کد خبر: ۱۳۹۰۸
تاریخ انتشار : ۱۴:۵۳ - ۱۸ اسفند ۱۳۹۴
فناوری ساخت این عایق در اختیار دو شرکت آمریکایی بوده و قیمت ساخت داخل این محصول، حدود یک سوم قیمت محصول خارجی است.
به‌گزارش برق نیوز, واحد تحقیقات برق منطقه‌ای اصفهان به دانش فنی ساخت عایق‌های نانویی پتویی که کاربرد وسیعی در صنایع نیروگاهی، پتروشیمی و سامانه‌‌های حرارتی کشور دارد، دست یافت.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای اصفهان در این باره گفت: پروژه تحقیقاتی "طراحی و ساخت عایق‌های حرارتی با استفاده از فناوری نانو" سال گذشته در کمیته تحقیقات برق منطقه ای اصفهان تصویب و توسط دکتر علیرضا علافچیان از اساتید دانشگاه صنعتی اصفهان و با همکاری کارشناسان دفتر تحقیقات این شرکت و نیروگاه اصفهان به موقع پایان یافت.

مهندس "رسول موسی‌رضایی" افزود: هدف اصلی این تحقیق، ساخت عایق نانویی پتویی (دارای ضخامت چند میلی‌متری) از ایروژل است که علاوه بر انعطاف‌پذیری، به دلیل داشتن ضریب هدایت حرارتی پایین، کیفیت و عملکرد حرارتی بالایی را دارا باشد.

 مدیرعامل برق منطقه‌ای اصفهان اضافه کرد: این نوع عایق‌ها بر خلاف عایق پشم‌های معدنی جاذب رطوبت نیستند، چراکه جذب رطوبت باعث افزایش ضریب هدایت حرارتی عایق می‌شود.
وی در ادامه اذعان داشت: دستاورد این پروژه، ساخت عایق نانویی پتویی به میزان ده متر مربع بوده که عملکرد مناسب و قابلیت نصب آسانی را در جاهایی که دمای بالایی دارند و به آسانی قابل عایق‌کاری نیستند (مانند بویلر)، فراهم می‌کند.

 "عباس معرفت" مدیر دفتر تحقیقات و کنترل کیفیت تجهیزات برق منطقه‌ای اصفهان نیز در مقایسه فنی اقتصادی این دستاوردگفت: ساخت یک متر مربع عایق نانویی پتویی با قطر یک سانتی متر، در حال حاضر مبلغی حدود سه میلیون ریال هزینه دارد، لذا با توجه به ارزان بودن عایق‌های موجود، استفاده از عایق جدید برای لوله‌های معمولی با دماهای پایین توصیه نمی‌شود، اما در جاهایی که قطر عایق‌های مورد استفاده زیاد است و دشواری نصب وجود دارد، عایق نانو به علت ضخامت کم به راحتی قابل استفاده است.

وی ادامه داد: عایق نانویی با ضخامت یک سانتی‌متر، کار عایق متداول با ضخامت حدود 20 سانتی‌متر را انجام می‌دهد و از لحاظ انتقال حرارت، وضعیت بهتری از عایق‌های مرسوم دارد.
فناوری ساخت این عایق در اختیار دو شرکت آمریکایی بوده و قیمت ساخت داخل این محصول، حدود یک سوم قیمت محصول خارجی است.
منبع: پاون
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار