کد خبر: ۱۶۵۲۵
تاریخ انتشار : ۱۲:۵۲ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۵
مدیر دفتر آموزش و اطلاع ‌رسانی سازمان بهره ‌وری انرژی گفت: با توجه به مصرف ۵۰ درصدی انرژی کشور در بخش ساختمان صرفه ‌جویی در این بخش از مشترکان در مدیریت پیک تابستان تعیین ‌کننده است.
به گزارش برق نیوز، مدیر دفتر آموزش و اطلاع ‌رسانی سازمان بهره ‌وری انرژی گفت: با توجه به مصرف ۵۰ درصدی انرژی کشور در بخش ساختمان صرفه ‌جویی در این بخش از مشترکان در مدیریت پیک تابستان تعیین ‌کننده است.

محمدحسین زربخش با بیان این مطلب اظهار داشت: پیش ‌بینی سازمان هواشناسی حکایت از افزایش دمای هوای پایتخت به بالای ۴۱ درجه در روزهای پایانی هفته جاری دارد که همین موضوع باعث افزایش پیک مصرف برق خواهد شد.

وی اظهار داشت: بافت کشور ما به گونه ‌ای است که میزان مصرف برق در بخش صنعت، کمتر از مصارف بخش تجاری و خانگی است و بیش از ۵۰ درصد انرژی کشور در بخش ساختمان به ‌طور عام مصرف می ‌شود که از این میزان در بخش ساختمان‌ های اداری، قریب به ۳۴ درصد انرژی در بخش سامانه ‌های سرمایشی، گرمایشی و تهویه متبوع و نزدیک به ۲۵ درصد در بخش روشنایی است.

زربخش ادامه داد: در بخش‌ های تجاری قریب به ۶۴ درصد مصارف انرژی مربوط به سامانه‌ های سرمایشی و گرمایشی و در منازل مسکونی نیز نزدیک به ۳۰ درصد انرژی دربخش روشنایی و حدود ۲۸ درصد انرژی در یخچال فریزر و قریب به ۲۶ درصد انرژی در کولرهای آبی و گازی مصرف می‌ شود و نشان ‌دهنده این است که بیشترین مصرف انرژی بخصوص انرژی الکتریکی در بخش غیرمولد کشور در مقایسه با بخش مولد یا صنعت صرف می ‌شود.

او با بیان اینکه صرفه ‌جویی ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلووات ساعت انرژی توسط هر نفر در طول سال می‌ تواند از احداث ۴ تا ۵ هزار مگاوات نیروگاه به ارزش ۴ تا ۵ میلیارد دلار جلوگیری کند، گفت: در این خصوص کشورهای صنعتی که در بخش مدیریت مصرف پیشرو هستند، راهکارهای منطقی ارائه کرده ‌اند که نشان از این دارد که مجموعه‌ ای از کارهای آموزشی، آگاه‌سازی و اطلاع‌ رسانی به مردم از نحوه استفاده صحیح از انرژی باعث خواهد شد تا کمبود برق کشور بخصوص در زمان پیک مصرف تأمین شود.

مدیر دفتر آموزش و اطلاع ‌رسانی سابا با بیان این مطلب که استفاده از تکنولوژی و تکنیک ‌های جدید می ‌تواند در کاهش و یا کنترل مصرف انرژی تأثیرگذار باشد، اذعان داشت: ساکنان مناطق کوهستانی می ‌توانند از کولرهای آبی بجای اسپلیت استفاده کنند و با سرویس کولرها در ابتدای سال، تعویض تسمه، پوشال و روغن ‌کاری و نصب سایبان بر روی کولر تا ۳۰ درصد در مصرف انرژی صرفه‌ جویی کنند که با توجه به تعداد حدود ۱۲ میلیون انواع کولر در سطح کشور رقم قابل ‌توجهی خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه رعایت برخی نکات ریز در زندگی می ‌تواند صرفه اقتصادی برای مشترکان و کشور داشته باشد، افزود: باز و بسته کردن ۷ بار درب یخچال و هر بار به مدت ۲۰ ثانیه، تا ۷ درصد مصرف برق یخچال را افزایش می‌دهد که با وجود ۳۰ میلیون یخچال فریزر در کشور، میزان بالایی از انرژی کشور هدر خواهد رفت.

زربخش با اشاره به اینکه این راهکارها هزینه ‌ای برای ما نخواهد داشت و می ‌توان با آموزش و آگاه‌سازی جامعه، تغییر نگرشی در مردم ایجاد کرد تا تبدیل به تغییر رفتار و ترک عادات بدی که به دلیل پایین بودن قیمت انرژی و حامل‌ های آن در بین مردم رواج دارد شود.

وی گفت: تنظیم دمای ساختمان بین ۲۴ تا ۲۶ درجه در تابستان، جلوگیری از نشت هوای داخل به بیرون و برعکس، ‌ عایق کاری ساختمان و پنجره ‌ها، سبب می ‌شود تا به ازای کاهش هر یک درجه دمای محیط، حدود ۵ درصد در مصرف برق جلوگیری شود.

مدیر دفتر آموزش و اطلاع ‌رسانی سازمان بهره‌ وری انرژی با بیان اینکه با خاموش کردن سامانه سرمایشی، یک ساعت قبل از تعطیلی اداره ‌ها تا دو ساعت پیش از آغاز به کار روز بعد می‌ توان تا ۳۰ درصد در مصرف برق سازمان ‌ها و اداره ‌ها صرفه ‌جویی کرد، ادامه داد: با کنار هم گذاشتن این نکات ریز و رعایت آن‌ها می ‌توان کمک بسیار بزرگی به عبور از پیک مصرف برق کشور کرد.

منبع: ایسنا
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار