کد خبر: ۱۷۴۰۴
تاریخ انتشار : ۱۸:۱۰ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۵
به میزبانی نیروگاه طرشت
آرش کردی در مراسم افتتاحیه سومین کنفرانس و نمایشگاه بین المللی ترانسفورماتور گفت: ما باید در کنار پرداختن به ماهیت و ارتقای عملکرد ترانسفورماتور به بحث نحوه ی بهره برداری و ظرفیت به کار رفته و مقایسه ی وضعیت ظرفیت ترانسفورماتورهای نصب شده در شبکه با استانداردهای جهانی نیز بپردازیم.ظرفیت نصب شده ترانسفورماتورهای ایران بیش از 420 هزار مگا ولت آمپر است.
تاکید کردی بر توجه به بهره برداری و نگهداری ترانسفورماتورها/ گزارشی از مراسم آغازین کنفرانس ترانسفورماتورسرویس صنعت برق نیوز: آرش کردی، مدیرعامل شرکت توانیر در سومین کنفرانس و نمایشگاه بین المللی ترانسفورماتور با اشاره به جایگاه ایران در حوزه ی ظرفیت نیروگاهی نصب شده گفت: در کل کشور حدود 5.2% رشد مصرف داشته ایم که رقم بی سابقه حدودا 52700مگاوات در پیک بار کل کشور در سال جاری به ثبت رسید. این رشد پنج درصدی نشان دهنده ی نیاز توسعه ی نیروگاه ها و افزایش ظرفیت تولید است.

وی ادامه داد: ظرفیت کشور در حوزه ی مدیریت مصرف برق بسیار بیشتر از بخش تولید است. چرا که امسال شاهد اقدامات مدیریتی در حوزه های مختلف در مصرف برق بودیم. در سال جاری پیش بینی وقوع پیک بار 55هزارمگاواتی باعث شد تا اقدامات پیشگیرانه ی مدیریتی را در مصرف برق اعمال کنیم.

کردی درخصوص مدیریت مصرف برق کشور ادامه داد: در سالی که زمین گرم ترین تابستان را در یک قرن اخیر تجربه کرد هیچ خاموشی برنامه ریزی شده ای ناشی از کمبود تولید نداشته ایم و خاموشی ها عموما به دلیل حوادث رخ داده در شبکه بوده است. کما اینکه ذخیره ی نیروگاهی ما در بیشترین پیک هم بیش از هزار مگاوات بوده است.

مدیرعامل توانیر در رابطه با آمار مربوط به ترانسفورماتورهای توزیع و فوق توزیع شبکه برق کشور گفت: 75هزار مگاوات نیروگاه نصب شده معادل 427هزارمگاولت آمپر ظرفیت ترانسفورماتوهای نصب شده می باشد. نسبت ظرفیت ترانسفورماتوهای نصب شده به پیک بار حدود 8برابر است. ما باید با مقایسه ی این آمار با استانداردهای جهانی ببینیم وضعیت ترانس های نصب شده در شبکه برق کشور چگونه است.

وی ادامه داد: ما باید در کنار پرداختن به ماهیت و ارتقای عملکرد ترانسفورماتور به بحث نحوه ی بهره برداری و ظرفیت به کار رفته نیز بپردازیم.

کردی افزود: سالانه بین 20 تا 25 هزارمگاولت آمپر نیاز به افزایش ظرفیت ترانس های نصب شده در شبکه برق داریم. امسال متاسفانه به دلیل مسائل عدم نقدینگی نتوانستیم بیش از 12 هزار مگاولت آمپر به ظرفیت ترانسفورماتورهای شبکه بیافزاییم.

وی در پایان سخنانش گفت: ایران در زمینه ی ساخت و صادرات ترانسفورماتوهای قدرت در کنار تامین نیازهای داخلی دارای جایگاه مناسبی است.

در ادامه مراسم افتتاحیه این کنفرانس، مدیر عامل برق منطقه ای تهران گفت: امسال نسبت به سال گذشته 6.2% افزایش مصرف در پیک بار روز و در پیک شب رشد 5درصدی داشته ایم که با توجه به مقایسه ی دمای هوا در تابستان سال جاری و زمان مشابه سال گذشته مشاهده می کنیم که تغییرات دمای هوا در این مساله بی تاثیر نیست.

غلامرضا خوش خلق افزود: یکی از چالش هایی که وجود دارد بحث سیستم های سرمایش ترانسفورماتورها است. در سال های اخیر به دلیل تغییر اقلیم  در بسیاری از مناطق کشور رشد مصرفی بار را تجربه کرده ایم. علاوه بر این در مناطقی وجود ریزگردها در بهره برداری از تجهیزات برقی تاثیرگذار بوده اند که یکی از مهم ترین تجهیزات، هم از نظر قیمت هم ازنظر سطح اهمیت در صنعت برق، ترانسفورماتور ها هستند.

وی ادامه داد: مساله ی رشد بار مصرفی نگرانی هایی را در زمینه ی بهره برداری از تاسیسات بویژه در منطقه تهران ایجاد می کند که برای جلوگیری از آنها خوشبختانه با حمایت های مسئولین تمهیداتی در نظر گرفته شد. بطوریکه برق منطقه ای تهران موفق شد علیرغم افزایش 6درصدی بار، انرژی توزیع نشده نسبت به سال گذشته 10درصد کمتر شود .

خوش خلق افزود: یکی از مسائلی که در سال های گذشته و هم چنین سال جاری بعضا ما را دچار چالش کرده مساله ی تبادل گرمای تجهیزاتی مثل ترانسفورماتور با محیط است که به دلیل ازدیاد درجه حرارت ناگزیر شدیم در بسیاری از مناطق خاموشی های جزئی برای مدیریت بار اعمال کنیم تا بتوانیم ترانسفورماتور را حفظ کنیم. بنابراین این نیاز حس می شود که متخصصین و تولیدکنندگان بیش از پیش روی این مساله تمرکز داشته باشند اگرچه اخیرا فناوری های جدید و متعددی نیز بکار گرفته شده است.

وی درخصوص راهکارهای به کار گرفته شده در برق منطقه ای تهران گفت: با افزایش رادیاتورهای ترانسفورماتور در 18پست در برق منطقه ای تهران موفق شدیم دما را تا چندین درجه کاهش دهیم. یکی دیگر از تمهیدات صورت گرفته در این راستا استفاده از کولرهای آبی برای خنک کردن ترانسفورماتورها بوده است که به دلیل سرعت نصب، بسیار کاربردی بوده است.

خوش خلق در رابطه با نرخ کنونی برق در کشور گفت: در کل کشور، یکی از چالش هایی که با آن مواجه هستیم نرخ برق می باشد که این تعرفه باعث شده است که از نظر مدیریت مصرف دچار مشکلاتی شویم.

پروفسور محسنی نیز بعنوان یکی دیگر از سخنرانان این مراسم گفت: ترانسفورماتورها تاثیر قابل توجهی در تلفات برق کشور داشته و خوشحالیم که در کشور شرایط برای ساخت ترانسفورماتورهای کم تلفات در حال فراهم شدن است.

وی گفت: آزمایشگاه اندازی گیری تلفات ترانسفورماتورها با دقت بسیار بالایی در دانشگاه تهران ساخته شده است که برای نمونه در حال تست برخی از ترانس های کم تفلات ساخته شده توسط ایران ترانسفو هستیم.
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
اپراتور پیمانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
0
1
به پرسنل رسمی خودتان حقوق کم بدهید و تقاضای نگهداری از ترانس داشته باشید
نگه داریش رو هم از همون حسابدار و امور اداریتون بخواین براتون انجام بدن
من که ببینم ترانس میسوزه کمکم میکنم که بسوزه
تا زمانی که حق ما درگیر بروکراسی برق تهران گیر کرده و معاون منابع انسانی که دست از تاج و تختش بر نمیداره و تو هر زمینه اظهار نظر میکنه.ما هم هیچ دلسوزی نمیکنیم
پولی که دست من نرسه میخوام خرج تعمیرات بشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
روزی یکی از مدیران برق منطقه ای که الان سمتی بالاتر در وزارت نیرو دارد در یک سمینار داخلی گفت شما ( یعنی پرسنل ) مواظب خوتان باشید و ایمنی را رعایت کنید اگر سوختید مثل یک لامپ شما را عوض میکنیم و یکی دیگه رو جایگزین میکینم به راحتی تعویض یک لامپ سوخته . مدیران ما حاضرن نیروی انسانی فدا بشه ولی خدای ناکرده یک ترانس نسوزه این طرز تفکر باعث شده نیروی انسانی بسیار بسیار بی خیال و بی میل نسبت به سیستم پرورش پیدا کنه که حتی از سوختن تجهیزات و خرابی سیستم حتی ذوق هم میکنه
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار