کد خبر: ۱۲۸۶۸
تاریخ انتشار : ۰۹:۵۸ - ۲۸ دی ۱۳۹۴
صنعت برق نیز همپای سایر صنایع داخلی کشورمان در دوران پساتحریم امکان رشد و توسعه دارد و در همین راستا وزارت نیرو اعلام کرده است که آماده امضای قراردادهای BOO و BOT با سرمایه گذاران نیروگاه‌سازان در پساتحریم است.
به گزارش برق نیوز، ایران پساتحریم کشوری توسعه یافته فراتر از تصور اذهان عمومی است چرا که کشورمان در دوران تحریم با وجود شرایط سخت توانسته بود که رشد و پیشرفت در عرصه های مختلف چون صنعتی، نفتی، تجاری و کشاورزی برای خود کسب کند. حال با برداشته شدن تحریم ها فضای بازی برای حضور مقتدر ایران توانمد ایجاد شده است. در کنار توسعه صنایع نفتی و گازی و گاها توسعه در بخش های کشاورزی؛ کشورمان در بخش انرژی نیز حرفهایی برای گفتن دارد از جمله این انرژی ها؛ صنعت برق است.

در همین راستا ابتدای سال جاری وزارت نیرو اعلام کرده بود که قصد دارد همزمان با اعمال تغییرات جدید در ساختار تجارت برق حجم صادرات برق ایران را با افزایشی سه برابری در قالب یک برنامه سه ساله از ۸ میلیارد کیلووات ساعت فعلی به بیش از ۲۵ میلیارد کیلووات ساعت افزایش دهد. بر این اساس رویکرد جدید ساخت و توسعه نیروگاه های مرزی با مشارکت بخش خصوصی و صادرات نیمی از برق تولیدی این واحدها به کشورهای هسمایه همچون پاکستان، تریکه و عراق در دستور کار صنعت برق کشور قرار گرفته است دراين راستا اختيار لازم براي صادرات و مذاكره با كشورهاي همسايه براي انتقال برق نيز به خود سرمايه گذاران بخش خصوصي داده شده است و بر این اساس سرمايه گذاران بخش خصوصي در زمينه توليد برق مي توانند ۵۰ درصد انرژي برق توليد شده در مناطق مرزي را به كشورهاي همجوار صادر كنند.

 بنابراین گزارش، هوشنگ فلاحتیان، معاون وزیر نیرو در این رابطه گفتگویی با مهر داشته و در این گفتگو در تشریح مهمترین بسته‌های سرمایه‌گذاری در صنعت برق ایران در دوران پساتحریم گفته است که: "مدیریت مصرف و کاهش اتلاف انرژی در کنار افزایش بهره وری از مهمترین سناریوهای توسعه صنعت برق در دوران لغو تحریم‌ها است. طرح کم کردن اتلاف برق در روشنایی معابر و تعویض لوازم خانگی برای کاهش مصرف انرژی یک برنامه اولویت دار است علاوه بر این، افزایش راندمان و بهره وری از دیگر طرح‌های اولویت دار بوده به طوری‌که در راستای صرفه‌جویی در مصرف سوخت حدود ۵ هزار میلیارد ریال برای ساخت بخش بخار یک نیروگاه سیکل ترکیبی ۱۶۰ مگاواتی هزینه لازم است که در کنار سایر هزینه‌های نیروگاهی پس از دو سال، تمام این هزینه‌ها باز می‌گردد علاوه بر این، جذابیت و نرخ بازگشت سرمایه در صنعت نیروگاهی کشور به مراتب بالاتر از سایر حوزه‌های انرژی کشور است.

 مدرنیزاسیون و بازتوانی نیروگاه‌های موجود، ساخت و توسعه پست‌های فشار قوی برق از دیگر اولویت‌هایی بوده که برای سرمایه گذاری خارجی مد نظر است این در حالی است که مشارکت با شرکت‌های معتبر داخلی و انتقال تکنولوژی به ایران نیز مورد توجه سرمایه گذاران خارجی باشد. سرمایه گذاری در بخش تصفیه خانه، آب و فاضلاب، شیرین سازی آب و سایر طرح‌های مرتبط با آب و آبفا از زمینه‌هایی بوده که وزارت نیرو آمادگی جذب سرمایه گذاران و حمایت از آنها را دارد و این طرح‌ها در قالب قراردادهای BOO و BOT امکان اجرا و عملیاتی شدن را دارند."

 یادآور می شود: از جمله برنامه های وزارت نیرو در حوزه برق در سال گذشته می توان به نکات زیر اشاره کرد: برنامه کاهش تلفات در شبکه توزيع برق و اجراي آن در نيمه دوم سال ۱۳۹۳ تهیه شد که تاکنون به کاهش تلفات از ۱۵ درصد در شبکه توزيع به ۱۲.۸ درصد منجر شده است. این برنامه در مهرماه سال ۹۳، به تایيد وزارت نیرو رسيد و بر اين اساس، قرار است در مدت يکسال ميزان تلفات شبکه توزيع برق به کمتر از ۱۰ درصد برسد.

همچنین با اجراي قراردادهاي نصب ۳۸۰۰ مگاوات واحد بخار در نيروگاه‌هاي گازي با استفاده از بند «م» تبصره ۱۹ قانون بودجه سال ۹۲، بازده واحدها از ۳۳ به بيش از ۴۸ درصد افزايش و بازده کل شبکه ۱.۶ درصد ارتقا مي‌يابد. در این زمینه، حمايت از توليد لوازم برقي با بازده بالا با برگزاري نمايشگاه در پایيز ۱۳۹۳ با حضور بيش از ۲۰۰ توليدکننده و معرفي فناوري‌ها و برگزاري نشست‌های منظم براي بهره‌برداري از لوازم کم‌مصرف انجام شد. در حوزه توسعه صادرات برق نیز با افزايش توان انرژي برق و فراهم کردن زمينه‌هاي توسعه ميزان صادرات برق، مذاکراه با کشورهاي هدف و تامين زيرساخت‌هاي لازم ازجمله به‌روزرساني قراردادها با کشورهاي عراق و ترکيه، تاکنون ميزان صادرات برق براساس برنامه پيش‌بيني‌شده انجام گرفته است.

منبع: شبستان
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار