کد خبر: ۱۵۶۹۶
تاریخ انتشار : ۱۵:۳۹ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۵
در حالی که کشورهای زیادی در جهان به انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر روی آورده‌اند، کشور عمان تصمیم گرفته است تا از انرژی خورشیدی یک استفاده نامعمول کند: استخراج و تولید نفت.
استفاده نامعمول از نیروگاه خورشیدی

در حالی که کشورهای زیادی در جهان به انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر روی آورده‌اند، کشور عمان تصمیم گرفته است تا از انرژی خورشیدی یک استفاده نامعمول کند: استخراج و تولید نفت.

عمان خود را برای ساخت یکی از بزرگترین نیروگاه‌های خورشیدی دنیا آماده می‌کند. هرچند از این نیروگاه برای تولید برق استفاده نخواهد شد و هدف از ساخت این نیروگاه صرفاً جوشاندن آب به منظور تولید نفت است. این نیروگاه خورشیدی که میراه نام دارد یک گیگاوات انرژی تولید خواهد کرد که برای تولید نفت مورد استفاده واقع خواهد شد.

فناوری فعلی مورد استفاده برای تولید نفت، مستلزم استفاده از گاز طبیعی است که بسیار انرژی‌بر بوده و غیرکارآمد است.



استخراج نفت سنگین

میراه شامل ردیف‌هایی از آینه‌های منحنی خواهد بود که به سمت لوله بویلرِ پرشده با آب تنظیم شده‌اند. بخار تولید شده توسط این نیروگاه برای نرم کردن «نفت سنگین» مورد استفاده قرار می‌گیرد تا پمپاژ آن به سطح زمین با سهولت بیشتری انجام گیرد. ذخایر نفت جهان در طول زمان کاهش یافته است. امروزه بیشتر نفتی که به راحتی قابل استخراج بود، قبلاً استخراج شده است، بنابراین شرکت‌های نفتی در صدد هستند تا نفت سنگین را با استفاده از آخرین فناوری‌های استخراج نفت، استخراج نمایند.
فناوری EOR

فناوری «ازدیاد برداشت نفت» یا به اختصار ای‌-اُ-آر شامل فرایند بخاردهی می‌شود که در آن بخار به نفت سنگین برخورد کرده و آن را کاملاً داغ می‌کند. در اثر حرارات زیاد، گرانروی (ویسکوزیته) نفت به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده و پمپاژ کردن آن به سطح زمین بسیار آسان‌تر می‌شود.

استفاده از گاز طبیعی برای تولید بخار ناکارآمد و هزینه‌بر می‌باشد. میزان مصرف گاز طبیعی برای تولید بخار لازم برای استخراج یک بشکه نفت، معادل همان مقدار انرژی تولید شده توسط پنج بشکه نفت است.

نیروگاه میراه هرساله ۵٫۶ تریلیون بی‌تی‌یو گاز طبیعی را صرفه‌جویی خواهد کرد. چنین مقداری می‌تواند انرژی لازم برای خانه‌های ۲۰۹۰۰۰ نفر در عمان را تأمین نماید. ظرفیت تولیدی نیروگاه خورشیدی میراه ۶۰۰۰ تن بخار خواهد بود که میزان مضرف گاز را تا ۸۰ درصد کاهش خواهد داد.

منبع:فردانما


ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار