کد خبر: ۱۶۹۱۲
تاریخ انتشار : ۱۷:۱۵ - ۲۴ مرداد ۱۳۹۵
معاون برق و انرژی وزیر نیرو با بیان اینکه رویکرد اصلی وزارت نیرو در انعقاد قرارداد با شرکت یونیت ترکیه ایجاد اعتماد جهانی است، گفت: وزارت نیرو و شرکت‌های خصوصی داخلی برای احداث ۳۵ هزار مگاوات قرارداد دارند اما با گذشت ۸ سال هنوز تعدادی از این شرکت‌ها نتوانسته‌اند یک ال-سی باز کنند.
به‌گزارش برق نیوز، هوشنگ فلاحتیان در گفت‌وگو با شبکه خبر ضمن قدردانی از مردم بابت صرفه‌جویی در زمان پیک مصرف برق، گفت: در حال حاضر در هفته آخر مرداد هستیم و خوشبختانه با همکاری و مساعدت مردم از پیک بار مصرف عبور کردیم.

وی ادامه داد: در تابستان 94 پیک بار مصرف کمی بیش از 50 هزار مگاوات بود، اما امسال با توجه به گرم‌تر شدن هوا پیک بار مصرف به 52 هزار و 963 مگاوات رسید و ثبت این رکورد در نوع خود بی‌نظیر بود.

فلاحتیان افزود: از سال گذشته تاکنون نیروگاه‌های زیادی در مدار قرار گرفته و روز گذشته با قرارگرفتن نیروگاه سیرجان در مدار میزان 1400 مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های کشور اضافه شد.

معاون برق و انرژی وزیر نیرو تصریح کرد: با توجه به رشد مصرف هر ساله در کشور ناشی از افزایش نسبی گرما و جمعیت، نیازمند افزایش سالانه 5 هزار مگاوات برق به ظرفیت نیروگاهی کشور هستیم.

وی در خصوص قراردادهای موجود بین وزارت نیرو و شرکت‌های داخلی فعال در صنعت برق ادامه داد: هم‌اکنون 56 درصد نیاز برق کشور توسط بخش خصوصی داخلی تأمین می‌شود و در حال حاضر بین وزارت نیرو و شرکت‌های خصوصی داخلی برای احداث 35 هزار مگاوات قرارداد وجود دارد.

فلاحتیان افزود: برای افزایش 5هزار مگاوات ظرفیت تولید، نیاز به 10 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری سالانه هستیم.

همچنین وی تأکید کرد: برای پاسخگویی به رشد مصرف تقاضای برق، نیازمند سالانه 16 هزار میلیارد تومان زیرساخت جدید هستیم.

وی ادامه داد: با توجه به کاهش قیمت نفت و افزایش تقاضای مصرف برق، نیازمند سرمایه‌گذاری خارجی هستیم و چنانچه نتوانیم زمینه ایجاد این زیرساخت‌ها را فراهم کنیم ممکن است با مشکلاتی چون خاموشی در کشور مواجه شویم.

فلاحتیان با اشاره به مشارکت بخش خصوصی در احداث نیروگاه‌ها، اظهار داشت: تاکنون 11 هزار مگاوات نیروگاه توسط بخش خصوصی ایجاد شده است؛ به طوری که امروز 56 درصد نیاز برق کشور توسط بخش خصوصی داخلی تأمین می‌شود.

وی ادامه داد: برای تأمین نیاز پنج سال آینده صنعت برق، نیازمند 25 هزار مگاوات افزایش ظرفیت هستیم و این نیازمند بیش از 50 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری است.

معاون برق و انرژی با اشاره به قراردادی که اخیراً بین وزارت نیرو و شرکت یونیت اینترنشنال ترکیه برای ایجاد ظرفیت 6 هزار مگاواتی بسته شده است، اظهار داشت: رقم قرارداد بین وزارت نیرو با این شرکت 3 میلیارد دلار است که البته بعضاً به اشتباه رقم آن 4.2 میلیارد دلار ذکر می‌شود؛ هدف از انعقاد آن تأمین برق پایدار کشور و دستیابی به سرمایه‌های خارجی است.

وی در پاسخ به انتقادات مطرح شده در مورد این قرارداد و علت عدم واگذاری آن به شرکت‌های داخلی، افزود: در حال حاضر بین وزارت نیرو و شرکت‌های خصوصی داخلی برای احداث 35 هزار مگاوات قرارداد وجود دارد، اما با گذشت 8 سال از برخی از این قراردادها، هنوز تعدادی از این شرکت‌ها نتوانسته‌اند حتی یک ال-سی هم باز کنند.

وی تصریح کرد: این در حالی است که برخی از این شرکت‌ها حتی پیش پرداخت هم دریافت کرده‌اند.

فلاحتیان تأکید کرد: برخلاف شایعات موجود مبنی بر اعمال امتیازات ویژه به این شرکت ترک، باید گفت که بین شرکت‌های داخلی و خارجی تفاوت محسوسی وجود ندارد و قراردادهای خارجی در چارچوب قانون بین‌المللی «فیپا» انجام می‌شود و دارای پیوست قانونی و مصوبه مجلس شورای اسلامی است.

وی افزود: هدف ما از انعقاد این قرارداد ایجاد اعتماد جهانی، دستیابی به بازارهای بین‌المللی و استفاده از فضای پساتحریم و جلب مشارکت داخلی و خارجی برای ارائه خدمات با کیفیت به مردم است.

معاون برق و انرژی ادامه داد: براساس این قرارداد قرار است توربین‌های کلاس F که دارای راندمان بالا و آلودگی کمتر زیست محیطی هستند، نصب شود.

فلاحتیان افزود: ما اگر بتوانیم در صنعت برق کشور که بسیار ارزبر است، سرمایه‌گذاری خارجی جذب کنیم دولت می‌تواند بودجه خود را به مصارف دیگری از جمله بهداشت و آموزش برساند.
منبع: فارس
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۹:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
2
2
چرا تيتر دروع بو دار و سر وصدا دار مي زني برق نيوز؟ مهندس گفتن بعد از گذشت ٨ سال بعضي شركت ها دقت كن به واژه (بعضي) هنوز توانايى باز كردن ال سي را ندارند كه درست هم هست خيلي شركت ها سال هاست مجوز دارن اما نمي تونن ال سي بار كنن بعضي شركت ها هم باز كردن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
2
0
آقای فلاحتیان! انشالله وقتی که رفتید جای علی آبادی و مدیرعامل مپنا شدید ببینیم باز هم از این حرفها میزنید یا این حرفها فقط مصرف موقت دارد..........
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
براتون خيلي متاسفم زحماتي كه اين بنده خدا و امثالهم در صنعت برق مي كشند من و شما از اين موارد غافليم.
ناشناس
|
Germany
|
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
0
0
یکی از وظایف دولت و بخش ستادی، فراهم کردن بسترها و زیر بناها برای فعالیت بخش خصوصی است و اعمال سیاست های درست مالی و پولی. ادعای ناتوانی بخش خصوصی در مورد باز کردن ال سی به دانش شرکت ها مربوط می شود و یا ناتوانی دولت در فراهم آوردن فضای اعتماد بانکی در سطح بین الملل؟ بنظر می رسد منصفانه قضاوت کردن و توپ را به میدان حریف شوت نکردن از اصول اولیه سخنرانی های یک طرفه است. دولتمردان در چارجوب وظایف قانونی موظفند موانع تولید و حضور بخش خصوصی برای فعالیت رقابتی را فراهم کنید.
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار