کد خبر: ۱۲۴۱۴
تاریخ انتشار : ۱۴:۵۲ - ۰۲ دی ۱۳۹۴
معاون امور عمرانی استانداری لرستان نیز در این باره گفت: در دولت‎های گذشته آمده‎اند و جشن برق‎رسانی به تمام روستاها را گرفتند و حال روستاهای فاقد برق می‎بینیم؛ این کار به اعتقاد من نوعی عوام فریبی بوده و کار خوبی نیست.
در سال ۱۸۵۰، ویلیام اوارت گلدستون از مایکل فارادی پرسید، چرا الکتریسیته ارزشمند است. فارادی پاسخ داد، «یک روز شما مالیات آن را خواهید پرداخت.» و بشر امروز به این پیش‎بینی فارادی رسید... انرژی برق رفته رفته به جزء لاینفک زندگی بشر تبدیل شد و به جرأت می‎توان گفت بدون برق هیچ کاری را نمی‎توان از پیش برد.

به گزارش برق نیوز به نقل از ایسنالرستان، هر روز آدمی به دنبال یافتن منبع جدیدی برای تولید برق است چراکه می‎داند بدون برق راه به جایی نمی‎برد.

اما صحبت ما در این گزارش تنها اهمیت برق نیست و حرف ما با مسئولانی است که در سال 88 جشن برق‎رسانی به روستاها را می‎گیرند و اینکه روستای بدون برق مطلقا!

اما ... دروغ چرا؟ تا قبر آ..آ..آ... از روستاهای دیگر کشور خبر ندارم؛ در استان خودم انگار که از این برق تنها چشم دل لرستانی‎ها روشن شده؛ چرا که هنوز خیل عظیمی از روستاها و مناطق عشایری وجود دارند که با کرم‎های شب‎تاب برق‎رسانی می‎شوند و هنوز هستند کودکانی که با سو سوی شمعی کوچک مشقشان را رقم می‎زنند.

بیش از 29 روستای دلفان هنوز از نعمت برق بی‎بهره هستند

جعفر طولابی، سرپرست فرمانداری دلفان در رابطه با روستاهای بدون برق این شهرستان گفته است: بیش از 29 روستا هنوز از نعمت برق بی‎بهره هستند و این روستاها عمدتاً در مناطق سخت گذر این شهرستان قرار دارند.

وی اضافه کرد: امیدواریم از سوی مسئولان شرکت برق استان اعتبار لازم برای برق رسانی به این روستاها تخصیص داده شود.

بیش از 8 هزار خانوار عشایری فاقد برق در لرستان شناسایی شده‎اند

مهندس حاجی‎مراد بیرانوند، مدیرکل امور عشایر لرستان نیز درمورد وضعیت برق مناطق عشایر استان اظهار کرد: عشایر، مردمی کوچ‎رو هستند برای همین برق‎رسانی به آنان با مشکلات زیادی روبرو است.

وی اضافه کرد: حدود 8355 خانوار از جمعیت عشایر را در اداره کل امور عشایر استان شناسایی کردیم که نیاز به برق‎رسانی دارند. این افراد در 186 منطقه قشلاق و 166 نقطه ییلاقی زندگی می‎کنند.

بیرانوند ادامه داد: باید برای برق‎دار شدن این مناطق از هیچ تلاشی فروگذار نبود؛ در این راستا نیز شرکت توزیع برق استان قصد دارد با برگزاری مناقصه، پکیج‎های خورشیدی را برای رساندن برق به این مناطق به کار گیرد تا آنان دیگر از سوخت فسیلی برای روشنایی استفاده نکنند.

جشن برق‎رسانی به تمام روستاها، نوعی عوام فریبی بود

مهندس محمد اصلانی، معاون امور عمرانی استانداری لرستان نیز در این باره گفت: در دولت‎های گذشته آمده‎اند و جشن برق‎رسانی به تمام روستاها را گرفتند و حال روستاهای فاقد برق می‎بینیم؛ این کار به اعتقاد من نوعی عوام فریبی بوده و کار خوبی نیست.

وی اضافه کرد: روستاهای فاقد برق که ما داریم عمدتاً زیر 50 خانوار هستند و بیشتر 3، 4 و 5 خانوار دارند که اکثراً نیز به علت نبود محورهای مواصلاتی و جمعیت ثابت ساکن، برق‎دار نشده‎اند. ما در استان روستای 8 خانواری داریم که در طول سال جمعیت ساکن آن چهار خانوار است.

اصلانی با بیان اینکه روستاهایی که راه دارند و امکان برق‎رسانی آنها وجود دارد به ترتیب اولویت در حال اجرا هستند، ادامه داد: امیدواریم ظرف سال آینده بتوانیم تمامی این روستاها را برق‎دار کنیم. آنها بسیار کم بوده و شامل روستاهای زیر 20 خانوار فاقد برق هستند.

معاون امور عمرانی استانداری یادآور شد: در بازدیدی که سال گذشته از مناطق عشایری تخت چان پلدختر داشتیم چند روستای 5، 6 و 10خانوار بودند که برق نداشتند؛ طبق قولی که همان جا به آنان دادیم قرار شد در صورت تجمیع آنان را برق‎دار کنیم و حدود دو ماه پیش این کار انجام شد.

وی اظهار کرد: یکی از اولویت‎های کاری شرکت توزیع برق، برق‎‎رسانی به روستاهای فاقد برق است. همچنین در برخی جاها از باطری‎های خورشیدی استفاده کرده‎اند.

تقریباً 150 روستای فاقد برق در استان وجود دارد

مهندس محمد بحرینی، مدیرعامل شرکت توزیع برق لرستان نیز در این باره گفت: تقریباً 150 روستا در استان وجود دارد که فاقد برق هستند.

وی اضافه کرد: در سطح استان 43 روستا را در دست اجرا داریم که تا پایان امسال برق رسانی کنیم. این روستاها در صورتی که راه شکافی شوند و در آنها جاده‎ای ایجاد شود که تریلی بتواند به راحتی با تیرهای برق بچرخد؛ کار برق رسانی به آنها انجام خواهد شد.

بحرینی با اشاره به اینکه هر تیر برق از کف تریلی‎ شش متر بلندتر هستند، ادامه داد: اکثر روستاهایی که فاقد برق هستند جمعیت بسیار پایینی دارند و ما دو خانوار را نیز یک روستا به حساب آورده‎ایم.

مدیرعامل شرکت توزیع برق لرستان اظهار کرد: در سال‎های گذشته 12 روستا را با باطری‎های خورشیدی برق‎دار کردیم که متأسفانه این تأسیسات در زمانی‎که عشایر کوچ کرده بودند و آنها را در خانه نگه داشته بودند مورد دستبرد قرار گرفتند و یا در سفر که با خود حمل کردند به علت عدم آگاهی از نصب آنها در آن منطقه تخریب شده‎اند.

وی یادآور شد: برق‎دارکردن عشایر و روستاها با استفاده از باطری خورشیدی چون‎که احتمال دزدیده و خراب شدن آنها وجود دارد هزینه‎بر بوده و به صرفه نیست.

بحرینی با اشاره به تعداد روستاهای فاقد برق گفت: در استان 155 روستا وجود دارد که صد مورد آنها در شهرستان الیگودرز و مابقی در کل استان پراکنده هستند و در آنها روستاهای با جمعیت دو خانواده نیز وجود دارد.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان ادامه داد: با این وجود در مناطق شهری از کسانی که بخواهند از برق برای تأمین انرژی استفاده کنند اگر هزینه تأسیسات 10 میلیون باشد نصف آن را این شرکت متقبل خواهد شد.

جمعیت عشایر و روستاهایی استان در یک جا تجمیع نمی‎شوند

دکتر ایرج عبدی، نماینده خرم‎آباد در مجلس شورای اسلامی نیز به خبرنگار ایسنا گفت: متأسفانه جمعیت عشایر و روستاهایی استان در یک جا تجمیع نمی‎شوند و جاهایی که اسکان موقت دارند تلاش شده برق‎رسانی شوند.

وی اضافه کرد: بعضی از روستاها که مشکل برق داشته‎اند اکثرا برق‎دار شده‎اند و تنها روستاهایی با جمعیت بسیار پایین مانده‎اند.

عبدی یادآور شد: در حال حاضر روستاهایی چون تخت چان پلدختر و روستاهای اطراف سد کرخه برق‎رسانی شده‎اند و رساندن برق به سایر روستاها نیز در دست اقدام است.

100 روستای شهرستان فاقد برق هستند

مهندس محمدتقی توکلی، نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: حدود 100 روستای این شهرستان فاقد برق هستند.

وی با بیان اینکه روستای بالای 20 خانوار فاقد برق نداریم، اضافه کرد: این روستاها عمدتاً در مناطق صعب‎العبور و غیرقابل دسترس قرار دارند که جاده آنها نامناسب است. برای برق‎رسانی به آنها باید راه دسترسی به آنها تسهیل شود.

توکلی ادامه داد: امسال قرار است 8 روستا شرکت توزیع برق روستا، برق‎رسانی کند که این مهم مشروط به تسهیل جاده و راه‎شکافی به وسیله اداره کل راه و شهرسازی است.

به گفته نماینده مردم الیگودرز در مجلش شورای اسلامی، روستای بالای 20 خانوار فاقد برق در استان وجود ندارد.

و این‎گونه جواب مسئولین استانی را در رابطه با برق‎دار شدن روستاها شنیدیم اما در این میان جواب‎های جسته و گریخته دردی از کودک در تاریکی نشسته برطرف نمی‎کند. او هنوز هم در تاریکی مانده است...

برچسب ها: برق ، وزارت نیرو
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار