 درجه خنک نموده و در مقابل، تولید هر واحد را به میزان 17.5 مگاوات افزایش دهد.

گفتنی است این سیستم تاکنون در نیروگاههای دماوند، کازرون و کرمان اجرا شده و به بهره برداری رسیده است و بر اساس تجارب بکارگیری آن در نیروگاه زواره نیرو پیاده و اجرا شده است.

نیروگاه سیکل ترکیبی زواره اردستان در شمال شرق استان اصفهان، در ۱۸ کیلومتری اردستان واقع شده و با ظرفیت تولید ۴۸۴ مگاوات است که شامل ۲ واحد گازی ۱۶۲ مگاواتی مدل V94.2 ورژن ۵ و ۱ واحد بخار ۱۶۰ مگاواتی بوده و در زمینی به مساحت ۵۰ هکتار حداث و در خردادماه 1390 به بهره برداری رسید.

این نیروگاه اولین نیروگاهی در ایران است که هم‌زمان هم واحد گازی و هم واحد بخاری آن احداث شده‌است.


ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار