کد خبر: ۱۲۲۲۷
تاریخ انتشار : ۰۹:۳۶ - ۲۳ آذر ۱۳۹۴
طی مراسمی با حضور حجت الاسلام و المسلمین روحانی رئیس جمهور بهره برداری رسمی از نرم افزار بومی اتوماسیون پست های فوق توزیع (DCS )آغاز و همچنین گزارش نرم افزار سیستم اسکادای ملی (سام )ارائه شد.
حضور شرکت های دانش بنیان در صنعت برق
 به گزارش برق نیوز به نقل از روابط عمومی شرکت برق منطقه ای خراسان در مراسم رونمایی از نرم افزاربومی اتوماسیون پست های فوق توزیع  که دکتر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی؛ دکتر محمد شریعتمداری معاون اجرایی رئیس جمهور؛   مهندس چیت چیان وزیر نیرو؛  دکتر رحمانی فضلی وزیر کشور ؛دکتر علی آبادی مدیر عامل مپنا؛ مهندس رشیدیان استاندار خراسان رضوی و مهندس فلاحتیان معاون امور برق و انرژی وزارت نیرو حضور داشتند، مدیر عامل شرکت برق منطقه ای خراسان گزارشی از طراحی این نرم افزار ارائه کرد .

مهندس متولی زاده اظهار داشت نرم افزار بومی اتوماسیون پست های فوق توزیع( DCS) وظیفه مانیتورینگ ؛ کنترل تجهیزات موجود در پست های انتقال و فوق توزیع را بر عهده دارد. وی با اشاره به تهیه این نرم افزار برای اولین بار در کشور ، خاطرنشان ساخت : این نرم افزار به کمک متخصصان داخلی طراحی و صد در صد بومی است که در پست 132 کیلوولت کوهستان مشهد با موفقیت تست شد .

مدیر عامل شرکت برق منطقه ای خراسان به همکاری شرکت برق منطقه ای خراسان با شرکت های دانش بنیان در طراحی این نرم افزار اشاره کرد و افزود : با تهیه نرم افزار اتوماسیون پست ها ی فوق توزیع (DCS ) امکان اتوماسیون صدها پست برق در کشور فراهم شده است و سالانه از خروج میلیون ها دلار ارز جلوگیری می شود . وی همچنین خاطرنشان ساخت : از جمله مزایای این نرم افزار؛ تامین امنیت سایبری ؛ رعایت الزامات پدافند غیر عامل ؛ کاهش هزینه ها ی اجرا ؛ سازگاری رله های مختلف حفاظتی و پروتکل های استاندارد می باشد.

نرم افزار صد درصد بومی اسکادای ملی
مدیر عامل شرکت برق منطقه ای خراسان در این بازدید گزارشی از نرم افزار صد در صد بومی سیستم اسکادای ملی ( سام) که برای اولین بار در کشور طراحی شده است ارائه کرد. مهندس متولی زاده اظهار داشت : با توجه به توسعه استفاده از انرژی برق و در نتیجه افزایش نیاز مصرف کشور و نیاز به بهبود کنترل شبکه برق ؛ مهندسین شرکت برق منطقه ای خراسان را بر آن داشت تا با کمک دانشگاهها اقدام به تهیه نرم افزار بومی با هدف مدیریت کلی سیستم های دیسپاچینگ و رفع نگرانی های فنی و امنیتی را در دستور کار خود قرار دهد.

همکاری صنعت و دانشگاه
مهندس متولی زاده در تشریح این دستاورد بیان داشت : با توجه به راهبرد ابلاغی مقام معظم رهبری در سال  1391 و  انتخاب شرکت برق منطقه ای خراسان از سوی شرکت توانیر به عنوان قطب اتوماسیون کشور؛ ساخت سیستم اسکادای ملی (سام) رادر دستور کار خود قرار داد .وی با اشاره به اینکه این نرم افزار با همکاری دانشگاه حکیم سبزواری تهیه و پیاده سازی شده است اظهار داشت : با طراحی این نرم افزار امکان مدیریت شبکه برق ( دیسپاچینگ ) توسط نرم افزار تولید داخل فراهم شده است و علاوه بر افزایش امنیت سایبری شبکه صنعت برق کشور ، سالانه از خروج رقم قابل ملاحظه ای ارز جلوگیری می شود.

 مدیرعامل شرکت برق منطقه ای خراسان بیان داشت:  این نرم افزار در حال حاضر در دیسپاچینگ فوق توزیع خراسان شمالی راه اندازی شده و پست های 132 کیلو ولت آن منطقه به این سیستم متصل می باشند و قابلیت اطمینان آن بطور کامل تست شده است.

امنیت بالای نرم افزار اسکادای ملی
در ادامه دکتر حداد نیا رئیس دانشگاه حکیم سبزواری و مجری پروژه ، گزارشی از روند طراحی سیستم اسکادای ملی را به  دکتر روحانی ریاست جمهور ارائه کرد و اظهار داشت : این نرم افزار صد درصد بومی و با همکاری شرکت برق منطقه ای خراسان و دانشگاه حکیم سبزوار طراحی شده است و پروتکل های مختلف را پشتیبانی می کند .

این استاد دانشگاه افزود : این نرم افزار از قابلیت اطمینان بالایی برخوردار است و می تواند اطلاعات را به صورت نامحدود و برای مدت طولانی در خود ذخیره کند .دکتر حدادنیا در پایان اظهار داشت: طراحی ساده و انعطاف پذیری ، قابلیت جابجایی و مانور سریع از مزایای اسکادای ملی می باشد.



ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار