کد خبر: ۱۷۸۲۱
تاریخ انتشار : ۱۲:۱۴ - ۰۵ مهر ۱۳۹۵
یادداشت تحلیلی
کاهش ارزش سهام و یا عدم تغییر در درازمدت که بخشی از آن در پی عدم افزایش سرمایه شرکت های برقی حاضر در بورس است عامل فروش سهام توسط سهامدارن جزء (کارکنان شرکت های برقی) بوده که با قیمت غیرواقعی و پائین توسط افراد دیگری خریداری می شود و عملا با این روش عده ای خاص سودای تسلط بر این شرکت های بزرگ صنعت برقی را در سر می پرورانند.
بعد از جنگ تحميلي اراده نظام اسلامي با رهنمودهاي رهبر معظم بر آن شد تا براي افزايش بهره وري در اقتصاد به سمت خصوصي سازي شركتهاي دولتي و شبه دولتي پيش رود. اين امر با تفسير اصل 44 قانون اساسي و تاكيدات مقام معظم رهبري به اوج خود رسيد. در اين بين خصوصي سازي در صنعت برق نيز از جمله مواردي بود، كه با توجه به نياز روز افزون به انرژي برق در كشور مورد توجه دولت قرار گرفت.

اما همچون بخش هاي ديگري كه خصوصي سازي با اشكالاتي مواجه بود، در اين بخش نيز متاسفانه عملكرد مطلوبي را شاهد نبوديم. مثال هاي متعددي براي اين مدعا وجود دارد، اما در اين مقاله به خصوصي سازي و نواقص مربوط به آن  در برق منطقه اي تهران مي پردازيم.

به منظور مشاركت كاركنان برق تهران در شركتهايی كه برق منطقه اي تهران سهامدار آن بود، شركت نيرو سرمايه تاسيس گرديد. اين شركت در سال 1384 از سهامي خاص به سهامي عام تبديل و در سال 90 وارد بازار پايه فرابورس گرديد. نيرو سرمايه با دارا بودن بيش از ده شركت بزرگ از شركتهاي فعال در صنعت برق، يكي از اولين شركتهاي خصوصي شده در اين حوزه مي باشد.

از زمان ورود شركت نيرو سرمايه به بازار فرابورس بر اساس گزارش هاي مالي ارايه شده توسط شركت،  دارايي هاي اين شركت با ارزش دفتري بسيار پايين در گزارش ها ارايه شده است و عملا ارزشگذاري واقعي صورت نگرفته است گرچه در سال های اخیر کمی این افزایش سرمایه صورت گرفته ولی با واقعیت هنوز تفاوت معناداری دارد.

شركت متانير با 50 سال تجربه در صنعت برق ايران و همچنين هدايت و راهبري شبكه برق تهران بزرگ و استان هاي مجاور كه بيش از 30 درصد از بار كل مصرف شبكه كشور را دارا بوده و در سالهاي اخير بين 60 الي 90 ميليارد تومان فروش داشته است، داراي سرمايه دفتري 10 ميليون ريال مي باشد!

اساس شكل گيري هلدينگ نيرو سرمايه براي انتقال سهام متانير و برخي شركتهاي برق منطقه اي به كارمندان اين شركتها صورت گرفت. با اختصاص 30% از سهام متانير بطور مستقيم به نيرو سرمايه و 30% سهام آن به شركت زير مجموعه يعني آگاهان نيرو (نيرو سرمايه مالک 60% سهام آگاهان نيرو سرمايه است) نيرو سرمايه عملا مدیریت شركت بزرگ متانير را در دست دارد.

عدم پيگيري مديران شركت براي تجديد ارزيابي دارايي ها در سالهاي كه تجديد ارزيابي دارايي ها با معافيت مالياتي همراه بود، باعث شده است، سهامداران جزء شركت كه عمدتا از كاركنان شركت برق منطقه اي تهران و متانير هستند، دارايي های ارزنده خود را با قيمتهاي بسيار كمتر از ارزش واقعي آن بفروش برسانند. متاسفانه همچنان نيز خبري مبني بر تجديد ارزيابي دارايي هاي شركت وجود ندارد که این موضوع باعث نگرانی سهامداران جزء این است.

 اين عدم شفافيت باعث شده است، دارايي كاركنان شركت برق منطقه اي كه دارای مالكيت بیش از 50 درصد شركت هستند، در سه سال گذشته ارزش بازار شركت در بازار بورس با وجود تورم بالا در كشور تغییر چندانی نداشته باشد و اين در واقع به معناي كاهش دارايي سهامداران جزء همچون كاركنان برق منطقه اي و متانير است. اين در حالي است، كه يكي از وظايف مديران بروز كردن دارايي ها براي بالا بردن شفافيت لازم دارايي های شركت در بازار مي باشد.

از سوي ديگر، پس از ورود شركت به بازار سرمايه، افزايش سرمايه كه نشان دهنده بالندگي شركتهاي اين حوزه است، مشاهده نشده و تنها در سال ابتدايي افزايش سرمايه 50 درصدي را شاهد بوديم.

در گزارش هاي هييت مديره براي مجامع ساليانه قول هاي مبني به ورود به حوزه نيروگاه هاي مقياس كوچك از دو سال گذشته ذكر شده است، كه در اين خصوص عملكرد قابل ذکری را تاكنون شاهد نبوده ايم. بعنوان مثال در گزارش هييت مديره شركت براي سال منتهي به سال 93، شركت مجوز 3 نيروگاه 7 مگاواتي و يك نيروگاه 25 مگاواتي را اخذ كرده است، اما وضعیت این پروژه ها و تاثیر آن بر ارزش سهام شرکت اطلاعی در دست نیست.

کاهش ارزش سهام و یا عدم تغییر در درازمدت که بخشی از آن در پی عدم افزایش سرمایه شرکت است عامل فروش سهام توسط سهامدارن جزء بوده که با قیمت غیرواقعی و پائین توسط افراد دیگری خریداری می شود و عملا با این روش سودای تسلط بر این شرکت بزرگ صنعت برقی را در سر می پرورانند.

مديران شركت در سال جاري كه توسط مقام معظم رهبري به سال اقدام و عمل در حوزه اقتصاد نامگذاري شده است؛ مي بايد با اقدام و عمل واقعي علاوه بر ايجاد اشتغال پايدار، منابع را در جهت افزايش بهره وري هدايت نمايند. امري كه نياز به اقدام و عمل واقعي را مي طلبد.
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
صابر
|
Brazil
|
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
1
4
سلام،

با تشكر از پيگيري برق نيوز از شركتها شبه دولتي ارزشمند خصوصي شده به كارمندان زحمت كش توزيع برق، كه متاسفانه بهره وري خوبي نسبت به دارايي ارزنده شون ندارن. اميدوارم مديريت ها به فكر خلق ارزش افزوده براي جامعه باشند.

جايگاه متانير با 50 سال فعاليت نبايد در داخل مرزها محدود بشه بعد از رفع تحريم ها
الف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
0
0
امیدوارم شرکت به تاسیس نیروگاه های که قولش رو داده عمل کند.
انتظارها از نیرو سرمایه بالاست.
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
0
0
ممنون از سایت برق نیوز که به فکر ما کامندان برق منطقه ایی هست .والا از کی قرار بوده این شرکت بره در فرابورس مدیران شرکا وعده فرابورس را هر سال می دهند ولی عملی نمی کنند من به نوبه خودم ازشون گذشت نمی کنم که باعث شذن ما متضرر بشیم . ارزش واقعی شرکت نیرو سرمایه این قیمت ها نیست ولی ... بی غیرت تر از این حرفها هستند متاسفانه
همین ها باعث شدند شرکت ضعیف بشود و نتواند پیشرفت های چشم گیر داشته باشد .
کاش به فکر سهام دار جز بودند که دعای خیر پشت سرشان بدرقه بشود نه نفرین و آه سهام داران
سهام دار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
0
0
خدا رحمت کند برق نیوز رو بالاخره یکی صدای ما رو شنید
مدیران این شرکت دقیقن به فکر همه هستن جز سهام دارن . نیمدونم اینا میدونن که اگر سهام دارن شرکت اهی از ته دل بکشند زندگی و دودمانشون بر باد فنا و فلاکت میرود .
این دنیا دار مکافات هست . و باید جواب پس بدهند .
شرکتی با این همه سرمایه و پتانسیل سهام دارانش هر سال با وعده های واهی مواجه میشوند . صبر سهام دار ها هم حدی دارد . من از برق نیوز خواهش میکنم صدای ما رو به گوش وازرت خانه برساند که اگر نیاز هست تغییراتی در این شرکت به وجود بیاورند که موجب بهبود اوضاع شرکت شود . یا به همین افرادی که سکان دار هستند حکم کنند که شفاف عمل کنند و سود های خودشان رو به بازار نشان دهند تا سهام دار ها هم راضی باشند
ناشناس
|
Brazil
|
۰۹:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
0
0
ممنون میشم برق نیوز این مورد رو از شرکت یا از وزارت خونه پیگیری کنه...
کارمند برق منطقه ای
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
0
0
با سلام.دست شما درد نکند.من خودم کارمند متانیر هستم و با مدیریت و مدیران نیرو سرمایه و دکتر احمدی که رییس هییت مدیره شرکت است اشنایی ارم و از دوستان شفیق است.متانیر امسال بالای 150 میلیارد خدمات فروخته و تمام خطوط مترو و حوزه کرج تا قزوین رو خدمات ارایه خواهد داد و انشاله با خواست خدا در چند مرحله کلیه خطوط توزیع و فشار قوی و فوق قوی سرتا سر ایران رو در کنترول خواهیم گفت متانیر یک شرکت معظم در صنعت برق ایران و خاورمیانه است انشاله با پرداخت به موقع وزارت نیرو به پیمانکاران معوقات متانیر سالی 25میلیارد سود خواهد ساخت.که در افق شرکت این ارقام دیده شده است.
سهام دار نیرو سرمایه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۰
0
0
والا ما که بهمون گفتند مدیرت این شرکت دست دکتر احمدیست سهمتو نگه دار که شگفت زدت میکنه اما الان بعد چند سالی که اومده تو فرابورس هیچ اتفاق شگفت انگیزی از شرکت ندیدم فقط اوایل امسال سهم رفت بالا که اونم برگشت
فقط امیدمون به دکتره که قول های چند سال پیشش رو عملی کنه و ما سهام داران قدیمی شرکت رو خوشحال کنه بیش از بیش
شنیدم نیرو سرمایه قصد داره تغییرات بزرگی رو در خودش داشته باشه .
چشمون به سهم هست این مدت ببنیم چی میشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
0
0
نیروگاه هایی مثل کازرون و نیشابور که به وزارت دفاع هبه شدند و بعد مثل عیال موقت از این دست به آن دست می شوند تا ردشان گم شود چه می شوند ؟
ناشناس
|
Brazil
|
۲۰:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۱
0
0
از برق نيوز مي خوام كه اين خبر رو پيگيري بفرماييد.


با تشكر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
0
0
خدا ازتون نگذره این اس ام اس برق کجا میره ما نفهمیدیم پول برق کی پرداخت کنیم کی قبض میاد مردم رو گرفتار کردین
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار