کد خبر: ۱۳۰۷۶
تاریخ انتشار : ۰۸:۵۳ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۴
در حالی که این روزها مسئولان وزارت نیرو در تلاش هستند میزان صادرات برق را به کشورهای همسایه افزایش دهند گزارشها حاکی از این است که قیمت برق صادراتی ایران کاهش داشته است،هر چند مقامات ارشد توانیر و وزارت نیرو دلیل آن را کاهش قیمت نفت عنوان می‌کنند.
به گزارش برق نیوز، در برنامه ششم توسعه پیش بینی شده است صادرات برق ایران سالانه از 12 میلیارد کیلووات ساعت به 25 میلیارد کیلووات ساعت برسد، اما ظاهرا کاهش قیمت برق صادراتی باعث شده تا مسئولان وزارت نیرو و توانیر برای رشد درآمد خود در پی راهکارهای جدیدی باشند.

کاهش قیمت برق صادراتی ایران از 12 به 10 سنت

اگر چه طبق گفته‌های معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی درآمد صادرات برق در سال گذشته 800 میلیون دلار بوده است،اما افت روزهای اخیر قیمت نفت در قیمت برق صادراتی نیز بی‌تاثیر نبوده است بطوری که تنها در یک مورد و آن هم عراق به عنوان بزرگترین خریدار برق کشور، برق صادراتی از 12 سنت در هر کیلووات ساعت به 10 سنت کاهش یافته است و این احتمال به قطعیت نزدیک می شود که درآمدهای پیش‌بینی شده امسال روند کاهشی بگیرد.

بنابراین گزارش، ایران در حال حاضر به تمام کشورهای همسایه برق می فروشد و طبق گفته‌های مسئولان وزارت نیرو قرار است ایران به هاب منطقه تبدیل شود، باید اذعان کرد ایران زیرساخت های خوبی در زمینه برق دارد و کشورهای همسایه برای واردات برق نیاز به یکسری سرمایه گذاری‌ها در این زمینه دارند، اگر چه صادرات و تبادل برق در ایران بیش از 10 سال سابقه دارد اما هنوز هیچ گونه برنامه عملیاتی خاصی برای ارتقاء شرایط کشور و تبدیل شدن به هاب منطقه صورت نگرفته است.

فلاحتیان معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با تایید کاهش قیمت برق صادراتی قیمت برق صادراتی را تابعی از نرخ سوخت عنوان کرده و می گوید: وقتی نرخ سوخت و نفت کاهش می‌یابد فرمول تعیین قیمت برق صادراتی نیز تغییر کرده و کاهش پیدا می‌کند.این اتفاقی است که در تعیین نرخ گاز صادراتی نیز رخ می‌دهد و معمولا قیمت گاز تابعی از نفت بوده و قیمت آن کاهش می‌یابد.

هر چند ریاحی سرپرست شرکت مدیریت شبکه برق ایران با تکذیب کاهش قیمت برق صادراتی ایران عنوان کرد: کاهش قیمت برق صادراتی ایران را نشنیده‌ام.

ریاحی در خصوص میزان صادرات برق گفت:میزان صادرات و حتی واردات برق بسته به فصول سال متفاوت می شود اما بطور کلی در حال حاضر حدود 9 میلیارد کیلووات ساعت برق به کشورهای همسایه صادر می شود.

در حال حاضر ایران به کشورهای افغانستان، عراق، پاکستان، ارمنستان،آذربایجان و ترکیه برق صادر می کند و با کشورهای ارمنستان و ترکمنستان تبادل برق دارد.
منبع: فارس
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار