کد خبر: ۱۴۴۵۹
تاریخ انتشار : ۱۵:۲۱ - ۲۸ فروردين ۱۳۹۵
«قربانقلي بيردمحمد‌اف» رئيس جمهوري تركمنستان گفته ‌است كه كشورش مي‌خواهد نيروي برق مازادش را به خارج بفروشد و در اين مورد ساختن خطوط انتقال برق براي تاجيكستان و پاكستان اولويت دارد.
به گزارش برق نیوز، بيردمحمد‌اف در نشست اعضاي كابينه اين كشور افزود: درحال حاضر به صورت مشخص مشكلات مربوط به خطوط انتقال برق براي تاجيكستان و پاكستان حل و فصل شده است.

تركمنستان هم اكنون نيروي برق مازادش را به افغانستان و ايران صادر مي‌كند. نماينده وزارت انرژي تركمنستان در اين نشست گفت كه اين كشور درحال حاضر به افغانستان و ايران در مجموع 470 مگاوات ساعت برق صادر مي‌كند.

«بيرد محمد‌اف» افزايش صادرات نيروي برق به كشور‌هاي منطقه را براي تبديل تركمنستان به يك كشور پيشرفته صنعتي، فوق العاده مهم خواند و افزود: «در نتيجه كار‌هاي انجام ‌شده امكانات توليد و احداث كارخانه‌هاي صنعت انرژي به طور قابل ملاحظه اي افزايش يافته و هم اكنون شرايط براي تامين كامل نياز داخلي فراهم شده است ضمن اينكه قادريم به خارج از كشور هم برق بيشتري صادر كنيم.

در تركمنستان هم اكنون 12 نيروگاه فعاليت مي‌كند كه در مجموع توان توليد دو هزار و 260 مگاوات برق را دارند.

تركمنستان هم اكنون سالانه 2.8 ميليارد كيلووات ساعت نيروي برق به خارج مي‌فروشد كه در مجموع 15 درصد از امكانات توليد نيروي برق اين كشور را در بر مي گيرد.

تركمنستان در سال‌هاي 1990 و ابتداي سال‌هاي 2000 به تاجيكستان در فصل سرما برق صادر مي كرد ولي بعدا اين برنامه به دليل خودداري ازبكستان از ترانزيت نيروي برق تركمنستان به تاجيكستان ادامه نيافت.

در سال 2009 بعد از آنكه ازبكستان از شبكه واحد نيروي برق آسياي مركزي خارج شد و از تامين برق تاجيكستان در فصل سرما خودداري كرد مقامات تاجيكستان تلاش كردند تا واردات برق از تركمنستان را از سر بگيرند.

عشق‌آباد راضي شد كه به تاجيكستان در طول فصل زمستان تا 500 ميليون كيلووات ساعت نيروي برق بدهد تا مشكل كمبود برق اين كشور برطرف شود اما اين توافق باز هم با ديوار مخالفت تاشكند برخورد كرد.

مقامات ازبكستان به اين دليل كه خطوط انتقال نيروي برق اين كشور توان ترانزيت اين مقدار برق اضافي را ندارند از ترانزيت نيروي برق تركمنستان به تاجيكستان دست كشيدند.

يك مقام شركت «برق تاجيك» هفته گذشته به رسانه هاي محلي گفته بود: طرف تركمنستان هميشه براي تامين تاجيكستان با نيروي برق در فصل سرما آماده بوده ولي تاشكند همواره از اجراي اين برنامه ممانعت مي كرده است.

به عقيده وي ؛ احتمال زياد وجود دارد كه ازبكستان اين بار به انتقال برق تركمنستان به تاجيكستان راضي شود.

يك انتخاب جانشين براي انتقال برق تركمنستان به تاجيكستان استفاده از قلمرو افغانستان است ولي خطوط انتقال برق در آن كشور جنگزده ظرفيت لازم را ندارد.

'بيردمحمد‌اف' در سخنراني خود در نشست دولت روي احداث خطوط انتقال برق براي تاجيكستان تاكيد كرده ‌است و اين موضوع ؛ دوشنبه را به جامه عمل پوشيدن آرزوي ديرينه‌اش براي رفع مشكل كمبود برق اميدوار مي‌كند.

عزم تركمنستان براي صادرات نيروي برق مازادش به تاجيكستان در حاليست كه خود اين كشور همراه با قرقيزستان، افغانستان و پاكستان روي طرح كاسا - 1000 كار مي‌كنند. اين برنامه صادركردن نيروي برق قرقيزستان و تاجيكستان را در نظر دارد.

تاجيكستان هم اكنون سالانه 16.5 ميليارد كيلووات ساعت نيروي برق توليد مي‌كند. با اين وجود در فصل سرما با كمبود سه ميليارد كيلووات ساعت برق مواجه مي شود.
منبع: ایرنا
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار