کد خبر: ۱۰۷۵۷
تاریخ انتشار : ۰۹:۴۸ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۴
گرمای بالای ۵۰ درجه این شهرستان در تابستانی که از نخستین روزهای فروردین ماه شروع شده و همچنان نیز ادامه دارد سبب شده است که مصرف برق خانوارهای دهلرانی بالا باشد که همین موضوع اصلی‌ترین دلیل برای صدور قبوض برق با رقم‌های بالا شده است.

به گزارش "برق نيوز" امروزه می‌توان گفت که همه مناطق شهری و روستایی کشور از نعمت برق بهره‌مند شده‌اند که این موضوع در قیاس با قبل از انقلاب تفاوت فاحشی را نشان می‌دهد.

شهرستان دهلران در جنوب غربی کشور از جمله مناطقی است که دور‌ترین روستاهای آن نیز از نعمت برق برخوردار شده‌اند، اما این روز‌ها این نعمت که در اهمیت آن در زندگی روزمره هیچ شبهه‌ای وارد نیست، بدجور مردم دهلران را آزرده خاطر کرده است.

گرمای بالای 50 درجه این شهرستان در تابستانی که از نخستین روزهای فروردین ماه شروع شده و همچنان نیز ادامه دارد سبب شده است که مصرف برق خانوارهای دهلرانی بالا باشد که همین موضوع اصلی‌ترین دلیل برای صدور قبوض برق با رقم‌های بالا شده است.

مفروندی از شهروندان دهلرانی که در یکی از خیابان‌های فرعی شهر مغازه دارد، گفت: با توجه به گرمای شدید هوا بیشتر ساعات روز مغازه تعطیل است و تنها یکی دو ساعت در صبح و همین مقدار را در عصر‌ها مغازه باز می‌کنم و از یک کولرگازی هم استفاده می‌کنم، اما قبضی که برای برق مصرفی من صادر شده بیش از 100 هزار تومان است.

محمدی هم که در‌‌ همان خیابان لبنیاتی دارد، می‌گوید: 520 هزار تومان قبض برق برای من صادر شده است که واقعاً با توجه به این وضعیت جوی دهلران منصفانه نیست و باید مسئولان برای این موضوعی کاری بکنند.

جمشیدی نیز گفت: کارگر ساده‌ای هستم که برخی از روز‌ها اصلاً نمی‌توانم کار هم پیدا کنم و در منزل نیز به جز وسایل اولیه‌ای که در هر خانه‌ای پیدا می‌شود چیز بیشتری ندارم، اما الان قبض بالای 150 هزار تومانی صادره شده که توان پرداخت آن را ندارم.

با شنیدن صحبت‌های بسیاری از مردم دهلران آنچه که بیش از همه جلوه‌گری می‌کند آن است که مردم با توجه به وضعیت گرمای شدید مجبور به استفاده بیشتر از برق هستند و انتظار هم آن است که برای مناطقی با چنین وضعیت آب و هوایی تدبیری دیگر اندیشیده شود.

امیدعلی سبزی، فرماندار شهرستان دهلران نیز در این زمینه اظهار داشت: با توجه به وضعیت جوی منطقه دهلران مکاتبات لازم را برای تعدیل تعرفه برق دهلران انجام داده‌ایم و در جواب گفته‌اند که تعرفه برق دهلران نیز همانند خوزستان محاسبه می‌شود.

وی گفت: البته ما همچنان در تلاش هستیم که بتوانیم این تعرفه را بیشتر کاهش دهیم‌، اما لازم است که همشهریان عزیز هم در مدیریت مصرف برق اهتمام ویژه داشته باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحسن موسوی، امام جمعه دهلران هم در این زمینه اظهار داشت: مردم دهلران گرمای بالای 50 درجه را چندین ماه تجربه می‌کنند با توجه به وضعیت جوی این شهر مردم چاره‌ای ندارند که از برق برای گذران ساعات گرم شبانه روز استفاده کنند و لازم است که در زمینه تعرفه‌ها برای این شهر بازنگری انجام شود.

نصرت محمد‌بیگی، رئیس اداره برق شهرستان دهلران اظهار داشت: نرخ تعرفه گرمسیری درجه یک از حدود سه سال پیش در شهرستان دهلران اجرا شده و کماکان بر قرار است.

وی گفت: از حدود سه سال پیش به‌ازای هر کیلو وات برق مصرفی مبلغ 30 ریال به‌عنوان عوارض برق به‌صورت حساب تمامی مشترکان به‌جز مشترکان روستایی افزوده شده است.

وی ادامه داد: از ابتدای سال 94 ده درصد نرخ برق مشترکین مسکونی و 20 درصد سایر مصارف افزایش یافته است و باعنایت به مصوبه شماره 105986 آذر ماه سال 93 ستاد هدفمندسازی یارانه از ابتدای سال 94 ماهیانه مبلغ 10 هزار ریال از مشترکین غیر دیماندی (خانگی و تجاری) و مبلغ 90 هزار ریال از مشترکین دیماندی (کشاورزی، صنعتی، عمومی) به عنوان آبونمان دریافت می‌شود.

محمدبیگی تصریح کرد: در رابطه با مالیات بر ارزش افزوده امور مالیاتی تعیین می‌کند که برق کالا است یا نه که الان به‌عنوان کالا تلقی شده و 9 درصد کل هزینه برق به‌‌عنوان مالیات بر ارزش افزوده محاسبه می‌شود و سالانه یک درصد هم افزایش دارد و سازمان امور مالیاتی هم حتی قبل از وصول شدن این مبالغ آن‌ها را از حساب شرکت توزیع برداشت کرده و در این زمینه سازمان توانیر و توزیع برق بی‌تقصیر است.

وی گفت: در حال حاضر تعرفه برق دهلران پایین‌ترین تعرفه برق کشور است و پایین‌تر از این امکان ندارد، مگر مصوبه جدیدی از مجلس با توجه به شرایط خاص دهلران به لحاظ مرزی بودن، کمبود امکانات و جلوگیری از مهاجرت مردم صادر شود.

رئیس اداره برق دهلران افزود: تعرفه تابستان پایین‌ترین تعرفه در کل کشور است که تنها چند استان جنوبی کشور به‌علاوه دهلران و مهران از آن برخوردارند که قبلا از ابتدای اردیبهشت تا پایان مهرماه تعرفه گرمسیری بود، اما الان از ابتدای فروردین تا پایان آذر تعرفه گرمسیری اعمال می‌شود که اگر قبوض دی و بهمن و اسفند و نرخ‌های موجود در آن را بررسی کنید، متوجه مزیت تعرفه گرمسیری خواهید شد.

وی ادامه داد: اگر همین مصارف برق که الان در شهر دهلران داریم در مناطق سردسیر باشد، صورت حساب‌های صادره برای مشترکین چند میلیونی می‌شود.

محمدبیگی گفت: در حال حاضر قیمت تمام شده هر کیلو وات برق مصرفی بالای 1000 ریال است، در صورتی‌که دولت هر کیلو وات را به‌طور متوسط به‌قیمت یک ششم نرخ تمام شده در اختیار مشترکین خانگی قرار می‌دهد.

رئیس اداره برق دهلران تصریح کرد: از همه مشترکان تقاضا داریم که مقوله مدیریت مصرف انرژی را جدی بگیرند و حتی الامکان از وسایل برقی کمتری در ساعات اوج مصرف استفاده کنند.
منبع: تسنیم
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتری برق
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۸
0
1
تمامی مشکلات برق و انرژی سطح استان مربوط به مدیرعامل شرکت توزیع است.ایشان هیچ دانش فنی و اقتصادی در این حوزه ندارند و متاسفانه به دلسوزی های متخصصان هم توجهی ندارند.
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار