کد خبر: ۱۲۱۲۸
تاریخ انتشار : ۰۹:۴۴ - ۱۸ آذر ۱۳۹۴
همزمان با فرارسیدن فصل سرد زمستان، تاجیکستان به دلیل آنچه که کمبود در داخل کشور عنوان کرده است، از توقف صادرات برق به کشورهای افغانستان و قرقیزستان خبر داد.
به گزارش برق نیوز،همزمان با فراگیر شدن موج جدید سرما در کشورهای آسیای مرکزی، تاجیکستان برخلاف وعده‌های داده شده، برق ارسالی به کشورهای قرقیزستان و  افغانستان را متوقف کرد.

تاجیکستان دلیل این اقدام خود را کمبود انرژی داخلی و شروع فصل سرما در این کشور عنوان کرده و گفته است، در زمان‌های سرد اواخر پاییز و زمستان امکانی برای صادرات به خارج از کشور ندارد.

در همین حال، دفتر انرژی تاجیکستان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد، تمام نیروگاه‌ها در تاجیکستان به صورت روزانه حدود 45 میلیون کیلو وات ساعت برق تولید می‌کنند که بخش اعظم حجم تولید شده را در بخش‌های صنعتی و مصارف خانگی صرف می‌شود و این مقدار پاسخگوی صادرات به دیگر کشورها نیست.

در این اطلاعیه آمده است، در سال جاری، تاجیکستان به مدت 10 ماه بیش از 1.2 میلیارد کیلووات ساعت برق تولید شده در نیروگاه‌های این کشور را صادر کرده است اما با توجه به افزایش تقاضای داخلی، فعلا صادرات مازاد انرژی برق، در دستور کار نیست.

در همین حال گزارش می‌شود، قرقیزستان با مشکل کمبود آب در مخازن نیروگاه‌های برق-آبی خود مواجه است و کمبود برق در این کشور تا سال 2017 به پنج میلیارد کیلووات خواهد رسید.

این خبر در حالی اعلام می‌شود که طی سالهای گذشته تاجیکستان همواره نسبت به تامین برق مورد نیاز بخش‌هایی از افغانستان قول‌هایی به مقامات این کشور داده است اما هر ساله و با آغاز فصل سرما، مجددا صادرات برق به این کشور با اختلال مواجه می‌شود.

هم‌اکنون به دلیل نوسان میزان ورود آب به سدهای نیروگاه‌های برق آبی تاجیکستان، این کشور در فصل سرما با کمبود شدید برق و در تابستان با افزایش تولید آن روبه‌رو می‌شود.
منبع: فارس
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار