کد خبر: ۱۷۶۱۱
تاریخ انتشار : ۱۳:۴۸ - ۰۸ مهر ۱۳۹۵
در ایران با توجه به وجود مناطق بادخیز، بستر مناسبی جهت گسترش بهره برداری از توربین های بادی فراهم می باشد. یکی از مهمترین پروژه های انجام شده در زمینه انرژی بادی تهیه اطلس بادی کشور بوده است که پروژه مذکور در سازمان انرژی های نو ایران صورت گرفته و به عنوان یکی از پروژه های ملی در صنعت انرژی باد محسوب می گردد.
به گزارش برق نیوز، برای اینکه بتوان از منابع باد موجود جهت تولید برق استفاده نمود، وجود اطلاعات باد قابل اعتماد در خصوص پتانسیل باد منطقة مورد نظر جهت احداث نیروگاه بادی ضروری است.

 در ایران با توجه به وجود مناطق بادخیز، بستر مناسبی جهت گسترش بهره برداری از توربین های بادی فراهم می باشد. یکی از مهم ترین پروژه های انجام شده در زمینه انرژی بادی تهیه اطلس بادی کشور بوده است که پروژه مذکور در سازمان انرژی های نو ایران صورت گرفته و به عنوان یکی از پروژه های ملی در صنعت انرژی باد محسوب می گردد.

 طبق اطلس بادی تهیه شده و بر اساس اطلاعات دریافتی از ۶۰ ایستگاه و در مناطق مختلف کشور، میزان ظرفیت اسمی سایت ها در حدود ۶۰۰۰۰ مگاوات می باشد. بر پایه پیش بینی های صورت گرفته، میزان انرژی قابل استحصال بادی کشور از لحاظ اقتصادی بالغ بر ۱۸۰۰۰ مگاوات تخمین زده می شود که موید پتانسیل قابل توجه کشور در زمینه احداث نیروگاه های بادی و همچنین اقتصادی بودن سرمایه گذاری در صنعت انرژی بادی می باشد.

 در انجام پروژه پتانسیل سنجی بادی در ایران شرکت لامایر آلمان نیز به عنوان مشاور همکاری داشته است و و بر اساس مطالعات شرکت مذکور پتانسیل بادی قابل استحصال در کشور در حدود ۱۰۰ هزار مگاوات برآورد گردیده است.

کتاب "نيروگاه بادي” که توسط آقای اکبر ادیب‌فر تالیف شده است منبع مناسبی برای دانشجویان و ... می باشد. در این کتاب مبانی انرژی باد، معرفی اجزای توربین، مراحل احداث و بهره‌بردای از مزارع بادی با شرح مصور موارد ذیل ارائه شده است:

• مبانی نحوه ایجاد باد، اطلس باد ایران و جهان، عوامل جغرافیایی مؤثر بر ایجاد باد، نحوه بادسنجی و معرفی حسگرهای دکل بادسنجی.

• مبانی تبدیل انرژی باد به برق در توربین باد.

• معرفی انواع توربین‌های بادی و تشریح اجزاء یک توربین سه پره شامل: فونداسیون ‌(در خشکی و دریا)، انواع برج‌ها، روتور (پره، هاب و دماغه)، ناسل (جعبه‌دنده، ژنراتور (DFIG و PMSG)، ترمز، یاتاقان، محور، سامانه‌های: Yaw، پیچ، کنترل و انتقال قدرت)، تجهیزات اتصال به شبکه و کلاس‌بندی توربین‌ها به همراه معرفی بزرگترین توربین‌های بادی جهان و ایران.

• معرفی تجهیزات حمل و نصب (خاک‌برداری تا راه‌اندازی) توربین بادی.

• نحوه تعمیر و نگهداری توربین بادی.

• انتخاب مزارع بادی برتر با نرم‌افزارهای Windpro، WAsP و مهندسی ارزش همراه با معرفی مزارع بادی معروف جهان و ایران.

• چگونگی تحویل یک مزرعه بادی.

انواع توربین ها :

 توربین های محور افقی  


ویژگی روتورهای توربین های محور افقی جدید بسیار شبیه ملخ هواپیما می باشد. جریان هوا روی مقطع ایرودینامیکی شکل پره ها حرکت می کند و نیروی لیفت را به وجود آورده که باعث چرخش روتور می گردد. ناسل توربین های محور افقی محلی برای گیربکس و ژنراتور می باشد.

 توربین های محور عمودی

 این توربین ها به دو نوع اصلی تقسیم بندی می شوند: Savnoius و Darrieus.

  • توربین از نوع  Darrieus
از تیغه هایی مشابه توربین های محور افقی استفاده می کند. توربین های محور عمودی بسیار نزدیک به زمین قرار می گیرند که از مزیت های آن قرار دادن تجهیزات سنگین آن از جمله گیربکس و ژنراتور نزدیک به سطح زمین می باشد، هرچند که شدت باد در سطح زمین کمتر است و در نتیجه برق کمتری تولید خواهد نمود.

از دیگر مزایای این نوع توربینها می توان به نیاز نداشتن سیستم یاو اشاره کرد چراکه این نوع توربینها، باد را از هر جهت مهار می کنند و این مزیت برتری بسیاری نسبت به کمبودهای آن دارد. از کمبودهای آن می توان به این مورد اشاره نمود که این نوع توربینها به طور خودکار مانند توربینهای محور افقی شروع به کار نمی کنند.

  •  توربین از نوع Savnoius
 این نوع توربین در سال ١٩٢٢ میلادی توسط مهندسی فنلاندی اختراع گردید و در سال ١٩٢٩ این اختراع به ثبت رسید. این توربین از حداقل ٢ نیم استوانه تشکیل شده است. نوع Savnoius مانند یک چرخ آب با نیروی درگ کار می کند.

بزرگترین توربین عمود محور(Vertical Axis Wind Turbine) واقع در کبک.
بزرگترین توربین عمود محور(Vertical Axis Wind Turbine) واقع در کبک.
مقایسه توربین محور عمودی و محور افقی
مقایسه توربین محور عمودی و محور افقی

ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار