کد خبر: ۱۶۷۳۳
تاریخ انتشار : ۱۵:۱۱ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۵
مدیر عامل شرکت برق منطقه ای مازندران و گلستان گفت که بخش خصوصی در دولت یازدهم برای ساخت هفت نیروگاه کوچک 10 تا 25 مگاواتی در این منطقه سرمایه گذاری کرده است.
به گزارش برق نیوز، حسین افضلی  هزینه ساخت هر نیروگاه کوچک 10 مگاواتی را 250 و 25 مگاواتی را 500 میلیارد ریال اعلام کرد.

وی گفت که تاکنون چهار نیروگاه از این تعداد شامل ؛ نیروگاه 25 مگاواتی بندر امیر آباد، شهرک صنعتی بشل سوادکوه و تنکابن و همچنین نیروگاه 10 مگاواتی هادی شهر بابلسر به بهره برداری رسیده است.

وی  افزود : سه نیروگاه در حال تکمیل هم 10 مگاواتی و مربوط به چمستان ، تنکابن و محمودآباد است .

افضلی از صدور مجوز ساخت یک نیروگاه 25 مگاواتی در مراوه تپه استان گلستان در سال جاری خبر داد و گفت : در طرح ایجاد نیروگاه کوچک دولت انرژی برق را از بخش خصوصی خریداری و بر اساس تعرفه یارانه ای به مشترکان استان می فروشد.

افضلی افزود : بخشی از سرمایه مورد نیاز برای ساخت این نیروگاهها هم به صورت تسهیلات از صندوق توسعه ملی پرداخت شده است .

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای مازندران و گلستان همچنین اصلاح خطوط فوق توزیع را از دیگر طرح های مهم این شرکت در 2 سال اخیر معرفی کرد و گفت که در این مدت با حمایت دولت ،140کیلومتر از خطوط فوق توزیع از رویان تا چابکسر به عنوان مرز بین مازندران و گیلان اصلاح و نوسازی شد.

ساخت سه نیروگاه 500 مگاواتی جدید در مازندران


افضلی همچنین صدور مجوز برای ساخت دو نیروگاه 500 مگاواتی در مازندران را از دیگر اقدامات دولت تدبیر و امید در سه سال گذشته برشمرد.

وی ایجاد نیروگاه های جدید را مهم ترین راه برای برطرف کردن مشکلات افت ولتاژ انرژی برق در مازندران دانست و گفت : از 2 سال پیش مجوز ساخت نیروگاه 500 مگاواتی در شهرهای آمل و محمودآباد صادر شد.

افضلی به ساخت نیروگاه 500 مگاواتی در نوشهر هم اشاره کرد و افزود : ساخت این نیروگاه از سال 87 از سوی بخش خصوصی آغاز شد ولی به علت این که سرمایه گذار آورده اش را تامین نکرده بود ، ساخت آن دچار وقفه شده بود.

وی افزود : دولت به خاطر این که سرمایه گذار آورده اش را تامین نکرد ، از پرداخت تسهیلات 270 میلیون دلاری برای ساخت آن جلوگیری کرد ولی اکنون با تامین آورده ، تسهیلات در مرحله پرداخت قرار گرفته است .

افضلی پیشرفت فیزیکی نیروگاه نوشهر را 22 درصد اعلام کرد و ادامه داد : بر اساس اظهار سرمایه گذار ، موتور این نیروگاه در کشور ایتالیا ساخته شده و در مرحله انتقال به کشور قرار دارد .
مدیر عامل برق منطقه ای مازندران و گلستان با اشاره به اینکه سرمایه گذار نیروگاه 500 مگاواتی آمل نیز آبان ماه سال گذشته انتخاب شد ،گفت : این نیروگاه در مرحله گرفتن مجوز زیست محیطی قرار دارد.

وی افزود : البته نیروگاه محمودآباد دولتی است و از آنجائی که مجوز این نیروگاه با مشکل زیست محیطی مواجه شده ، در حال حاضر ادامه ساخت آن در پرده ابهام قرار گرفته است .

سرمایه گذاری 900 میلیارد ریالی برای کاهش ناپایداری شبکه

مدیر عامل شرکت برق منطقه ای مازندران و گلستان همچنین سرمایه گذاری دولت یازدهم برای پایدارسازی شبکه برق در مازندران را هم قابل توجه توصیف کرد و گفت : ایجاد ایستگاه 400 کیلو ولت ماهفروجک در حد فاصل ساری – قائمشهر از جمله این اقدامات بوده است.

وی افزود : این ایستگاه که 863 میلیارد ریال سرمایه گذاری بر روی آن انجام شده ، از طرح های مهم تولید برق مازندران در دولت یازدهم است که یک ماه پیش وارد مدار شد.

او ادامه داد : با وارد مدار شدن این ایستگاه ، پرباری ایستگاه 400 کیلوولت نکا و ناریوران بابل از بین رفته و در نتیجه ناپایداری شبکه سراسری و پاسخگویی خطوط 230 کیلوولت منشعب از نیروگاه نکا نیز کم شده است.

افضلی ، کاهش تلفات و بهبود ولتاژ شبکه انتقال و فوق توزیع مرکز مازندران ،بهبود پایداری و قابلیت اطمینان شبکه انتقال سراسری و منطقه را از اهداف و اثرات اجرایی این ایستگاه دانست .

مدیر عامل شرکت برق منطقه ای مازندران و گلستان گفت: وجود نیروگاه برق نکا در حاشیه شرق و نیروگاه سیاه بیشه در غرب استان سبب شد تا برخی از شهرهای مرکزی از جمله آمل ،بابلسر، محمودآباد ، بهنمیر و بابل با افت ولتاژ مواجه شوند.

افضلی افزود: طولانی بودن مسیر شهرهای مازندران به نسبت نیروگاه سبب شد تا انرژی تولید شده برق تلف شده و افت ولتاژ برای شهرهای مرکزی استان بوجود بیاید.

نیروگاه نکا در ساحل دریای خزر دارای ظرفیت تولیدی دو هزار و 214 مگاوات برق است که شش درصد تولید برق کشور را بر عهده دارد.

نیروگاه تلمبه ای سیاه بیشه در 10 کیلومتری شمال تونل کندوان در مسیر رودخانه چالوس ظرفیت تولید برق به میزان 1040 مگاوات را دارد.

استان مازندران دارای دو شرکت توزیع برق با نام شرکت توزیع برق مازندران در ساری و شرکت توزیع برق غرب مازندران در نوشهر است .

شرکت برق در مازندران حدود یک میلیون و 700 هزار مشترک دارد که در زمستان و پاییز روزانه 700 مگاوات مصرف دارند ولی به خاطر گردشگری بودن استان میزان مصرف در بهار و تابستان روزانه به 2 هزار و 250 مگاوات افزایش می یابد.

منبع: ایرنا
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار