کد خبر: ۱۰۸۰۵
تاریخ انتشار : ۰۹:۴۳ - ۱۱ شهريور ۱۳۹۴
حسن غفوری فرد:
رئیس انجمن مهندسین برق و الکترونیک ایران گفت: عمر یک سوم ترانسفورماتورهای قبلی در حال تمام شدن است و باید به سرعت به فکر جایگزینی این ترانسفورماتورها باشیم. وی گفت: تلفات شبکه برق در کشور در حال حاضر 18 درصد است و بالاتر از حد استانداردهای جهانی است
سرویس صنعت برق نیوز: حسن غفوری فرد در آئین آغاز به کار دومین کنفرانس و نمایشگاه بین‌المللی ترانسفورماتور با اشاره به اینکه یکی از بزرگ‌ترین مشکلات صنعت برق ایران در دهه 60، نبود ترانسفورماتور با کیفیت در شبکه توزیع و تولید برق بوده است، گفت: در دهه 60، ایران حتی ترانس‌های 20 کیلوولت را از هم خارج کشور وارد می‌کرد و حتی کشورهای اروپای غربی نیز ترانس‌های باکیفیت بسیار پایین را به ایران پیشنهاد می‌دادند.

وی ادامه داد:‌در همان سال‌ها هم محدودیت تحریم و محدودیت ارزی و هم محدودیت کارشناس داشتیم به طوری که حتی خطوط 63کیلوولت نیز توسط خارجی‌ها نصب می‌شد.

غفوری فرد با اشاره به اینکه با ورود برخی شرکت‌های بزرگ سازنده ترانسفورماتور ایرانی، ایران توانست جایگاه خوبی در ساخت ترانسفورماتور پیدا کند، گفت: صنعت ترانسفورماتور دوران پرمشقتی را پشت سر گذاشته است و چون این صنعت جزء صنایع «های‌تک» نیست اما مشکلات پیچیده‌ای داشته است اما در حال حاضر با افتخار می‌گوییم که ایران فاصله اندکی با قدرت‌های برتر دنیا در ساخت ترانسفورماتور پیدا کرده و در حال حاضر ترانس‌های با بالای 400 کیلوولت نیز توسط خود ایرانی‌ها طراحی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ایران در حال طراحی ترانس‌های 750 کیلوولت نیز هست، گفت:‌ایران در حال حاضر جزء کشورهای اول دنیا در ساخت ترانسفورماتور است.

رئیس انجمن مهندسین برق و الکترونیک ایران با اشاره به اینکه در سال گذشته 74 میلیون دلار صادرات ترانسفورماتور داشته‌ایم، گفت: خوشبختانه در حال حاضر ایران می‌تواند جزو قدرت‌های برتر ساخت ترانسفورماتور مطرح کند.

به گفته وی، در سال 93، 148 دستگاه ترانسفورماتور در بخش تولید و 26 هزار و 345 دستگاه ترانسفورماتور در بخش توزیع و فوق توزیع در کشور نصب و در حال کار کردن است.

وی با اشاره به اینکه یک سوم ترانسفورماتورهای قبلی در حال تمام شدن است و باید به سرعت به فکر جایگزینی این ترانسفورماتورها باشیم، گفت: طبق گفته‌های دبیرکل سازمان ملل متحد دسترسی به خدمات انرژی‌های نوین پایه توسعه انسانی و سرمایه‌گذاری برای آینده جهان است پس اگر تنها یک ساعت کشور با بی‌برقی مواجه شود هم مسائل سلامت جامعه و هم مسائل امنیتی کشور با مشکل مواجه می‌شود.

غفوری فرد ادامه داد:‌ اگر می‌خواهیم جهانی تمیزتر و سلامت‌تر داشته باشیم باید به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر برویم چرا که طبق آمارهای اعلام شده از هر 5 نفر یک نفر در دنیا هنوز به الکتریسیته دسترسی ندارد.با این حساب هنوز در دنیا 1.5 میلیارد نفر برای گرمایش و پخت و پز از چوب، ذغال، ذغال سنگ و فضولات حیوانی استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر یک و نیم میلیارد نفر مردم جهان از نعمت برق محروم هستند و 40 درصد مردم دنیا از برق محروم هستند.

غفوری فرد با اشاره به اینکه آلایندگی گازهای گلخانه‌ای جزو چالش‌های بزرگ امروزه مردم دنیا است، گفت: راه برون‌رفت از این دو چالش تامین انرژی پایدار برای همه است تا تمام مردم انرژی پایدار، تمیز و با سلامتی بهره‌مند شوند.

وی افزود: انرژی پایدار فرصت‌های جدیدی را برای کسب و کار و شغل جدید و بازار جدید ایجاد می‌کند.

رئیس انجمن مهندسین برق و الکترونیک ایران خاطر نشان کرد: طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی تا سال 2050، 57 درصد مردم جهان برق مورد نیاز خود را می‌توانند از منابع تجدیدپذیر تأمین کنند.

به گفته وی، طبق آمارهای اعلام شده از سوی آمریکا تا سال 2050، بالغ بر 80 درصد تولید برق در آمریکا از انرژی‌های تجدیدپذیر تأمین خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه تلفات شبکه برق در کشور در حال حاضر 18 درصد است و بالاتر از حد استانداردهای جهانی است گفت:‌در برنامه پنچم توسعه وزارت نیرو را مکلف کردند که باید وزارت نیرو سالانه یک درصد از تلفات انرژی برق را کاهش دهد.

غفوری فرد اضافه کرد: ترانسفورماتور جزء تکنولوژی است که ایران در حال حاضر در رتبه خوبی قرار گرفته است و فاصله اندک ما نیز با شرکت‌های برتر دنیا قابل جبران است. پس اگر با برنامه‌ریزی مناسب بتوانیم مشکلات را برطرف کنیم می‌توانیم در صنعت ترانسفورماتور در دنیا حرف اول را بزنیم.
منبع: فارس
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
متخصص برق
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
1
0
به اعتقاد متخصصین تلفات فنی و غیرفنی برق 37% است.
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار