کد خبر: ۱۵۹۳۰
تاریخ انتشار : ۱۲:۴۴ - ۰۸ تير ۱۳۹۵
گزارش تحلیلی
طی روزها و هفته‌های گذشته رسانه های مختلف و افراد مرتبط با دولت سابق حمله های شدیدی به وزارت نیرو پیرامون قرارداد با شرکت نیروگاه ساز ترکیه ای یونیت اینترنشنال کرده اند و سرمایه گذاری 4.2 میلیارد دلاری این شرکت بزرگ و باتجربه را با روش های گوناگون زیر سؤال برده اند.
سرویس صنعت برق نیوز: طی روزها و هفته‌های گذشته رسانه های اصولگرا و افراد مرتبط با دولت سابق حمله های شدیدی به وزارت نیرو پیرامون قرارداد با شرکت یونیت اینترنشنال کرده اند و سرمایه گذاری 4.2 میلیارد دلاری این شرکت بزرگ و باتجربه را با روش های گوناگون زیر سؤال برده اند.

در ابتدا بیان می کردند که این شرکت فقط در حیطه هتل داری کارکرده است و تجربه لازم را ندارد! که به سرعت این دروغ برملا شد، سپس مطرح شد که این کار با اقتصاد مقاومتی در تضاد است؛ که مشخص شد که دقیقاً برعکس و در این قرارداد، این شرکت بهره بردار نیست و فقط سرمایه گذار است و قرار است از پیمان کار داخلی استفاده کند. شایعه بعدی پورسانت های آن چنانی بود که این دروغ نیز رمقی نداشت و .... خلاصه این که ه رروز با مطلبی تازه می تازند و پس از شکست علم دیگری در دست میگیرند.

این رفتار عجیب که بر ضد منافع ملی و پیشرفت کشور است تعجب همگان را برانگیخته است و همه از ریشه های آن سؤال می کنند. چراکه تمامی صاحب نظران اقتصادی و سیاسی در سال های بعد از انقلاب بر جذب سرمایه گذاری خارجی تأکید داشته و مزایای اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و حتی امنیتی آن را برشمرده اند و فقط کاسبان تحریم بوده اند که با آن مخالفت ورزیده اند.

از زمانی که دولت جدید بر سر کار آمد عده ای اتاق های فکری تشکیل دادند که به انحا مختلف از دولت جدید ایراد بگیرند، تا ضعف مدیریت در دوره خود آن ها برملا نشود. در ابتدا می گفتند که امکان ندارد که دولت بتواند قدرت های بزرگ جهانی را به پای میز مذاکره بکشاند، سپس مطرح شد که امکان ندارد که توافقی حاصل شود. بعد بیان کردند که این توافق هزاران ایراد دارد و طرفین ملزم به اجرای آن نخواهند شد و گفتند که هیچ گشایشی بعد از برجام حاصل نخواهد شد.

ولی در عمل همه رشته هایشان پنبه شد و همه حرف ها نقض شد. و امروز سرمایه گذاران خارجی تمایل زیادی به بازار ایران دارند. درزمینه قرارداد وزارت نیرو با یونیت اینترنشنال که بزرگترین قرارداد پس از برجام است و قرار است بیش از 6 هزار مگاوات به شبکه برق اضافه کند و یک قرارداد BOT است؛ نیز همین ترس وجود دارد. اگر این قرارداد پا بگیرد ازنظر سیاسی ضربه سنگینی به دلواپسان وارد می شود.

به علاوه این که در صورت به ثمر رسیدن چنین قرارداد هایی کشور طرف قرارداد در آینده تمایلی به بازگرداندن تحریم ها نخواهد داشت، چراکه تاجر سرمایه گذار دولت آن کشور را تحت فشار قرار می دهد و لابی گر ما در آنجا خواهد شد. منتقدان این قرارداد نیز عموماً از جاهای خاص تغذیه می شوند، جایی که منافع آن ها در عدم عقد قرارداد است.

اکنون بیم این می رود که ادامه این روند منجر به شکل گیری فاجعه ای شود که در صنعت خودروسازی رخ داده است؛ شرکت هایی بزرگ با بازده پایین و رانت های دولتی و فناوری های وارداتی قدیمی و کارمندان زیاد و پژوهشکده هایی که پول می گیرند تا این فرایند را توجیه کنند تا اگر لغو این قراردادها برای کشور آب و برق نداشت برای آن ها نان داشته باشد.
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
0
1
کشور ما مدتهاست که بین دو تیغه « تولید انحصاری داخلی » از یکسو و « دلالان واردات از خارج » گیر کرده
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار