کد خبر: ۱۶۸۱۲
تاریخ انتشار : ۱۳:۳۴ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۵
گزارشی از وضعیت برقی ها در ایران
خبری که امروز و پس از انتشار رتبه های برتر کنکور سراسری در فضای مجازی سر و صدا به پا کرد تغییر مسیر دانشجوی سال چهارم مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف است که توانست امسال رتبه یک کنکور تجربی را به خود اختصاص دهد. روزی قبولی در برق افتخار نخبه های ایران بود اما حالا این نگرش در حال تغییر است.
سرویس علمی برق نیوز: کسب رتبه یک کنکور تجربی امسال توسط یک مهندس برق بیش از آنکه توانمندی و استعداد نخبه های مهندسی را نشان دهد نشان از وضعیت بد و نامناسب اشتغال و درآمد در ایران دارد.

بارها و بارها پای صحبت دوستان و نزدیکانی نشسته ایم که دانشجو یا فارغ التحصیل مهندسی برق از بهترین دانشگاه های ایران هستند و روزگاری برای خود نخبه هایی بوده اند که همگی حداقل در فامیل و شهر خود سرآمد و مورد توجه قرار می گرفتند و از وضعیت بد شرایط کاری و اقتصادی شکایت داشته اند.

محمد احمدی، نفر اول گروه تجربی کنکور سراسری ضمن ابراز خوشحالی از کسب رتبه اول کنکور تجربی بیان داشت: دانشجوی سال چهارم مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف بودم، اما به خاطر علاقه به رشته پزشکی از ادامه تحصیل انصراف دادم.

وی که ساکن شهرستان تربت جام است، ادامه داد: در لحظه اعلام نتایج  سر کلاس درس جهت تدریس بودم؛ که مادرم با من تماس گرفت و خبر اول شدن در کنکور را به من داد.

احمدی های زیادی را دیده ایم که هنوز هم در فکر تغییر از برق به رشته های پزشکی هستند. چند تایی را هم سراغ داریم که رفتند و عطای حضور در برق و صنعت برق کار کردن را به لقایش بخشیدند.

بر اساس مطالعاتی که سیستم QS به عنوان یکی از مهمترین و معتربرترین مراجع رتبه بندی دانشگاه های جهان از متقاضیان تحصیل کرده است مشخص شده که مهندسی برق جزو ده رشته با بالاترین متقاضی در دنیاست و در جایگاه هشتم قرار دارد. مدیریت کسب و کار امروزه بیشترین متقاضی تحصیل را داشته و در بین رشته های فنی و مهندسی برق بیشترین اقبال را دارد.

افزایش پذیرش بی رویه در رشته برق در انواع دانشگاه های مختلف کشور با کمترین میزان سخت گیری، رکود صنعت برق و عدم اشتغال، دستمزد بسیار پایین مهندسان در مقایسه با مشاغل پزشکی و درمانی و حتی بازاری ها، نبود شرایط مناسب ادامه تحصیل و ... باعث شده تا فرار تخبه های برقی از کشور فراهم شده و دیگر میلی به فعالیت در این زمینه نباشد.

رتبه های برتر کنکور سراسری ایران در رشته ریاضی فیزیک که همه از نخبه های ایران هستند اغلب مهندسی برق را برای ادامه تحصیل برمی گزینند. اما با ورود به این رشته و شروع تحصیل با سرخوردگی های ناشی از دستمزد پایین و شرایط بد کاری مواجه می شوند.

آمار فرار مغزهای برقی ایران
دانشجویان بهترین دانشکده های مهندسی برق سراسر کشور پس از فارغ التحصیلی به کجا می روند؟ بی شک بهترین دانشگاه در تمام جهان در آماده سازی مهندسان برق در سطح کارشناسی دانشگاه شریف در تهران است. در اینفو گراف زیر به خوبی نشان داده شده است که آمریکا بیشترین مقصد این دانشجویان است و بعد از آن کانادا و کشورهای اروپایی در رده های بعدی هستند.

بروس آ. وولی رئیس سابق دانشکده مهندسی برق دانشگاه استنفورد گفته بود: بی شک بهترین دانشگاه در تمام جهان در آماده سازی مهندسان برق در سطح کارشناسی دانشگاه صنعتی شریف در تهران است.

برای مشاهده تصویر در اندازه بزرگتر کلیک کنید




انتشار یافته: ۴۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۵
sahar
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۹
1
11
با اینکه عاشق رشته م و تمام زمینه های کاری و تخصصی برق هستم اما من هم گاهی احساس پشیمونی می کنم چرا سمت رشته های تجربی نرفتم، الان رشته های فنی متاسفانه شده "ابزار"ی برای رفتن از کشور!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۹
1
12
با تبریک به این هموطن عزیز
فضای کسب و کار چه در مهندسی و چه در پزشکی برای شهروندان یدون پارتی افتضاح است. چند سال بعد هم این مهندس عزیز را رصد کنید، ببنید در چه وضعیتی است.
تا وقتی پدر بزرگان، پدران ما با دانش یک قرن قبل صندلی های صدارت را رها نکنند ، و همچنان با زور پردیس ها و پول برای خودشان مدارج علمی درست می کنند. نخبگان افسرده در کنج خانه بسیارند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۹
2
11
واقعا برای خودم تا آخر عمرم متاسفم
توانیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۹
14
5
رشته فقط برق
به رشته مون احترام بذاریم لطفااااا
یه نفر دلش خواسته تغییر رشته بده خب بده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
بیدار شو ، پاشو عمو
.
.
.
.
صب شده...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۹
3
3
این بنده خدا که در سال چهارم تغییر رشته داده کاملا مشخصه که بخاطر جاذبه مادی پزشکی این کار را انجام داده است. درصورتیکه با مهندسی برق شریف بسادگی می توانست از آمریکا یا کانادا پذیرش بگیرد و از بهترین دانشگاههای آنجا فارغ التحصیل شود و بالاترین حقوق ها را در آنجا دریافت کند. احتمالا مشاورخوبی نداشته و از مصائب رشته های پزشکی در ایران اطلاع درستی نداشته است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
حالا هی آسمون ریسمون ببافین
دوست عزیز دانشگاه آمریکا و کانادا پذیریشش کمتر شده ، ضمنا آدم عاقل اونیه که شرایطشو برا اساس منطقه و کشورش تعیین کنه نه اینکه الان خودشو وقف درس کنه که آیا اونور آب بخوان پذیرش بفرستن یا نه ...
برقی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۹
1
6
سلام
بنده خودم کارشناس ارشد برق هستم و هشت سال سابقه کار دارم ولی همیشه واسه خودم تاسف می خورم اومدم رشته ریاضی و بعد برق
کاش یا تجربی را واسه پزشکی و یا انسانی را واسه وکالت دنبال کرده بودم واسه پول بهتر بود، البته به نظر من هیچ رشته جز پزشکی نمی تونه کسی که طالب علمه را ارضاء کنه.
باز هم کار خوبی کرده که رفت پزشکی لیاقت بهترینها را داری ما تا خودمونو تغییر ندیم هیچ چیز عوض نخواهد شد.
موفق باشی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
داداش من خودم پزشکی خودم الانم تو یه درمانگاه شبانه روزی کار میکنم . ینطوریام که میگید نیست .آواز دهل شنیدن از دور خوش است .
پزشکی فقط برای یه کی دو نفر نخبه که تو هر شهره خوبه بقیه ول معطلن ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۹
2
7
این بنده خدا فقط برای مبحث مالی تغییر رشته داده و بزودی از این انتخاب قطعا پشیمان خواهد شد. چون فضای درسهای فنی و بخصوص شریف با مباحث پزشکی که صرفا حفظی است زمین تا آسمان تفاوت دارد.
جالب است که هرموقع کشور به رکود برمیخوره و خزانه خالیست و منابع عمرانی کم میشود تاثیر مستقیمش بر انتخاب رشته دانش آموزان کاملا موثر است و فرزندان مردم بیشتر بخاطر انگیزه مالی و نه اشتیاق و هوش ذاتی انتخاب رشته می کنند که همین سبب این مساله میشود که هیچ کس جای واقعی خودش نباشد....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۹
1
6
یک نقل قول قدیمی می گوید ایران بهشت چهار گروه است: مدیران پشت گرم (هرچند همسن حضرت نوح)+ پزشکان تجار پیشه+ بساز بفروشها+ تجار با امکان واردات غیر رسمی.
بقیه ملت سرکارند......
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
این نقل قول چقد قدیمیه که ما هنوز نشنیدیمش ؟؟!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۹
3
2
احسنت به این اراده.ایکاش به وقتش ما هم این کار رو می کردیم برایت آرزوی موفقیت داریم آقای مهندس دکتر احمدی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
لایک
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۹
2
6
آدم عاقل که یک سال با فارغ التحصیلی از شریف فاصله داشته و امکان اخذ پذیرش از دانشگاههای آمریکا و ادامه تحصیل و کار در آن محیط را بصورت نقد داشته باشد. بعد این آینده نقد را با آینده نسیه در 7 تا 8 سال بعد که معلوم نیست چه برسر این مملکت و اقتصاد می آید عوض کند..! همون بهتر که از ریاضی رفت...باید اسمش را در گینس نوشت...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
شما تو همون ریاضی بمون ، پوزشو بده ....
ایشونم میره تو یکی از بیمارستانهای در پیت ( میلاد ، بقیه الله و ...) ماهی ایکس صد میلیون تومن در میاره و با بدبختی تمام زندگی میکنه .
تازه پزشکی هم قبول میشه نه مهندسی .
درسته مهندس ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
ناشناس 11:03
این بنده خدا گفته باید سریع میرفته آمریکا بعد شما میگی ایران بمونه! لاقل متنو درست بخون بعد کامنت بده! اگر طرف دنبال پول ایرانی نبود مطمئنن مثل صدها و شاید هزاران فارغ التحصیل شریف که الان آمریکا هستند و از بهترین دانشگاهیش دکترا گرفتند چند برابر پزشکای ارانی درآمد دارند و شناخته شده در سطح بین المللی اند. مملکتی که روز به ورزش بدتر از دیروز باشه درآمد کافی هم داشتی باشی جای زندگی نیست! حالا شما ایران بمون ما که رفتیم....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۰
2
6
دمش گرم بخدا ! پزشک بشه هم عزت و احترام داره، هم اختیارش دست خودشه و هم پول و اعتبار داره...
مینا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۰
4
7
برق را دانشجویان بی کیفتی که دانشگاه های سطح پایین بیرون دادند خراب کرد
کاش رشته های فنی مهندسی را هم مثل رشته های پزشکی با محدودیت می گرفتند
اگر قرار است که صرفا تحصیلات عالیه داشته باشند یه سری رشته تعریف می کردند که مهارت های زندگی و کار را اموزش دهد از طرفی با همین بهانه هم می شد رشته های پزشکی را زیاد گرفت تا از اون رشته ها هم برای افزایش شعور استفاده بشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
عزیزم ربطی به کیفیت دانشجو نداره. توی همین وزارت نیرو طرف از شریف میاد به هزار و یک دلیل غیر منطقی ردش میکنن و استخدامش نمی کنن و بعد یکی از این بی کیفیتایی که شما می گیدو استخدام می کنن چون پارتی داره. صنعت مملکت خوابیده، فساد مالی و پارتی و لابی گری بیداد میکنه. به نظرم آدم خیلی باید ساده باشه که فکر کنه در وضعیت موجود میشه با درس خوندن به جایی رسید. باید سیستم درست بشه
شادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۰
1
8
این مملکت با اینده همه ماها بازی کرد...همه دوست های من که در رشته های تجربی تحصیل میکردن با رتبه های خیلی کم در کنکور تجربی (10000-12000) رشته های مثت بهداشت و... الان سر کار هستن با حقوق بالای دو میلیون تومن...دیگه کاری به ذشته های پزشکی و دندادن و پرستاری و ...ندارم که خدا تومن پول میگیرن...اون وقت یه مهندس برق که زمانی از باهوش ترین های کلاس خودش بوده باید دست به دعا بشینه تا استخدامی بیاد و با همون بند معروف به اسم بند پ بلاخره بره سرکار و با حقوق ماهی یک میلیون و نیم بگذرونه!!دلم برای خودم میسوزه...آینده م تباه شد سر بی فکری این دولت مردان هیچی ندان!!! بعد سه چهار سال یه استخدامی از فلان اداره ها میاد که از کل کشور مثلا 1000 نفر میگیره که با قطعیت تمام میگم 800 نفرشون با سهمیه میرن سر کار 200تای دیگه هم باید کلی رشوه بدن و پارتی جور کنن...!!! خروار خروار هم داره دانشجو پذیرش میکنه....خب دولت تدبیر و امید عزیز، اول بیا این همه فارغ التحصیل بیکار رو ببر سرکار بعد خروار خروارپذیرش کن...تا کی بی تدبیری!!عمر ماها تلف شد!
سرکار هستیم فقط خودمون رو زدیم به اون راه!خاک بر سرمون!!
پاسخ ها
اسحاق
| Iran (Islamic Republic of)
آقا چه ربطی به دولت تدبیر و امید داره ؟؟؟
اینا نتیجه کارهای دولت قبله.
برجامو سفت بچسبین که از دستتون نقاپن ، یه ساله دیگه صبر کنین حل میشه . رشد داخلی بالای 5 درصده ( به جون مامامن ) ، مواظب احمدی نژاد درونتونم باشید .
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۰
2
6
با سلام و عرض تبريك به شما نخبه عزيز
واقعيت مسأله اين هست كه خدمات مهندسي در ايران جايگاهي مناسب ندارد و در اين ميان به دليل اينكه كشور عزيزمان يك كشور در حال توسعه است خدمات فني مهندسي برق هيچ جايگاهي ندارد.
مسأله اصلي در صنعت ايران زنبيل است.
بعني هر كسي كه در صف زنبيلش را زودتر گذاشته باشد سهم بيشتري خواهد داشت.
زنبيل مهندسان برق در ايران هنوز در صف نيست.
اين موضوع در همه صنايع ايران مصداق دارد.
احسنت به شما دوست عزيز نخبه كه اين موضوع را بسيار صحيح و به موقع درك كرديد و راه زندگيتان را عوض كرديد.
هميشه سرزنده و پيروز باشيد.....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۰
3
8
واقعا تاسف داره برای یه مهندس برق.بین یه مهندس برق با یه پزشک خیلی فرق هست از نطر هوش و استعداد.تاسف برای این مملکت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۱
0
12
8 سال در صنعت برق کار میکنم ، فارغ التحصیل برق از دانشگاه سراسری ، تمام سالهای تحصیلی راهنمایی و دبیرستان شاگرد اول بودم ،برق رو انتخاب کردم ولی کسایی که پیش من میومدن که هیچی از ریاضیات نمیفهمیدن رفتن تجربی و انسانی ، الان درامد پزشکان و وکلا و زندگی هایی که برای خودشون درست کردند با خودم مقایسه میکنم ، صد آه و صد افسوس .
اصلا هوش و استعداد تو این جامعه ارزشی نداره ، حیف وقت ، حیف عمر ، آدم درس میخونه برای یک رفاه نسبی در آینده ، ولی این رفاه برای مهندسان برق که سختترین درسهارو گذروندن تا زمان بازنشستگی هم به وجود نمیاد ، با استعدادترین ادمهای این جامعه دچار افسردگی و نا امیدی شدن ، بدون اینکه اهمیتی داشته باشه ، احساس سر افکندگی در مقابل کسایی که هوش و استعداد اونهارو نداشتن ولی الان دارن از زندگی و درامد و رفاه لذت میبرن ، نه اینکه 6 ماه حقوق یک و نیم میلیونی به تعویق افتاده داشته باشن و نمیتونن کوچکترین برنامه ریزی برای اینده شون کنن ، واقعا چه کسی جوابگوست؟ اصلا برای کی اهمیت داره از دست رفتن این همه جوان با استعداد؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۲
0
5
با کلی زحمت و بدبختی که تونستم فوق لیسانس رو از بهترین دانشگاه با بالاترین معدل بگیرم، با کلی در به دری از این شرکت به اون شرکت. با سفارش رفتم تو یک شرکت خصوصی، تنها کاری که دارم می کنم اینه که رییسم نامه بنویسه و بده من تایپ کنم و فاکس کنم، نامه هم که میاد تو دفترمون، بالاسرش با کلی لطف بزنه ... مهندس ... لطفا در بایگانی پروژه ... حالا ‌أقایون محترم بعد از اینکه صندلی های ریاستی رو تو شرکت های دولتی پر کردند تو سن ۴۰ سالگی میرن تو فلان دانشگاه آزاد برای خودشون مدرک فوق لیسانس و دکترا می گیرند. بعدش هم چونکه همین مدرک رو نمی تونن بگیرن حقوق فقط ۱۵ روزشون رو میدن به یه بدبختی مثل من که از روی بیکاری حاضر میشه پروژه أدم هایی مثل اون رو انجام بده و حداقل شش ماه روش وقت بذاره.......... أخرش هم میشه اینکه توی همه شرکت های دولتی همه فوق لیسانس دارند و آقای دکتر هستند ولی به اندازه یه دیپلمه هم سواد ندارند. پس اون بیچاره حق داره، من یکی که شخصا اول ارزش و شان کاری رو اهمیت میدم، بعد حقوق، که متاسفانه تو این جامعه هیچ کدومش نصیب ما مهندس ها نمیشه
پاسخ ها
ناشناس مشابه
| Iran (Islamic Republic of)
چقد شرایطمون شبیه همه....منم دچار همین غمها و سرخوردگیها شدم
امیدوارم برم تو کار آزاد
قاسمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۲
0
7
بنده خودم به علاقه پا به این رشته گذاشتم اما بعدا دیدم تو مملکت ما به صرف علاقه نمیشه انتخاب خوبی داشت و فاکتورهای به مراتب تاثیر گذارتری هستن که انتخاب و آینده انسان رو متاثر میکنن.خودم چند سال قبل قصد داشتم کار این مهندس رو انجام بدم اما محدودیت هایی که شرایط سنی و کاری و تاهل ایجاد میکنه مانع شد که انجامش بدم .
اصولا فکر میکنم سیستم آموزش رشته های فنی خیلی خوب نیست چون شما به بیمارستانهای آموزشی علوم پزشکی که سری بزنید از سال چهارم دانشجویان پزشکی دارن کاراموزی و کسب تجربه میکنن و یه جورایی وارد بازار کار میشن اما فنی ها مثلا برق اگه تو بازارکارر خودشون وارد نشن تا مقطع فوق و حتی بالاتر به طور مثال کلید RCB رو هم لمس نمیکنن چه برسه به کار عملی و بازار کار !
از نظر درامد هم که دیگه هیچی !
دندونپزشک ما پورشه سوار میشه کدوم مهندس رو میشناسید که پورشه سوار شه ؟
پزشک عمومی رو میشناسم که علیرغم سابقه کاری بسیار کم و سطح سواد واقعا پایین ولی به خاطر روابط کاری پدرش رئیس یک بیمارستان نسبتا کوچک دولتی ست و بالای 42 تومان حقوقشه یا شخصی که کاردانی پروتز دندان داره و به گفته خودش و با اینکه میگه هزینه تاسیس لابراتوار نداره ماهیانه 10 تا 12 تومان درآرمد داره و قس علی هذه ...
ببخشید غمنامه شد از مهندسین و اساتید بزرگوار عذرخواهی میکنم !
به امید فردای بهتر !
پاسخ ها
زهره
| Iran (Islamic Republic of)
با همکارم داریم کامنتها رو میخونیم خیلی تفکراتمون شبیه همه
دردهامون مشترکه ولی مثل بقیه بی تدبیری های مدیران این مملکت نسل ما هم قربانی شده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
0
9
کسایی که تو انتخاب رشته برق رو بزنند خیلی ...
وزارت نیرو با 50 هزار میلیارد تومان برشکسته ترین وزارتخانه است و به تبع شرکت های وابسته به اون هم به خاک سیاه نشستن...
توانیر که دیگه وجود خارجی نداره و بخش تولیدش جدا شد و بخش توزیعش هم به زودی رته ته...
نه از وام خبری هست و نه از امکانات رفاهی...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
0
5
من مهندس کامپیوترم و در یکی از شرکتهای توزیع خدمت می کنم . با بیش از 15 سال سابقه اگر می تئانستم پزشکی می خوندم و تا تخصص ادامه می دادم . حداقل حقوقش که خوب بود حیففففف
کارمند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
0
7
من یک خانوم هستم با چند سال سابقه کار. 6 صبح میزنم بیرون و 6 عصر میام. حقوقم1/5 میلیون تومنه و گاهی فکر میکنم اگر یه پولی داشتم حتما میذاشتم بانک و دیگه فکر سرکار اومدن رو نمیکردم. واقعا نمی ارزه به عنوان یک زن وقت و عمر و جوونیتو بزاری واسه چندرغاز حقوق مهندسی.اونم با این ساعت کاری زیاد اداره ها...
وحید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
0
4
بله وقتی هر دانشگاه دره پیت و دانشگاه ناکجا آبادی داره فارغ التحصیل فنی میده بیرون، نتیجه اش هم همینه که باز کار فنی رو خراب میکنه.
مریم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
0
3
همه ی نظرات رو خوندم ..من هم همدردم تازه فارغ التحصیل شدم ولی شبا خابم نمیبره بخدا راس میگم فکر اینکه کجا بودم و الان چی شدم ..فکر اینکه پرستارا که اصلا سمت کاريشون با مهندس برق قابل قیاس نیس بخاطر حقوق ۳ميليوني خود اعتراض کردن و دولت به فکر رفع مشکله ..ولی مهندسا راضی شدن به کارآموزی ! خيليا رو می شناسم کاربلد ولی حقوق اداره کار هم ريافت نمیکنن ای وای و ای افسوووس ..
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
0
3
یه جمله معروفی هست که میگه ایران بهشت پزشکان است. سالی 4000 پزشک فارغ التحصیل میشن و با وزیر بهداشت پزشک و نظام پزشکی و نماینده های مجلس پزشکی که دارن پشت هم رو هم نگه میدارن و اینجوریه که کارانه های بالایی هم وضع کردن که حتی به گفته حریرچی که معاون وزیر بهداشته گفته ما بیشتر از 140 میلیون به پزشکامون کارانه نمیدیم! حالا کاری با حرف نظام پرستاری که با مدرک نشون داده که تا 700 میلیون هم کارانه دادن ندارم اما حاضر نیستن برن تو شهرستان هم کار کنن. ولی از اونطرف مهندسی رو نگاه کنین که سالی 233 هزار نفر مهندس فارغ التحصیل میشن و حاضرن برای 2 میلیون برن عسلویه ولی همون هم گیر نمیاد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
0
3
وقتی به قول نظام پرستاری به یه پزشک 700 میلیون فقط کارانه خالی میدن ولی از اونطرف پروژه نفت ستاره خلیج فارس که از سال 83 شروع شده هنوز تموم نشده و هر روز تاخیر، ضرری 30 میلیون دلاری به کشور میزنه و قرار بود تا پایان سال 94 بنزین بده بیرون ولی هنوز خبری نیست نشان از ضعف در مدیریت تخصیص سرمایه هاست. پالایشگاهی که میتونه برای حدود ده هزار نفر ایجاد اشتغال بکنه رو زمینه ولی طرف کارانه نجومیشو اینجوری میگیره و دم عید ور میداره ارز کشور رو میبره خارج خرج میکنه. باید هم تغییر رشته داد.
ناشناس
|
Iraq
|
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
0
1
نظرات رو خوندم،خودمم تازه فارغ التحصیل شدم
متاسفم ک هیچ کس ب فکر مهندسی برق نیست...
فقط سرخورده گی میدن بهمون
همه دوستام با رتبه های نجومی تجربی سرکارن ولی من ک مثلا رتبه اول مدرسه مون بودم ....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
شایسته است توی زمینه ی دیگه ای کار کنین
ناشناس
|
United States of America
|
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
0
2
اگه مهندس برق هستین و کاربلد به فکر استخدام نباشین
برق خودرو یا plc میتونه درآمدتون رو بهتر کنه ولی نه در حد یه پزشک.
میگن حق دکترا هست که حقوق بالا بگیرن چون با شمع! نشستن درس خوندن کلی بیداری کشیدن! ولی یکی نیست بگه مهندس برق چی ؟کشکی اومده بالا؟!!تازه مهندس برق اکثرشون دارن با جونشون بازی میکنن و اگه صنعت برق نباشه همه چی تعطیل میشه میره پیکارش
مریم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۵
0
3
کار مهندسین برق ب جایی کشیده ک ب حقوق کارگری هم قانع هستن اونوقت پزشک (درآمد نجومی) را نمی گم پرستارا ک اصلااا قابل قیاس با جامعه مهندسی نیستن باید برای حقوق ۳ميليون تومانی خود اعتراض کنند چرا جامعه آنقدر به بهداشت بها ميدهد؟؟؟ همین کارها باعث شده تا سالیان سال ما فقط وارد کننده تجهیزات برقی و پزشکی باشیم. و. پولامون رو بریزیم توی جیب دکتر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۸
0
1
مشکل اصلی درآمد مهندسان برق از همین وزارت نیرو و همین سخنگوی ایشان جناب برق نیوز هست!

جناب "برق نیوز" مدیونی اگه منتشر نکنی!

ساختار مملکت شامل شرکتهای دولتی از جمله وزارتخانه نیرو و برق های منطقه ای و توزیع می شود که وزرا و معاونین آنها و ... سهامدار آن هستند که پرداخت پایین به کارکنان درآمد بالاتر را برای این سهامداران بهمراه دارد!

لذا درآمد پایین مهندسین برق به خاطر پایین بودن وجدان سهامدارن وزارت نیرو هست که درمانی ندارد حتی اگر محمد احمدی روزی پزشک معالج اینان شود. والسلام
مدیر پایگاه در اینکه برای درآمد بالاتر حقوق پایین تر پرداخت شده و از مهندسان برق با کمترین هزینه کار می کشند شکی نیست ولی علل مختلف دارد که یکی از آنها را شما اشاره کردید
شرایط بد اقتصادی و رکورد هم دست آنها را بسته است
اما در مجموع ما معتقدیم عدم توازن شغل و دانشجوی برق باعث ایجاد این اوضاع شده چراکه اگر وزارت نیرو و وزارت علوم اجازه نمی داد تا هر دانشگاهی با هر کیفیتی مهندس برق تولید نماید الان برای استخدام مهندسان برق با قیمت بالا رقابت بود
بیش از 70 درصد کارهای مربوط مهندسان برق را صرفا کسانی انجام می دهند که نام مهندس برق را بدک می کشند و تقریبا الفبای مهندسی برق را گذرانده اند
و اما در پایان باید بگوییم ما مستقل و منتقد وزارت نیرو هستیم نه سخنگوی آنها و اگر در اینجا هم توضیحی می دهیم صرفا برای آگاهی و اطلاع رسانی است
سارا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۵
0
1
منم ترم آخر ارشد برق مخابرات یکی از دانشگاههای سراسری تهرانم... انقدر اوضاع تاسف برانگیزه که تصمیم قطعی گرفتم بعد از شهریور که دفاع کردم برای کنکور تجربی سال بعد آماده شم... بازم خوبه این آقای مهندس زودتر متوجه استباهشون شدن... بهترین کار ممکن رو انجام دادن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۰
0
1
ایران به 10 درصد مهندسان برق فعلی هم نیاز ندارد گرچه برای صددرصد آنها هم اکنون کار وجود دارد ولی با یکسوم حقوق کارگری.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۱
0
1
جالبه هنوز پوز برق شریف و امیرکبیر رو میدن. بابا برق به گِل نشست. مهندسی یعنی کارگری.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
0
1
انتظار پول درآوردن از راه درس خوندن، حماقت محضه!
فرقی هم نداره تجربی باشی و پزشکی خونده باشی (7 سال فقط عمومی و n سال دوره تخصص و فوق تخصص و.....)؛ یا اینکه ریاضی باشی و برق و الکترومغناطیس و کل ترم درس خوندن و بازم شب امتحان شب بیداری کشیدن
من خودم لیسانس برق گرفتم درحالی که تقریبا هیچ چیزی که به درد بازار کار بخوره از دانشگاه یاد نگرفتم! درست که تموم میشه( یا حالا حین تحصیل اگه بتونی) باید اواع و اقسام دوره ها رو بری و خیلی جاها "پادویی" کنی تا بفهمی علاقه ت چیه؛ مثلا دوست داری سمت مدیریت در حوزه مهندسی برق بری، یا مهندسی رو مساوی با کارمندی میبینی یا حتی به کلاه برداری! در این زمینه علاقه مندی اونوقت اگر کار نبود....
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار