کد خبر: ۱۲۱۱۶
تاریخ انتشار : ۱۰:۱۳ - ۱۷ آذر ۱۳۹۴
تهران دیروز سفیدپوش شد،قطع برق برخی مناطق تهران برای چندین ساعت موجب شد تا برخی نگاه‌ها متوجه تجربه‌ای شود که کشور در زمستان سال ٨٦ در پی بارش سنگین برف در کشور داشت.
به گزارش برق نیوز ، پیش از این نیز و تقریبا دو ماه پیش تصویر اطلاعیه‌ای از سازمان مدیریت بحران کشور منتشر شد که در آن نسبت به زمستان بسیار سردی که در پیش است، هشدار داده شده بود. با وجود این هشدارها اما سازمان هواشناسی کشور در یک پیش‌بینی کاملا متفاوت این خبر را تکذیب کرد.
اما در همان زمان چیت‌چیان، وزیر نیرو نیز در نامه‌ای که به وزیر کشور ارسال کرد از تاثیر پدیده ال‌نینو صحبت کرد.

هرچند که بارش برف به خودی خود موضوع مورد توجه در حال حاضر نیست اما همزمانی قطع برق برخی مناطق تهران برای چندین ساعت موجب شد تا برخی نگاه‌ها متوجه تجربه‌ای شود که کشور در زمستان سال ٨٦ در پی بارش سنگین برف در کشور داشت؛ موضوعی که نگرانی‌هایی را در خصوص کمبود تولید برق نیروگاه‌ها به واسطه کمبود گاز به ذهن متبادر کرد.

این موضوع زمانی جدی‌تر مورد توجه قرار گرفت که شاخصه افزایش مصرف برق در نامه وزیر نیرو و نگرانی وی مجددا مورد توجه قرار گرفت؛ نامه‌ای که حتی موجب شد تا سازمان مدیریت بحران در اطلاعیه‌ای در مورد هشدار سرما و سیل در زمستان پیش بینی کرده بود، بنویسد: «پیرو نامه‌ وزیر نیرو درخصوص احتمال وقوع زمستان بسیار سرد و پدیده ال‌نینو در پاییز و زمستان امسال به‌ویژه در ماه‌های آبان و آذر، همچنین بارش‌های زیاد و وقوع سیل شدید در کشور، ضروری است ضمن اطلاع‌رسانی به سازمان‌ها و ارگان‌ها، برنامه‌ریزی‌های لازم در راستای ارتقا و حفظ آمادگی، در دستور کار قرار گیرد.»

افزایش مصرف گاز
 با این حال به نظر می‌رسد پیش‌بینی‌ها درست بوده است و نخستین موج سرما در کشور موجب افزایش ١٠٠ میلیون متر مکعبی گاز شده و حتی برخی روستاهای کشور - روستاهای الشتر استان لرستان و مریوان در استان کردستان - طعم قطع گاز را چشیده‌اند؛ طعمی که در تهران با قطع برق ناشی از سرما در برخی مناطق همراه بود. مجید بوجارزاده سخنگوی شرکت ملی گاز ایران میزان مصرف گاز را ۶۴۵ میلیون متر مکعب اعلام کرده و گفته است: «دیروز بعد از ظهر مشکل افت فشار گاز دو منطقه الشتر و مریوان برطرف شد. مصرف گاز در بخش خانگی، تجاری و صنایع کوچک از ٣٥٠ میلیون متر مکعب در روز طی دو روز گذشته به ٤٥٠ میلیون متر مکعب در روز رسیده است. هم اکنون ٧٠ درصد از گاز تولید شده در کشور به مصرف این بخش می‌رسد. مصرف گاز در نیروگاه‌ها و صنایع نیز هرکدام به ترتیب حدود ٩٧ میلیون و ٩٨ میلیون متر مکعب است که در مجموع رقم مصرف گاز در کشور به ٦٤٥ میلیون متر مکعب در روز رسیده است.»

وی با اشاره به اینکه به طور متوسط طی سال جاری ٤٥٦ میلیون متر مکعب گاز در روز در تمامی بخش‌ها مصرف شده، گفته است: «این در حالی است که این رقم طی سال گذشته ٤٣١ میلیون متر مکعب در روز بوده است. همچنین تحویل گاز به نیروگاه‌ها طی سال جاری به ٨/٤٦ میلیارد متر مکعب رسید در حالی که این رقم طی سال گذشته (تا ١٥ آذر ماه ٩٣)، در حدود ٦/٣٩ میلیارد مترمکعب بوده که افزایش بیش از ٧ میلیارد متر مکعبی را نشان می‌دهد.»

منبع :اعتماد
برچسب ها: برق ، چیت چیان ، قطعی برق
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار