کد خبر: ۱۳۰۹۸
تاریخ انتشار : ۱۴:۱۲ - ۰۹ بهمن ۱۳۹۴
رئیس سازمان حفاظت از محیط از ابراز علاقه مندی شرکت فرانسوی طراح و سازنده تولید برق از زباله به سرمایه گذاری کامل در ایران برای ایجاد تاسیسات مشابه به هزینه خودش و بازگشت سرمایه از طریق فروش برق خبر داد.
به گزارش برق نیوز، معصومه ابتکار درکانال تلگرام خود نوشت: در حاشیه دومین روز از سفر رییس جمهور به فرانسه، ضمن شرکت در جلساتی مانند ملاقات رییس جمهور با نخست وزیر فرانسه، مدیرکل یونسکو و اعضای کنفدراسیون صنایع بزرگ فرانسه «مدف»، به طور مستقل از کارخانه تولید برق از زباله در پاریس بازدید کردم.

این بازدید به دعوت شرکت سازنده مجموعه کارخانه های تولید برق از زباله صورت گرفت که از قدیمی ترین کارخانه ها از این نوع بوده و در بیست کیلومتری مرکز پاریس قرار داشت. انواع پردازش ها در آنجا بر روی زباله های خانگی و نیز بیمارستانی و عفونی صورت می گیرد و کارشناسان توضیح دادند که در این کارخانه روزانه از 600 تن زباله در سه خط تولید حدود 75 مگاوات برق تولید می شود. همچنین آب گرم برای بهره گیری در سیستم های گرمایش شهرک های مسکونی را نیز تهیه می کند.

فناوری به کار رفته در این کارخانه برای کنترل آلودگی هوا ناشی از سوختن زباله ها بسیار پیشرفته بوده، به طوری که آلاینده هایی مانند اکسیدهای ازت، منواکسید کربن و ذرات معلق زیر یک پنجم حد استانداردهای روز دنیا و درسطح بسیار پاک ارزیابی می شود. همچنین میزان آلاینده های مهمی مثل دی اوکسین ها و فورال ها که آلاینده های اصلی زباله سوزها هستند با توجه به نمونه گیری های مستمر در سطح مطلوبی قرار دارد.

به نظر می رسد این نوع نیروگاهها گزینه مطلوبی برای استقرار در نقاطی از کشور به ویژه برای استان های ساحلی باشد و ظاهرا این شرکت طراح و سازنده تولید برق از زباله به سرمایه گذاری کامل در ایران برای ایجاد تاسیسات مشابه به هزینه خودش و بازگشت سرمایه از طریق فروش برق ابراز علاقه کرده است.

شاید با توجه به استانداردهای مطلوب این کارخانه بتوان پس از تایید گزارش ارزیابی زیست محیطی، از آن برای مدیریت معضل پسماند در کشور استفاده کرد.
منبع: ایرنا
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Poland
|
۰۷:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
0
0
از 400 تن زباله تا جایی که ما شنیدیم ابتدا انرژی حرارتی تولید می شود سپس این انرژی توسط توربین باد به برق تبدیل می شود که حدود 20 مگاوات برق تولید خواهد شد
اگر توضیحات بیشتری وجود دارد لطفا بفرمایید
مصطفی مهرافزا
|
Germany
|
۲۲:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
0
0
با سلام و درود خدمت خانم دکتر ابتکار،

گذشته از مسائل محیط زیستی‌ که تا حد زیادی در تکنولوژیهای مدرن زباله سوزی حل شده اند مسائل دیگری نیز وجود دارند که انتخاب زباله سوز را برای پسماند شهری ما به آخرین گزینه‌ تبدیل می‌کنند، یعنی‌ زمانی‌ که واقعاً هیچ راه و چاره دیگری نباشد. از جمله این مسائل عبارت اند از درصد بالای مواد بیولوژیک و تر در پسماند شهری ما که سبب پایین بودن شدید ارزش حرارتی آن (۴ تا پنج مگاژول بر کیلوگرم) در مقایسه با پسماند شهری پاریس و حومه است (ده مگاژول بر کیلوگرم و بیشتر). این موضوع و میزان رطوبت بالای پسماند شهری ما (شصت درصد) سبب میشود که پسماند ما هیچگاه به مرحله خود احتراقی نرسیده و به سوخت فسیلی کمکی‌ نیاز داشته باشد. ارزش حرارتی پایین از طرف دیگر یعنی نرسیدن به دمای بالای ۸۰۰ درجه در کوره که خود ایجاد فوران و دیوکسین چند برابر می‌کند و باقی‌مانده از فیلتراسیون دیگر مانند نمونه پاریس نخواهد بود، یا اینکه با سرمایه گذاری کلانتر و گسترش سیستم فیلتراسیون باید به حدود مجاز رسید که مجموعه را غیر اقتصادی می‌کند. مشکل دیگر گیت فی‌ است. این کارخانه‌ها در اروپا با دریافت ۱۲۰ تا ۱۸۰ یورو بر هر تن پسماند ورودی میتوانند تقریباً اقتصادی باشند. با بازدهی حداکثر ۲۱ درصدی در تولید برق (که با پسماند تر ایران بسیار کمتر خواهد بود) این کارخانه‌ها هرگز نخواهند توانست تنها با فروش برق هر کیلووات ۵۳۰ تومان به بازگشت سرمایه بالای صد و بیست میلیون یورو (حدود ۶۰۰ یورو به ازای هر تن ظرفیت سالانه، با احتساب ۶۰۰ تن در روز) در زمان مناسب برسند. مساله دیگر اینست که این کارخانه‌ها تنها در ظرفیت‌های بالا میتوانند اقتصادی عمل کنند در حالی‌ که ما در سواحل خزر شهر‌های کوچک داریم و برای تغذیه ۶۰۰ تن در روز باید پسماند از منطقه یی با حداقل ۸۰۰۰۰۰ جمعیت جمع‌آوری کنیم که خود حمل و نقل زیادی و مسایل دیگر محیط زیستی‌ دارد. کارخانه زباله سوزی در خود اروپا امروزه انتخاب اول نیست و تنها لابی مشخصی‌ بدنبال آن است و با پایین رفتن بازار سفارش آنها با هر ترفندی میخواهند وارد بازار ایران شوند و بعد شروع به چانه زنی‌ کنند. نمونه جدید آن شرکت چنیم که در تبریز آمده و چند هفته پیش همراه با شهردار تبریز در سانا چانه گیت فی‌ میزند، امری که در دست سانا نیست، و شاید قیمت خرید تضمینی بالاتر که بصرفد.

امیدوارم که شما سرکار خانم دکتر ابتکار به یاد حرفی‌ که چند سال پیش (زمان عضویت در شورای شهر) در بازدید از مجتمع ارادکوه زدید باشید و زیر فشار تبلیغ و یا چشم انداز فریبنده سرمایه گذاری کامل نرفته و زباله سوز را که تنها برای زباله بیمارستانی و زباله غیر قابل بازیافت با درصد رطوبت حداکثر چهل درصد میتواند کارآمد باشد تبلیغ و تایید نکنید. زباله سوز در هیچ کجا به عنوان راه حل منطبق بر توسعه پایدار ارزیابی نشده است.

من برای استانهای شمالی‌ یک طرح بسیار مناسب (بر مبنای روش مکانیکی بیولوژیکی -هضم بی‌ هوازی) با تولید برق ارائه کرده‌ام که میتوانید به هزینه خودتان تشریف بیاورید و در آلمان ببینید. روشی‌ به مراتب ارزانتر، از لحاظ بازیافت بهتر و از لحاظ محیط زیستی‌ فاقد اشکالات زباله سوز که خروجی آن بیش از چهارصد ترکیب سمی دارد. از مقامات استان سؤال بفرمایید. متأسفانه ارائه دهندگان فناوریهای برتر غالبا دارای لابی و سرمایه نیستند که مانند زباله سوز ساز‌های سوئیسی یک هفته در تهران اطراق نموده و چند جلسه با شما برگزار کنند و یا پیشنهاد سرمایه گذاری بدهند. راه حل دیگری هم برای مناطق کم جمعیت تر به استان گیلان ارائه کرده ام.

راه حل هست، اراده انجام کار در راه توسعه پایدار کجاست؟

موفق و سرفراز باشید

ارادتمند، دکتر مصطفی مهرافزا

برمن، آلمان
راد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۲
0
0
متاسفانه آقاي دكتر مصطفي مهر افزا بايستي عرض كنم كه اطلاعات ارائه شده توسط شما در اين صفحه صحيح نميباشد .
لطفا به گزارشات مديريت پسماند در خصوص آناليز زباله مراجعه نفرموديد . ارزش حرارتي زباله باتوجه به اين گزارشات بالاتر از مقاديري است كه براي توجيه روش هوازي عنوان نموديد .
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار