کد خبر: ۱۵۸۳۸
تاریخ انتشار : ۱۵:۳۱ - ۰۴ تير ۱۳۹۵
وزارت توسعه و برنامه ریزی پاکستان عنوان کرد: توافقنامه انتقال برق «کاسا- 1000» برای اسلام آباد مفید نیست و دریافت برق از این مسیر برای اسلام آباد گران است.
وزارت توسعه و برنامه ریزی پاکستان با توجه به نتایج تحقیقات این مرکز، اظهار داشت: مشتریان نیروی برق در این کشور 1. 2 میلیارد دلار برای استفاده برق و 50 میلیون دیگر جهت حق انتقال به افغانستان پرداخت می‌کنند.

در این بیانیه آمده است: برق دریافتی «کاسا- 1000» برای پاکستان گران در خواهد آمد به طوری که قیمت انرژی برق در این کشور 3 برابر گران‌تر از برق اروپا و 10 برابر برق تولیدی در کشور است.

به تصریح این کمیسیون، زمانی که طرح «کاسا- 1000» پیشنهاد شده بود، در آن ارزش یک کیلووات نیروی برق انتقالی تاجیکستان و قرقیزستان 5.1 سنت عنوان شد در صورتی که در قرارداد بعدی قیمت 1 کیلووات برق انتقالی 5. 15 سنت عنوان شد.

این وزارت خانه عنوان کرد: در حال حاضر افغانستان برق مورد نیاز خود را از تاجیکستان با قیمت 4.3 سنت خریداری می‌کند و برای انتقال دوباره برق با نرخ گران‌تر به کشور ثالث اقدام خواهد کرد.

وزارت توسعه و برنامه ریزی پاکستان تاکید کرده است: اسلام آباد طرح انتقال برق «کاسا- 1000» را با هدف تامین این کشور به نیروی برق و بی‌نیاز شدن از گاز ایران در نظر گرفته بود. اما با تغییر فضای سیاسی و لغو تحریم‌ها علیه تهران دیگر این طرح سودی برای پاکستان نخواهد داشت.

امضای قرارداد نهایی «کاسا- 1000» در تاریخ 12 می‌سال جاری در شهر «تورسون‌زاده» تاجیکستان با حضور «امامعلی رحمان» رئیس جمهور این کشور، «نواز شریف» نخست وزیر پاکستان، «عبد الله عبد الله» رئیس اجرایی دولت افغانستان و «سایرونبای ژیین بیک اف» نخست وزیر قرقیزستان صورت گرفت.
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار