کد خبر: ۱۲۵۸۶
تاریخ انتشار : ۱۰:۵۰ - ۱۳ دی ۱۳۹۴
برق، در زمینه خدمات عمومی فراگیرترین خدمت دولتی به شمار می‌رود و فراگیری آن از دیگر خدمات اجتماعی بیشتر است اما با اینکه بارها روی خصوصی‌سازی تاکید شده و اصل(۴۴) قانون اساسی مهر تاکیدی بر خصوصی‌سازی صنعت برق است، با این حال هنوز بخش خصوصی نتوانسته متناسب با نیاز منطقه به این صنعت وارد شود.
به گزارش برق نیوز و به نقل از روزنامه گسترش صمت سازمان خصوصی‌سازی براساس ماده (۱۵) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران (مصوب ۱۳۷۹) با تغییر اساسنامه سازمان مالی گسترش مالکیت واحدهای تولیدی سابق تشکیل شده و با ابلاغ سیاست‌های کلی اصل(۴۴) قانون اساسی و قانون اجرای سیاست‌های یاد شده در تیر سال ۱۳۸۷، که از آن به‌مثابه انقلابی عظیم در صحنه اقتصادی کشور تعبیر می‌شود، وظایف مشخصی پیدا کرد. پس از این، اقتصاد ایران روی ریل خصوصی افتاد اما نه آن طور که روی آن تاکید شده بود.
یکی از موضوعاتی که در این زمینه اهمیت زیادی دارد، حمایت از بخش خصوصی و کوچک کردن بدنه دولت در زمینه‌های اقتصادی و تولیدی است. برای نمونه کارشناسان معتقدند صنعت برق در کشور یکی از صنایعی است که برای دولت زیانده است و دلیل این موضوع یارانه‌ای است که دولت به برق می‌دهد تا قیمت تمام‌شده آن برای مردم کاهش یابد.
همچنین از تامین زیرساخت‌های صنعت برق، به‌عنوان موضوعاتی یاد می‌شود که بخش خصوصی در تامین آن ظرفیت‌های بسیاری دارد اما به‌دلیل اینکه این صنعت زیانده است، بخش خصوصی می‌تواند تنها در تامین زیرساخت‌ها ورود کند و به نوعی ادامه مسیر برای بخش خصوصی مسدود است.
هر چند که این صنعت در شرایط کنونی زیانده به شمار می‌رود اما برخی کارشناسان در این‌باره معتقدند، دولت می‌تواند با فراهم کردن بستری برای ورود بخش خصوصی در صنعت برق با تکیه بر منابع طبیعی کشور این صنعت را درآمدزا کند و از گازهای ترش که اکنون در منطقه عسلویه، خوزستان و دیگر مناطق نفتی و گازی می‌سوزند، استفاده کند. سوخت به عنوان یکی از حیاتی‌ترین نیازهای نیروگاه برق اکنون خریده می‌شود و این در حالی است که می‌توان با اضافه کردن ال‌ان‌جی آن را به گاز قابل استفاده در صنایع تبدیل کرد تا در نیروگاه‌ها از آن استفاده شود. در صورتی که دولت مجوزهای لازم برای انجام این کار را به بخش خصوصی بدهد، تشویق قابل توجهی از بخش خصوصی در ورود به احداث و تامین زیرساخت‌های مورد نیاز نیروگاه‌ها انجام شده است.

مشوق برای تقویت بخش خصوصی
حبیب آقاجری، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درباره زیرساخت‌های صنعت برق در کشور گفت: بخش خصوصی در هر زمینه‌ای که بخواهد وارد شود، به‌دنبال سود است. در شرایط کنونی بخش خصوصی به دلیل مشکلاتی که در زمینه ساخت نیروگاه‌ها وجود دارد به سود چندانی دست پیدا نمی‌کند و طبیعی است که در این شرایط تمایلی به سرمایه‌گذاری در صنعت برق نداشته باشد.
وی با اشاره به اینکه یکی از راه‌های ورود بخش خصوصی به تامین زیرساخت‌های صنایع برق کشور، مشوق‌های دولتی است، توضیح داد: وجود تسهیلات، مشوق‌های تولید و برطرف کردن بوروکراسی در کشور باعث می‌شود بخش خصوصی در این زمینه ورود کند.
این نماینده خانه ملت افزود: دولت با هدف حمایت از بخش خصوصی در کشور می‌تواند این بخش را وارد تامین زیرساخت‌های برق در کشور کند و برای جبران این موضوع که صنعت برق در کشور مشکلات مالی دارد، می‌توان به بخش خصوصی اجازه صادرات برق داد.
آقاجری توضیح داد: اکنون با احتساب توان بخش خصوصی در ساخت نیروگاه‌های برق می‌توان به آن اجازه این‌کار را داد. توان فنی و دانش داخلی می‌تواند نیروگاه‌هایی با هدف تامین برق مناطق مرزی احداث کند و برای ایجاد انگیزه در بخش خصوصی به آن نیروگاه‌ها اجازه صادرات بدهد.
وی با اشاره به اینکه استفاده از زیرساخت‌های موجود در کشور می‌تواند صنعت برق را تا حد زیادی از مشکلات کنونی نجات دهد، توضیح داد: از گاز همراه با نفت در ایران، می‌توان به‌عنوان سوخت استفاده کرد. همچنین با احتساب اینکه عمده نیروگاه‌های برقی ایران با سوخت کار می‌کند می‌توان از آنها به‌عنوان سوخت مورد نیاز نیروگاه‌های برقی استفاده کرد.
این عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه گازهای زیادی اکنون در میعانات گازی و مناطق نفتخیز ایران سوزانده می‌شود، توضیح داد: سوزاندن این گازها درحالی که هیچ بهره‌ای از آنها برده نمی‌شود علاوه بر اینکه آسیب زیادی به محیط‌زیست می‌زند، در پیشبرد صنعت برق هم هیچ فایده‌ای ندارد.
آقاجری افزود: یکی از مشوق‌هایی که دولت می‌تواند در تامین زیرساخت‌های مورد نیاز نیروگاه برق بدهد، فروش گازهای سوختی با قیمت بسیار اندک به سرمایه‌گذارانی است که قصد دارند در احداث نیروگاه‌ها ورود کنند. این کار باعث می‌شود قیمت سوخت مورد نیاز نیروگاه کاهش یابد و صاحبان سرمایه راحت‌تر وارد این زمینه شوند.
وی با اشاره به اینکه گاز همراه نفت گاز ترش است، توضیح داد: این گازها به‌طور خام در صنایع استفاده نمی‌شوند اما می‌توان با اضافه کردن ان‌جی‌ال، این گازها را قابل استفاده و از این طریق در نیروگاه‌ها از آن استفاده کرد.

 
صنعت برق، نیازمند نهضتی بزرگ
امیرعباس سلطانی، دبیر اول کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درباره تامین زیرساخت‌های صنعت برق در کشور به صمت گفت: صنعت برق در کشور نیازمند یک نهضت بزرگ است تا بتواند سرمایه‌گذاری قابل توجهی را برای ایجاد نیروگاه‌ها پذیرا باشد.
وی با اشاره به اینکه اکنون یکی از موضوعاتی که به این صنعت در کشور آسیب می‌زند، توسعه نیافتن آن در کشور است، توضیح داد: اکنون در زمینه نیروگاه‌های برق اتفاقی که می‌افتد این است که از نیروگاه‌های برقی نگهداری می‌شود. این موضوع با اینکه اهمیت زیادی دارد و حفظ نیروگاه‌ها مهم است اما زمانی که با توسعه این صنعت همراه نباشد باعث می‌شود کشور در این زمینه با مشکلاتی روبه‌رو شود.
سلطانی با بیان اینکه اکنون به فرسودگی و توسعه نیافتن دانش فنی در زمینه تامین برق، در برخی نیروگاه‌ها با حدود ۲۰ تا ۳۰درصد هدرروی برق مواجه هستیم، گفت: موضوعی که می‌تواند در تامین و نگهداری زیرساخت‌های صنعت برق در کشور اهمیت زیادی داشته باشد، ایجاد انگیزه لازم برای بخش خصوصی در این زمینه است.
دبیر اول کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه برخی‌ها بخش خصوصی در صنعت برق را به‌عنوان رقیب به شمار می‌آورند، توضیح داد: برای ایجاد تغییر در زیرساخت‌های صنعت برق کشور ۲موضوع اهمیت زیادی دارد که حمایت از بخش خصوصی برای ورود به این زمینه و استفاده از نیروی کار با انگیزه است.
وی افزود: برای تامین و نوسازی زیرساخت‌های این صنعت نیاز به جذب سرمایه است که این سرمایه را از چند طریق می‌توان تامین کرد، یکی از راه‌های موجود استفاده از توان بخش خصوصی و دیگری صرفه‌جویی در مصرف برق است. با احتساب اینکه قیمت برق اکنون با یارانه دولت کاهش می‌یابد در صورتی که در این زمینه ۲ تا ۳درصد صرفه‌جویی داشته باشیم می‌توان به جای افزایش قیمت برق از این مسیر سرمایه مورد نیاز زیرساخت‌های این صنعت را تامین کرد.
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار