کد خبر: ۱۲۷۶۷
تاریخ انتشار : ۱۵:۰۹ - ۲۱ دی ۱۳۹۴
مدیرعامل سابا:
سجادی گفت: طرح توقيف لامپ های پر مصرف که قرار بود ابتدای سال 93 با مصوبه مجلس اجرا شود دوباره در دستور کار دولت قرار گرفت. هم اکنون مصرف لامپ های رشته اي در کشور به هفتاد درصد و لامپ هاي کم مصرف به سي درصد رسيده است. عده ای تلاش کردند جلوی توقف توزیع لامپ های رشته ای را بگیرند.
سرویس صنعت برق نیوز: سیدحسين سجادی  با اشاره به اينکه توزيع لامپ های رشته ای بالاتر از 40 وات که قرار بود متوقف شود به سرانجام نرسيد گفت : تلاش شد تا اين مصوبه دولت حذف شود اما وزارت نيرو و کميسيون انرژي مجلس دوباره  اين طرح را به دولت ارجاع دادند.

به گزارش برق نیوز، وي با تاکيد بر اينکه اصرار داريم تا  مصوبه قبلي دولت در اين زمينه اجرا شود گفت: هم اکنون مصرف لامپ هاي رشته اي در کشور به هفتاد درصد و لامپ هاي کم مصرف به سي درصد رسيده است.

سجادي افزود: ورود لامپ هاي رشته اي به کشور از سال 90 ممنوع شد اما هنوز از مبادي غير مجاز وارد کشور مي شود که توليد داخلي را نيز بايد به آن افزود.

وي درباره  توليد لامپ هاي LED نيز گفت: ظرفيت توليد اين نوع لامپ در داخل کشور وجود دارد و کيفيت آن نيز در صورتيکه از مسير استاندارد بگذرد با توليدات خارجي برابر است  اما براي رسيدن به ظرفيت کامل  بازار فروشي نداريم .

وي در زمينه بازده نيروگاههاي کشور گفت: هم اکنون بازده نيروگاههاي کشور 37 تا 38 درصد و اين  شاخص در کشورهاي توسعه يافته  حدود 50 درصد است .

 مديرعامل سازمان بهره وري انرژي گفت: بازسازي واحدهاي فرسوده ، تبديل واحدهاي گازي به سيکل ترکيبي ، استفاده مجدد از انرژي براي تبديل به محصولات ثانويه ،‌آب شيرين کن و توليد آب گرم شهري و بازيافت حرارت (WHR) ، از جمله راههاي افزايش راندمان نيروگاهها است.  

وي اضافه کرد : تعرفه هاي جديدي نيز براي توليد برق از حرارت  مشخص شده است که سرمايه گذاران در حوزه بهره وري انرژي مانند صنايع سيمان و آلومينيوم  از حرارت نيروگاهها برق توليد کنند.

سجادي گفت: الان حدود 200 مگاوات تقاضاي توليد برق از حرارت وجود دارد که قرار است در صورت اجراي آن هر کيلووات برق به قيمت 305 تومان از اين نوع نيروگاهها خريداري شود.

وي افزود:‌سرمايه گذاران براي ورود به اين عرصه اعلام آمادگي کردند و مصوبه آن نيز ابلاغ شده است  که اگر سرمايه گذاري از اين طريق برق توليد کرد، برق آن خريداري شود و اين موضوع در مرحله انعقاد قرارداد است.

*9طرح مصرف بهينه انرژي در پسا تحريم تعريف شده است


مدير عامل سازمان بهره وري انرژي گفت : 9 طرح مصرف بهينه انرژي در پسا تحريم تعريف شده است.

سجادي در نشست خبري امروز با اشاره به اينکه ارزش اجراي  اين طرح ها 6 ميليارد دلار است ، افزود: قانون رفع موانع توليد بستر خوبي براي افزايش بهره وري انرژي است.

وي گفت: با اجراي اين 9 طرح 12ميليارد دلار صرفه جويي انرژي مي شود که بايد در 2 تا 5 سال اجرا شود.

سجادي اظهار داشت : ارتقاي صنعت سيمان ، پمپاژ طرحهاي آب و فاضلاب، اصلاح روشنايي معابر با لامپ هاي LED، اجراي افزايش کارآيي در بيمارستانهاي دولتي ، جايگزيني لوازم فرسوده ، اصلاح و بهينه سازي انرژي در ساختمانهاي اداري و دولتي و اصلاح و بهينه سازي ساختمانهايي که سيستم سرمايشي دارد و تعويض کولرهاي گازي در جنوب کشور از جمله 9 طرحي است که در دوره پساتحريم در زمينه بهره وري انرژي اجرا مي شود.

وي افزود : طرح هايي که از اين پس در زمينه بهره وري انرژي اجرا مي شود اگر در شوراي اقتصاد به تصويب برسد هزينه ان هم تامين مي شود.

سجادي ‌در زمينه طرح جايگزيني يخچال هاي فرسوده نيز گفت:اين  طرح  ازمايشي است که در ان  يخچالهاي فرسوده جمع آوري و يخچالهاي توليد داخل با راندمان بالا تحويل داده خواهد شد.

وي  با اشاره به اينکه سه توليد کننده داخلي در اين طرح مشارکت دارند ، اضافه کرد: معادل 25 تا 30 درصد قيمت يخچالهاي جديد به دارنده يخچالهاي فرسوده  پرداخت و 70 درصد ديگر به صورت اقساط دريافت  مي شود.

وي گفت: اين طرح براي حمايت از مصرف کننده و کاهش مصرف انرژي اجرا مي شود.

مديرعامل سازمان بهره وري انرژي گفت: عمر مفيد هر يخچال ده سال است اما اگر رتبه انرژي يخچال هاي قديمي  A باشد ميزان مصرف ان از يک يخچال نو  با همان رتبه بيشتر است.

وي درباره کيفيت توليد يخچالهاي داخلي گفت: از نظر مولد و موتور ، توليد يخچالهاي داخلي با يخچالهاي خارجي برابري مي کند و ‌اين طرح آزمايشي يک تا دو ماه آينده با همكاري بانک صادرات بعنوان بانک عامل اجرايي خواهد شد.

ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار