کد خبر: ۱۶۳۶۳
تاریخ انتشار : ۰۹:۴۱ - ۳۰ تير ۱۳۹۵
معاون برق و انرژی وزارت نیرو گفت: ظرفیت صادارات برق کشور را از 350 مگاوات به سه هزار مگاوات افزایش می‌دهیم.
به‌گزارش برق نیوز، هوشنگ فلاحتیان دیروز (سه‌شنبه) در حاشیه چهارمین کنفرانس انرژی‌های بادی ایران با حضور در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی مبنی بر آخرین وضعیت برق‌رسانی به کشورهای همسایه و وصل شدن شبکه برق‌رسانی کشور به اروپا، عنوان کرد: هم اکنون حدود 74 مگاوات برق را به کشور پاکستان صادرات می‌کنیم که طرف پاکستانی علاقه‌مند است این ظرفیت را به 100 مگاوات ساعت افزایش بدهد که در این راستا چندی پیش توافق‌نامه‌ای بین دو طرف انجام شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر نیز اقدامات لازم برای ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز در تاسیسات برق نزدیک مرز کشور پاکستان در حال انجام است که امیدواریم ظرف سه تا چهارماه آینده صادارات برق به پاکستان را به 100 مگاوات ساعت برسانیم.

وی تصریح کرد: ما اعلام آمادگی خود را برای احداث نیروگاه به میزان سه هزار مگاوات و صادارات برق را به مسئولان پاکستانی اعلام کرده‌ایم که در صورت توافق طرف پاکستانی برای انعقاد قراردادهای درازمدت حاضر هستیم با استفاده از سرمایه گذاران داخلی در نزدیک مرز نسبت به احداث نیروگاه اقدام و ظرفیت صادارات برق به پاکستان را چند برابر میزان کنونی افزایش بدهیم.

معاون برق و انرژی وزارت نیرو انتقال برق ایران به اروپا را دارای دو مسیر دانست و افزود: مسیر نخست از طریق ارمنستان، گرجستان، روسیه و مسیر دوم نیز از طریق آذربایجان و روسیه خواهد بود.

فلاحتیان افزود: در زمینه ایجاد زیرساخت‌های لازم برای انتقال برق از طریق ایران، آذربایجان و روسیه زیرساخت‌های لازم در کشور و استان آذربایجان فراهم شده است و پست‌ها به همراه خط انتقال صد درصد آماده شده است؛ هم‌اکنون نیز با طرف آذربایجانی مذاکراتی در حال انجام است تا با این کشور مبادله برق داشته باشیم، به شکلی که ما تابستان از آن‌ها برق وارد کرده و زمستان که برق مازاد خود را تحویل آن‌ها بدهیم.

وی با بیان اینکه امیدواریم ظرف حداکثر یک ماه آینده جلسه ای در باکو در خصوص این موضوع داشته باشیم، افزود: به هر حال یکی از الزامات صادارات برق به سمت اروپا از مسیر آذربایجان یه ایجاد زیرساخت‌های لازم برمی‌گردد که در این ایران این زیرساخت‌ها صد درصد آماده است.

فلاحتیان تصریح کرد: اگر قرار باشد برق به اروپا صادر شود، باید برق ایران، آذربایجان و روسیه متصل شود که در این زمینه مذاکرات چندجانبه انجام شده و ادامه دارد و طرف آذری نیز در حال مطالعه این موضوع است که اگر توافق نهایی انجام شود انجام این کار تا حدود 500 مگاوات امکان‌پذیر است.

معاون برق و انرژی وزارت نیرو خاطرنشان کرد: در خصوص مسیر ارمنستان، گرجستان و روسیه نیز خط جدید انتقال برق در خاک کشور ارمنستان در حال حاضر توسط شرکت‌های ایرانی در حال احداث است که طبق برنامه ریزی صورت گرفته این خط ظرف 18 ماه آینده به بهره برداری می‌رسد و امکان تبادل برق ایران و ارمنستان را به سمت گرجستان و روسیه فراهم و توان آن را نیز از 350 مگاوات به هزار و 200 مگاوات افزایش خواهد داد.

فلاحتیان ادامه داد: برای ارسال برق به اتحادیه اروپا نیز مسیر کشور ترکیه در نظر گرفته شده است که در تلاشیم با اقدامات لازم ظرفیت صادارات برق را از 350 مگاوات به یک‌هزار و 200 و سپس به سه هزار مگاوات افزایش دهیم و بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته امیدواریم ظرف یکی دو سال آینده توسعه صادارات برق از کشور ترکیه آغاز شود.
منبع: پاون
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار