کد خبر: ۱۲۲۹۸
تاریخ انتشار : ۱۶:۰۰ - ۲۷ آذر ۱۳۹۴
همایش علمی، کاربردی، آموزشی بهبود کیفیت توان و کنترل توان راکتیو در شبکه‌های توزیع برق مازندران در ساری برگزار شد. این همایش ظهر پنجشنبه با حضور ۲۰۰ نفر از کارشناسان صنعت برق استان مازندران و باهدف بررسی مسائل فراروی این صنعت در ساری برگزار شد.
به گزارش برق نیوز، مدیرعامل شرکت توزیع برق مازندران در این همایش نظم، انضباط در کارها، حضور به‌موقع در جلسات، اهمیت آموزش، احترام به خود و تعلق سازمانی را مورد تأکید قرار دارد و افزود: امروزه کیفیت توان برای صنعت برق امری اجتناب‌ناپذیر است و باید برق مطمئن باکیفیت توان به مشتری عرضه شود زیرا ولتاژ مناسب و استاندارد خواسته به‌حق همه است.

قاسم شهابی افزود: غیر از کمبود برق و خاموشی‌ها، افت ولتاژ موضوعی است که مردم را آزار می‌دهد و باید تدابیر لازم را اتخاذ تا مشکلات فراروی مردم برطرف شود و برای کاهش ضعف ولتاژ و تلفات ده‌ها راه فنی و مدیریتی وجود دارد و اول باید راههای غیرفنی و مدیریتی را پیمود زیرا خیلی اوقات با یک کار کوچک مشکل حل می‌شود و انرژی خوب به مردم عرضه می‌شود.

مدیرعامل شرکت توزیع برق مازندران بابیان اینکه زمستانی سختی پیش روی داریم و باید آمادگی کامل داشته باشیم افزود: تابستان ۹۵ نیز درراه است و هیچ انتظاری از شبکه‌های بالادستی نیست و شرکت توزیع برق استان باید آستین همت بالا زند تا تابستان گرم و طاقت‌فرسا را بدون خاموشی پشت سر گذارند.

وی تصریح کرد: در مقوله اصلاح و بهینه‌سازی شبکه‌ها، عملکرد یا فعالیت‌های بالای ۱۰۰ درصد است و در توسعه و احداث به بالای ۸۰ درصد رسید و باید تلاش کرد باوجود همه محدودیت‌ها و منابع با کمترین قطع برق بیشترین وصول را داشته باشیم.

شهابی با تاکی بر اینکه کاهش هزینه‌ها باید در دستور کار قرار گیرد افزود: طرح‌ها باید اقتصادی شود و در بحث نیروی انسانی تلاش و همت خود برای انجام پروژه‌های بزرگ افزایش دهیم.

مدیرعامل شرکت توزیع برق مازندران بابیان اینکه پایداری ولتاژ یعنی توانایی سیستم قدرت در نگهداری ولتاژ در نقاط مختلف شبکه در محدوده قابل‌قبول است، افزود: به این موضوع شاید صنعتگران، محققان و بهره‌برداران شبکه توجه کنند اما به‌اندازه پایداری، زاویه پایدار و فرکانس توجه نکردند  ولی در سال‌های اخیر، به‌ویژه بعد از چندین واقعه مهم به ناپایداری ولتاژ بیشتر توجه شده است، هرچند ناپایداری ولتاژ و ناپایداری زاویه بار در یک سیستم قدرت به‌هیچ‌وجه از هم مستقل نیست.

شهابی افزود: در مقایسه ۱۰۱ کشور در اواسط دهه ۸۰ میزان تلفات شبکه برق در ایران ۱۴ درصد بوده درحالی‌که در بسیاری از کشورهای دیگر ۸.۳ درصد بوده است و در حال حاضر میزان تلفات در کشور ۱۸ درصد است.

مدیرعامل شرکت توزیع برق مازندران، افزود: امروزه توان راکتیو یکی از برگ خریدهای مهم در طراحی و بهره‌برداری از دستگاه‌های قدرت الکتریکی است و رشد مصرف همراه با رشد تلفات سیستم همراه است، بنابراین یافتن روش‌هایی که بتواند درعین‌حالی که ولتاژ سیستم را در محدوده مجاز نگه دارد، تلفات را نیز کاهش دهد ضروری بنطر می‌رسد و این کار به کمک کنترل جریان قدرت راکتیو در شبکه انجام می‌شود.

شهابی به اهمیت خازن‌های اصلاح و ضریب توان اشاره کرد و گفت: این عناصر در دستگاه‌های توزیع نقش کلیدی دارد و امروزه مهم‌ترین دغدغه مهندسین در شبکه‌های توزیع برق، کاهش تلفات توان، بهبود ولتاژ و تأمین انرژی قابل‌اطمینان و مستمر با حداقل هزینه برای مصرف‌کنندگان است و با توجه به گسترش شبکه‌های توزیع و پیچیده‌تر شدن ارتباطات این شبکه‌ها، استفاده از فن‌های هوشمند اجتناب‌ناپذیر است.

وی افزود: ارزیابی قابلیت اطمینان در شبکه‌های توزیع برق، تصویر ارزشمندی از عملکرد سیستم در مقابل بهره‌برداران و صاحبان شرکت‌های توزیع قرار می‌دهد به‌گونه‌ای آن‌ها را قادر می‌سازد استراتژی‌های عملیاتی برای مدیریت دارایی در شبکه خود را بر اساس آن استوار سازند.

وی بیان داشت: استفاده از خازن به‌عنوان تولیدکننده بار راکتیو به‌منظور تنظیم، کنترل ولتاژ، جلوگیری از نوسانات قدرت در شبکه‌ها و اصلاح ضریب توان در مصرف‌کننده به علت ارزانی و سادگی سیستم آن بسیار متداول است.

شهابی افزود: کاهش تلفات و افت ولتاژ و درنتیجه مخارج کمتر انرژی و افزایش ضریب قدرت که نهایتاً به کاهش سرمایه گذرای برای استفاده از قدرت حقیقی می‌انجامد و استفاده از ژنراتورها، ترانس‌ها، سیسم ها، کابل‌ها، کلیدها به دلیل کاهش جریان راکتیور در تمام سیستم قدرت، کاهش جریان و افزایش ضریب قدرت ازجمله مزایای خازن است.

معاون بهره‌برداری شرکت توزیع برق مازندران نیز افزود: خدمات صنعت برق بر کسی پوشیده نیست و دارای خصوصیات و اهمیت و جایگاه ویژه است و شرکت‌های توزیع به‌عنوان پیشگامان خدمات‌رسانی همیشه و به‌صورت شبانه‌روز در خدمت مردم هستند.

رضا غفاری ادامه داد صنعت برق یک بنگاه اقتصادی است و یک کالا تولید می‌کند باید عرضه کند اما به دلایل خاص نمی‌تواند برق را باقیمت واقعی بفروش برساند.

وی بیان داشت: همه باید درد صنعت برق را درک کنیم و با همه چالش‌ها و مشکلات فراروی آن و محدودیت‌های منابع گام‌های مهم و مؤثر و مهندسی برداریم و باوجود همه تحریم‌های چندساله اخیر، صنعت برق در بخش توزیع به ۱۰۰ درصد خودکفایی رسیده است.

وی بیان داشت: موضوع مهم و ارزشمند که باید آن را جدی گرفت بحث مدیریت راهبردی است و در بخش کاهش تلفات باید سراغ بخش‌هایی برویم که تابحال کمتر به آن توجه شده است در حقیقت دیدگاه مدیریتی می‌تواند فرصت بزرگ ایجاد کند.

وی افزود: یکی از راههای کاهش تلفات، نصب صحیح خازن در شبکه توزیع است و نتایج آن کاهش تلفات انرژی و توان، افزایش ظرفیت خطوط و غیره است.
منبع: مهر
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار