کد خبر: ۱۲۶۳۱
تاریخ انتشار : ۱۷:۱۳ - ۱۵ دی ۱۳۹۴
به گفته دبیر ستاد بهینه سازی انرژی و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قیمت متوسط انرژی در ایران یک سوم قیمت جهانی است و رشد تقاضا در برق و گاز سالانه حدود هفت درصد افزایش می یابد که بالاتر از میزان رشد اقتصادی است.
یدالله سبوحی در نخستین کمیته راهبردی ایجاد شبکه تخصصی بهینه سازی انرژی و محیط زیست استان زنجان افزود: کاهش آلودگی زیست محیطی، بهبود سطح زندگی، توسعه عمقی اقتصادی و بهره وری اقتصادی از مزایای بهینه سازی انرژی است.

وی تاکید کرد: بهینه سازی انرژی و حفاظت از محیط زیست برای ارتقای بهره وری و رشد اقتصادی کشور ضروری است.

این عضو هیات علمی دانشگاه شریف دسترسی به اطلاعات و فناوری، منابع مالی و کاهش ریسک و تنظیم ارتباط حقوقی در چارچوب بازار خدمات انرژی را از الزامات بهینه سازی انرژی و محیط زیست در کشور برشمرد.

سبوحی جایگزینی انرژی های طبیعی با انرژی تجدید پذیر، حجم سرمایه گذاری بیش از 17 تریلیون دلار در سال و بهینه سازی انرژی با پتانسل 54 درصد مصرف سال 2014 را از روش های مقابله با چالش های اقلیمی اعلام کرد.

وی متذکر شد: ایران با سرانه تولید هفت تن کربن دی اکسید در سال در رتبه هفتم تولید این گاز در جهان قرار گرفته است.

دبیر ستاد بهینه سازی انرژی و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به وجود پتانسیل صرفه جویی در کشور به میزان 54 درصد مصرف سال 2014 اشاره کرد و گفت: این میزان معادل هفت میلیارد تن نفت است.

سبوحی حجم سرمایه گذاری برای بهینه سازی انرژی در دنیا را 17 تریلیون دلار در 30 سال آینده اعلام و اظهار کرد: عمده این سرمایه گذاری ها در حوزه تکنولوژی های جدید است.

وی با بیان اینکه در ایران در زمینه بهینه سازی انرژی و محیط زیست با چالش جدی مواجه هستیم، ادامه داد: حاکمیت انحصار دولتی بر بازار انرژی، تغییرات دستوری قیمت انرژی برای تحقق اهداف سیاسی و تامین تعادل انرژی از طریق توسعه ظرفیت عرضه انرژی از جمله موانع پیش رو در این بخش است.

به گفته وی قیمت متوسط انرژی در ایران یک سوم قیمت جهانی است و رشد تقاضا در برق و گاز سالانه حدود هفت درصد افزایش می یابد که بالاتر از میزان رشد اقتصادی است.

دبیر ستاد بهینه سازی انرژی و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: نرخ بالای سرمایه در کشور چالشی دیگر است چرا که نرخ بالای سود بانکی، طرح های بهینه سازی انرژی که بازگشت سرمایه آنها به هشت سال زمان نیاز دارد را بدون توجیه می کند.

سبوحی افزود: مدیریت انرژی در کشور نارسایی دارد، چرا که دولت به جای نقش حاکمیتی نقش تصدی گری را ادامه می دهد در حالیکه بهینه سازی بر عهده مصرف کنندگان است نه دولت.

وی یادآور شد: تقاضا برای بهینه سازی انرژی از سوی مردم و بخش خصوصی وجود ندارد، اطلاعات و دانش فنی اندک است و بیمه ها و بانک ها نیز در این زمینه فعال نیستند.

دبیر ستاد بهینه سازی انرژی و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از راه اندازی بازار بهینه سازی انرژی و محیط زیست در سالجاری در ایران خبر داد و گفت: با شکل گیری این بازار شرکت های انرژی فعال می شوند، هزینه انرژی صنایع کاهش می یابد و فروش و صادرات انرژی رونق می گیرد، بازگشت سرمایه پایین می آید و سرمایه گذاری توجیه پذیر می شود.

سبوحی ادامه داد: با تحقق این رویکرد، تقاضا برای فناوری ها بیشتر و شرکت های دانش بنیان و دانشگاه ها فعال تر می شوند.

وی یکی از ماموریت های اساسی ستاد بهینه سازی انرژی و محیط زیست را شکل گیری بازار خدمات انرژی، بازاریابی و فعال سازی طرح های جدید در این حوزه برشمرد.

دبیر ستاد بهینه سازی انرژی و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: این ستاد در حوزه مرکز نوآوری و توسعه فناوری با شناسایی، جذب و حمایت از ایده های جدید برای کاربردی کردن آن، ایجاد شبکه های تخصصی بهینه سازی که موجب هم افزایی موسسه های مالی، بیمه ها، پارک های علم و فناوری و شرکت های خدمات انرژی می شود و نیز در بخش برنامه ریزی و تدوین نقشه راه وظایف خود را عملیاتی می کند.

سبوحی به فعال سازی کمیته راهبردی ایجاد شبکه تخصصی بهینه سازی انرژی و محیط زیست در استان های مختلف اشاره کرد و گفت: در تلاش برای شناسایی ظرفیت های استان ها، تکمیل اطلاعای و ارتقای دانش فنی در زمینه بهینه سازی انرژی در استان ها هستیم و در همین زمینه در گام نخست این کمیته در زنجان، گیلان، بوشهر و کرمان تشکیل شده است.

وی اظهار کرد: کارگروه استانی برای شناخت پتانسیل محلی، توسعه پایگاه اطلاعات تصمیم گیری ملی و محلی، ظرفیت سازی و توسعه توان تحلیل منطقه ای با فعال کردن پتانسیل های محلی و تبادل اطلاعات و تجربه بین استان ها آغاز به کار خواهد کرد.
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار