کد خبر: ۱۰۶۷۰
تاریخ انتشار : ۰۳:۲۷ - ۰۱ شهريور ۱۳۹۴
به گزارش برق نیوز
مدیرعامل سازمان انرژی‌های نو ایران با بیان این‌که باید از انرژی های تجدیدپذیر به صورت واقعی حمایت شود، گفت: پیشنهاد ما این است که مبلغ 30 ریال عوارض انرژی‌های تجدیدپذیر در قبوض برق به 50 ریال افزایش یابد. تجدید‌پذیر‌ها هیچ‌گونه حمایت اقتصادی نداشتند که این سیاست در هیچ کجای دنیا سابقه ندارد.
سرویس انرژی های تجدیدپذیر: سید محمد صادق‌زاده در نشست مشترک شورای عالی استان‌ها و سازمان انرژی‌های نو ایران با اشاره به قانون وضع عوارض برق 30 ریال از مشترکین گفت: این مساله موجب شد تا 300 میلیارد تومان در سال عوارض برق تجدید‌پذیر به دست آید.

به گزارش برق نیوز صادق‌زاده گفت: اگر دولت حمایت ویژه‌ای از انرژی‌های تجدید‌پذیر داشته باشد، این میزان درآمد قطعا افزایش پیدا می‌کند.

مدیرعامل سازمان انرژی‌های نو ایران گفت: در حال حاضر سهم تولید انرژی‌های نو کمتر از یک درصد است که اگر تبعیض یارانه‌ای بین انرژی‌های تجدید‌پذیر و سوخت‌های فسیلی که حدود 90 درصد است برداشته شود، انرژی‌های نو استعداد تامین 100 درصد انرژی کشور را دارد.

وی با اشاره به سیاست‌های جدید وزارت نیرو درباره‌ی انرژی‌های تجدید‌پذیر اظهار کرد: وزیر نیرو تعرفه‌های جدیدی را برای انرژی‌های تجدید‌پذیر اعلام کرد که تفاوت‌های کوچکی با سال‌های قبل دارد.

وی ادامه داد: با توجه به این‌که نرخ تعرفه‌های انرژی‌های تجدید‌پذیر پیش از این به صورت یکسان اعلام می‌شد و بازتاب خوبی نداشت، می‌توان گفت که در حال حاضر با اعلام تعرفه‌های جدید نقص قبلی جبران می‌شود.

مدیر عامل سازمان انرژی‌های نو ایران با بیان این‌که میانگین قیمت تعرفه‌های جدید با سال‌های قبل یکسان است، اظهار کرد: بین انرژی‌های بادی زیست توده، زمین گرمایی، تمایل و تفاوت ایجاد شده است، چرا که اگر نرخ هر کدام از اینها یکی بود سیاست عدم توسعه اتفاق می‌افتاد و سود هنگفتی از بخش دولتی به خصوصی واریز می‌شد.

صادق‌زاده تاکید کرد: با تفکیک تعرفه‌ها علاوه بر این‌که میزان درآمد بخش خصوصی معقول می‌شود بلکه در جذب نیروی خصوصی نیز مشوق‌هایی در این راستا ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به اهتمام وزارت نیرو به نیروگاه‌های زیست بوده گفت: با توجه به این‌که نیروگاه‌های زیست توده علاوه بر تولید برق، آلودگی‌های ناشی از زباله را جبران می‌کنند و اثرات زیست محیطی خوبی دارند، لذا با همکاری شورای عالی استان‌ها همایشی را به منظور رفع مشکل نیروگاه‌های زیست توده برگزار می‌کنیم.

مدیر عامل سازمان انرژی های نو ایران ادامه داد: تاکنون سیاست کلان کشور بر مبنای اعطای یارانه 90 درصدی به سوخت‌های فسیلی و فرآورده‌های نفتی بوده است و این در حالی است که تاکنون این مبلغ در اختیار انرژی‌های تجدید‌پذیر قرار نگرفته است.

صادق‌زاده با بیان این‌که اگر این تبعیض برداشته شود بخش خصوصی نسبت به احیاء انرژی تجدید‌پذیر هجوم می‌آورد، گفت: تجدید‌پذیر‌ها هیچ‌گونه حمایت اقتصادی نداشتند که این سیاست در هیچ کجای دنیا سابقه ندارد.

وی با بیان این‌که این مساله موجب عدم رشد انرژی‌های تجدید‌پذیر شده است، اظهار کرد: به‌طور کلی می‌توان گفت که با توجه به تبعیض ایجاد شده این میزان رشد نیز مطلوب بوده است.

مدیر عامل سازمان انرژی‌های نو ایران با اشاره به قانون وضع عوارض برق 30 ریال از مشترکین گفت: این مساله موجب شد تا 300 میلیارد تومان در سال عوارض برق تجدید‌پذیر به دست آید.

صادق‌زاده گفت: اگر دولت حمایت ویژه‌ای از انرژی‌های تجدید‌پذیر داشته باشد، این میزان درآمد قطعا افزایش پیدا می‌کند.

وی با اشاره به ابلاغیه وزارت نیرو مبنی بر میزان مبلغ خرید انرژی تجدید‌پذیر اظهار کرد: براساس ابلاغیه هر کیلووات برق پنج هزار و 870 ریال برای هر کیلووات ساعت خریداری می‌شود.

مدیر عامل سازمان انرژی‌های نو ایران ادامه داد: این رقم تا 10 برابر کیلووات ساعتی است که به‌طور متوسط از مصرف‌کنندگان دریافت می‌شود.

صادق‌زاده با اشاره به اشتیاق سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در انرژی تجدید‌پذیر پیش‌بینی کرد: پتانسیلی که برای سرمایه‌گذاری انرژی زیست توده‌ای برای کل کشور در نظر گرفته می‌شود 700 مگاوات است.

وی با بیان این‌که در این زمینه قرار نیست که دولت سرمایه‌گذاری داشته باشد، گفت: سیاست دولت از ابتدا بر این بوده است که اداره امور با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی انجام شود.

مدیر عامل سازمان انرژی‌های نو ایران ادامه داد: اگر بخواهیم خودمان را به همان میزانی که قانون تعیین کرده است، یعنی پنج هزار مگاوات محدود کنیم نیاز به سرمایه‌گذاری حدود 1500 دلار برای هر کیلووات داریم که اگر این اتفاق بیفتد، بانک‌ها، صندوق توسعه ملی و فاینانس‌های خارجی استقبال خوبی می‌کنند.

صادق‌زاده در خصوص میزان استقبال سرمایه‌گذاران خارجی گفت: بعد از توافق هسته‌ای کشور‌های اروپایی تمایل زیادی به سرمایه‌گذاری در ایران پیدا کردند و یکی از اهداف اصلی ما برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی انتقال فناوری است.

وی با بیان این‌که تاکنون از کشور‌های آلمان، ایتالیا، اسپانیا، فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی برای سرمایه‌گذاری در ایران آمده‌اند اعلام آمادگی کرده‌اند، ادامه داد: تاکنون تنها سرمایه‌گذاران آسیایی در ایران حضور داشتند که بعد از توافق هسته‌ای اشتیاق اروپایی‌ها نیز در این زمینه خوب بوده است.

مدیرعامل سازمان انرژی‌های نو ایران با اشاره به ویژگی‌های مثبت انرژی‌های تجدید‌پذیر گفت: در حال حاضر 40 هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی در آلمان نصب شده است که 90 درصد آن حالت پشت بامی دارد.

صادق‌زاده ادامه داد: براساس اعلام وزارت نیرو، نیروگاه‌های خورشیدی در اختیار مشترکین تا سقف انشعاب عدد 9770 ریال بر کیلووات ساعت به صورت تضمینی از آن‌ها خریداری می‌شود و اگر در این تجهیزات از پنل‌های ساخت داخل استفاده شود، این عدد 15 درصد افزایش می‌یابد.

وی با بیان این‌که این قرار‌داد‌ها در حال حاضر آماده نیست، گفت: یک ماه آینده با ابلاغ وزارت نیرو این کار آغاز می‌شود و هموطنان می‌توانند از طریق شرکت‌های توزیع با حداقل بروکراسی این کار را انجام دهند.

مدیر عامل سازمان انرژی‌های نو ایران با بیان این‌که باید از انرژی‌های تجدیدپذیر به صورت واقعی حمایت شود، گفت: پیشنهاد ما این است که مبلغ 30 ریال عوارض برقی به 50 ریال افزایش یابد.

صادق‌زاده با بیان این‌که با این اتفاق جذب بخش خصوصی به انرژی‌های تجدید‌پذیر افزایش پیدا می‌کند، اظهار کرد: 400 مگاوات در عرض 18 ماه آینده توسط بخش خصوصی نصب خواهد شد که اگر بخواهیم به عدد بیش از این دسترسی پیدا کنیم باید حمایت دولت به مجلس بیش از این باشد.

وی یکی از موانع اصلی توسعه انرژی‌های تجدپذیر را تامین منابع لازم برای حصول اطمینان بهای برق تولید تجدید‌پذیر عنوان کرد و گفت: اگر این مانع برطرف شود به‌طور قطع می‌توانیم در جذب فاینانس خارجی و سرمایه‌گذار داخلی نقش پررنگ‌تری ایفا کنیم.

مدیرعامل سازمان انرژی‌های نو ایران در خصوص تفکیک زباله‌ها گفت: این مساله در اولویت کاری ما قرار دارد، اما نمی‌تواند یک فرمول واحد را برای همه شهرها و شهرداری‌ها در نظر گرفت.

صادق‌زاده با بیان این‌که شهرداری و وزارت نیرو در انتخاب تکنولوژی نیروگاه دخالتی نمی‌کند، اظهار کرد: این مساله مربوط به مطالعه امکان‌سنجی نیروگاه با توجه به شرایط موجود آن است. البته باید بعد از انتخاب تکنولوژی توسط سازمان محیط زیست و شهرداری حصول اطمینان صورت بگیرد.

وی در خصوص سهم انرژی‌های نو در کل کشور گفت: قانون اصلاح الگوی مصرف پنج سال است که در مجلس تصویب و ابلاغ شده و در آن به صراحت مشخص شده که شورای عالی انرژی مسوول تعیین سهم انرژی کشور است.

مدیر عامل سازمان انرژی‌های نو ایران با بیان این‌که یکی از این انرژی‌ها انرژی تجدید‌پذیر است، گفت: تاکنون حتی یک جلسه نیز در این زمینه صورت تشکیل نشده است.

صادق‌زاده با بیان این‌که انرژی‌های تجدید‌پذیر استعداد تامین 100 درصد انرژی کشور را دارند، اظهار کرد: انتظار می‌رود که به زودی شورای عالی انرژی تشکیل و در این زمینه تصمیم‌گیری کند.

وی با بیان این‌که در بسیاری از کشور‌های دنیا 80 تا 100 درصد انرژی از طریق تجدید‌پذیر‌ها تامین می‌شود، گفت: سیاست کلان هر کشور تعیین‌کننده میزان استفاده از انرژی‌های تجدید‌پذیر است. لذا انتظار می‌رود که دید حمایتی بیشتری در این زمینه صورت بگیرد.
منبع: ایسنا
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
کارشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
0
2
آیا نقشه راهی برا ی توسعه انرژی های نوداریم آگر داریم چند متغیر اصلی در توسعه انرژی های نو دخیل هستند ومشکلات برای پیشبرد ومدیریت متوازن این عوامل ومتغیرها چگونه بررسی وکارشناسی می شود بنظر می رسد ما راحت ترین راه را انتخاب کرده ایم یعنی با افزایش قیمت خرید فکر میکنیم این نوع انرژیها در کشور توسعه می یابد در صورتی که توسعه تکنولوژی چه می شود آیا ما وارد کننده می خواهیم بشویم یا بایستی بخشی از بازار کار کشور را توسعه تکنولوزی نیز به خود اختصاص دهد حالا با این قیمت بالا از کدم محل می خواهد جبران هزینه های صنعت برق را بشود راهبردهای هر بخش چیست راقدامات کدام است مدیریت ریسک با کیست ؟ وووو
چه خوش خیالیم برای توسعه یک بعدی انرزی های ن و آن هم با تعرفه های خرید آنچنانی که محل جبران آن هم مشخص نیست!!!!
سادات
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
0
2
سانا کلا تعطیل اون زمان که ارمدلی بود 14 سال رفت سفر خارجی حالام دکتر امده می گه تا 18 ماه دیگه 400 مگاوات می زنیم یکی نیست بگه آخه ایران با این همه ظرفیت تا الان باید 50 مگاوات انرژی تجدید پذیر داشته باشه متاسفم
ناشناس
|
United States of America
|
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
0
0
معاون مالی پشتیبانی سانا شد معاون مالی شرکت مدیریت برق
دوستان بگن سایر مدیران سانا چی شدن
معاون فنی
معاون برنامه ریزی
مدیر مهندسی
مدیر زیست توده
مدیر اداری
مصطفی مهرافزا
|
Germany
|
۲۳:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
0
0
آقای دکتر صادق زاده فرموده ا‌ند که وزارت نیرو در انتخاب تکنولوژی نیروگاه دخالتی نمی‌کند غافل از اینکه با خرید تضمینی برق حاصل از زباله سوز با نرخی بیش از هشتاد درصد بالاتر از نرخ برق حاصل از هاضم بی‌ هوازی مشوق بزرگی‌ برای سرمایه گذاران خصوصی ایجاد کرده ا‌ند که به سوی تکنولوژی زباله سوزی بروند در حالیکه بر هیچ متخصصی پوشیده نیست که زباله سوزها نه تنها گرانتراز سایر تکنولوژی ها هستند بلکه به لحاظ بازدهی پایینتر و به لحاظ محیط زیستی‌ با پتانسیل خطر بالاتری همراه هستند.
اگر هزینه بالای این تکنولوژی و زمانی‌ معقول برای بازگشت سرمایه‌، پایه ی محاسبه نرخ خرید تضمینی قرار گرفته است باید گفت که متاسفانه شیپور را از سر گشاد آن دمیده ایم و باید شیوه محاسبه مان را تصحیح کنیم تا مشوق راهی‌ غیر اقتصادی، غیر اکولوژیک و پر ریسک نباشیم. اشتباه دیگر آن است که کل برق تولیدی از زباله سوز به عنوان انرژی تجدید پذیر خریده میشود در حالیکه بیش از نیمی از آن حاصل سوختن مواد غیر بیولوژیک داخل زباله است )با توجه به ارزش حرارتی بالای پلاستیک ها و سایر مواد سوختنی نسبت به زباله بیولوژیک).به همین دلیل در آلمان تنها پنجاه درصد انرژی تولیدی زباله سوزها به عنوان انرژی تجدید پذیر محاسبه میگردد.
به امید اصلاح تعرفه اگر چه امضای وزیر محترم نیرودر زیر آن هنوز خشک نشده است.
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار