کد خبر: ۱۲۹۵۷
تاریخ انتشار : ۱۳:۳۶ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۴
وزیر نیرو گفت: در منطقه‌ای قرار داریم که درجه حرارت هوا بالا است و توربین‌های طراحی شده اروپا به‌دلیل اینکه برای شرایط اروپا طراحی شده و با درجه حرارت کشور ما سازگار نیست، باعث کاهش ظرفیت نیروگاه ها می‌شود، بنابراین تولیدکنندگان توربین باید دقت کنند توربین‌های مصرف داخل از ابتدا به گونه ای طراحی شود که خنک سازی هوای ورودی، بخشی از خود توربین باشد.
به گزارش برق نیوز، وزیر نیرو با اعلام اینکه در مجموع ۸۵ درصد کل ظرفیت نیروگاهی کشور مربوط به نیروگاه‌های حرارتی است که ۶۰ درصد کل این نیروگاه‌ها متعلق به بخش خصوصی است، تصریح کرد: در ۱۰ سال آینده باید ۴۷ تا ۵۰ هزار مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار شود که ۲۶ هزار مگاوات آن مربوط به برنامه ششم توسعه بوده و کار اجرایی آن از سال آینده آغاز می‌شود، ضمن آنکه در طول برنامه ششم توسعه ۶.۷ درصد به ظرفیت نیروگاهی کشور افزوده می‌شود.

این عضو کابینه دولت با اشاره به اینکه پیش‌بینی شده تا پایان برنامه ششم توسعه راندمان نیروگاه‌های حرارتی از ۳۷.۳ درصد فعلی به ۴۱ درصد برسد، اظهار داشت: حدود ۴ هزار و ۷۰۰ مگاوات نیروگاه‌های تجدیدپذیر به ظرفیت نیروگاهی کشور اضافه می‌شود و تا پایان برنامه ششم این رقم بالغ بر ۵ هزار مگاوات خواهد شد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه هرساله باید ۴ هزار مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار کنیم، بیان کرد: اگر هر نیروگاه ۳ سال طول بکشد تا وارد مدار شود، باید حدود ۱۲ هزار مگاوات نیروگاه حرارتی در دست احداث داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه در ۲۵ سال قبل، بجز یک سری واحدهای دیزلی که در تبریز ساخته می‌شد هیچ تولید داخلی نداشتیم و نیروگاه‌های حرارتی تماما توسط کارشناسان خارجی طراحی، ‌نصب و بهره‌برداری می‌شد، افزود: با حمایت وزارت نیرو، سازندگان و پیمانکاران داخلی اکنون به جایی رسیده اند که می‌توان آنها را نماد موفقیت صنعت دانست.

چیت چیان با بیان اینکه یک صنعت موفق، همیشه و در همه دوره‌ها موفق نخواهد بود، مگر آنکه با علم و تکنولوژی روز پیش رود، تاکید کرد: در جهان بدون رقابت‌پذیری و قبول کردن رقابت امکان توسعه وجود ندارد و اگر هم صنعتی با حمایت دولت کمی رشد کند، این رشد مقطعی است؛ مگر آنکه در یک رقابت‌پذیری سالم به فعالیت بپردازد.

وی در ادامه با اشاره به راندمان حدود ۶۰ درصدی نیروگاه‌های سیکل ترکیبی گفت: برای افزایش راندمان باید به سمت استفاده از توربین‌های کلاس F و H حرکت کنیم.

وزیر نیرو ادامه داد: در منطقه‌ای قرار داریم که درجه حرارت هوا بالا است و توربین‌های طراحی شده اروپا به‌دلیل اینکه برای شرایط اروپا طراحی شده و با درجه حرارت کشور ما سازگار نیست، باعث کاهش ظرفیت نیروگاه ها می‌شود، بنابراین تولیدکنندگان توربین باید دقت کنند توربین‌های مصرف داخل از ابتدا به گونه ای طراحی شود که خنک سازی هوای ورودی، بخشی از خود توربین باشد.

این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به اینکه برخی از نقاط کشور در ارتفاع قرار دارد توربین‌ها طوری طراحی شوند که پس از نصب در ارتفاع، بتوان تولید را به ظرفیت اسمی نزدیک کرد.

چیت چیان خواستار تمرکز بیشتر بر روی ساخت توربین‌های با ظرفیت پایین شد و افزود: این باعث خواهد شد از بازیافت حرارت، بتوانیم کارآیی مجموعه را ارتقا دهیم.
منبع: مهر
برچسب ها: برق ، وزیر ، وزیر نیرو
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار