کد خبر: ۱۷۸۵۰
تاریخ انتشار : ۱۰:۵۹ - ۰۶ مهر ۱۳۹۵
رییس مرکز پژوهش‌های مجلس؛
رییس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: استفاده از انرژی‌های نو و تجدیدپذیر راهکاری اساسی در تحقق اقتصاد مقاومتی برمبنای کاهش وابستگی به نفت است ضمن آنکه می‌تواند به تحقق سند چشم انداز ایران 1404 نیز کمک کند.
به گزارش برق نیوز، به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه نیرو، دکتر کاظم جلالی رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری که با حضور غلامرضا حیدری نماینده مردم تهران در مجلس و رحمت ا... قلی پور قائم مقام مرکز پژوهش های مجلس و سیدمحسن مرجانمهر قائم مقام پژوهشگاه نیرو و معاونان دو طرف برگزار شد ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان دفاع مقدس گفت: خوشحالم که امروز از نزدیک در جریان فعالیت‌های شما و بخشی از نخبگان علمی کشور قرار گرفتم.

وی تصریح کرد: مرکز پژوهش‌های مجلس در طول 20 سال فعالیت خود همواره تلاش کرده است تا با رویکردی علمی و به دور از دسته‌بندی‌های سیاسی، گزارش‌های کارشناسی تولید کند و جهت تقویت روند قانونگذاری کشور به کار گیرد و جا دارد از خدمات مجلس چهارم و پنجم تشکر نمایم.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس این مرکز را تنها بازوی کارشناسی مجلس دانست و یادآور شد: مرکز پژوهش‌ها در حالیکه به نمایندگان مردم در خانه ملت در امور مختلف مشاوره می‌دهد که بدنه کارشناسی اصلی کشور در دولت قرار دارد.

وی افزود: یکی از اشکالات اساسی ما در فرایند قانون نویسی است که در این زمینه مجلس را کمک نمی‌کنیم بعد اینکه قانون به تصویب رسید همه جبهه می‌گیریم در حالیکه خودمان را سرزنش نمی‌کنیم که چرا در فرایند قانون نویسی سهیم نبودیم، البته ما هم مقصریم به این دلیل که باید بستری را فراهم کنیم که همه در تنظیم و تهیه پیش نویس قوانین سهیم باشند. واضع قانون اساسی مجلس را لایحه محور دیده و نه طرح محور، بر همین اساس موانعی را بر سر راه نمایندگان مجلس در قانون اساسی گذاشته، هیچ مانعی را برای ارایه لایحه نگذاشته است لذا این خودش نشان می‌دهد که مجلس بیشتر لایحه محور اداره می‌شود.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای تصویب کرد: انتظار می‌رود تا بر اساس رویکردهای قانون اساسی قانون‌نویسی به سمت لایحه محوری حرکت کند تا مجلس بیشتر بر وظیفه نظارت و قانونگذاری خود تکیه کند.

جلالی گفت: همکاری و کمک رساندن  به مرکز پژوهش ها کار بسیار مهمی است که شما اراده کردید که این کار را انجام دهید چرا که تمام تصمیماتی که در مجلس گرفته می‌شود تصمیماتی برای سرنوشت نسل امروز و نسل آتی است و ما نباید در مقوله قانونگذاری بی‌تفاوت باشیم و صرفا نگاهمان این باشد که این 290 نماینده که انتخاب کردیم که آنها در مجلس هرکاری را خواستند انجام دهند باید کمک کرد و تلاش نمود تا یک نظام کارشناسی و علمی را در مجلس نهادینه کرد.

رئیس مرکز پژوهشهای مجلس شورای تصریح کرد: ما در چند  بعد می‌توانیم از کمک های شما خوب استفاده کنیم یکی در بخش، قانونگذاری است که بتوانیم قوانین کارآمدی را در حوزه‌های مختلف داشته باشیم تا در حوزه‌های مربوطه خودمان قوانین را بازنگری کنیم و بخش دوم در حوزه‌ای است که نمایندگان اطلاع داشته باشند مثلا بحث فناوری‌های نو در صنعت انرژی است همه باید اطلاع داشته و از آن پشتیبانی کنیم چیزی که مجلس مطلع باشد و بداند حمایت می‌کند در خیلی از جاها از مسایل مهم کشور ساده رد می‌شویم درست است که ما نمایندگان مقصر هستیم و ساده از آن می‌گذریم و شما و جامعه علمی کشور نیز مقصر هستید برای اینکه نمایندگان را در این حوزه‌ها توجیه نکردید همه ما دانش‌مان محدود است باید کاری کنیم تا نمایندگان سطحی از اطلاعات را بدست آورند. مثلا در معاونت امور زیربنایی اطلاعات خوبی از حوزه  تحقیقاتی شما داشته باشند مطمئنا به این کمک خواهند کرد ما نمی خواهیم به شکل ریز به پروژه ها ورود پیدا کنیم بخشی از کارها است که می‌تواند ضمن قانع کردن نمایندگان به آنها انگیزه بده تا کارها را پیگیری نمایند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی بهره‌مندی از انرژی‌های نو در دنیای امروز را مزیتی اساسی دانست و تاکید کرد: امروز در کشور دستاوردهای خوبی در حوزه انرژی‌های نو به ویژه انرژی‌های خورشیدی و تجدید‌پذیر داشته‌ایم اما باید این روند رو به رشد تقویت یافته و گسترش یابد .

وی افزود: نمونه موفق استفاده از انرژی خورشیدی در کشور را می‌توان در روستای گردشگری قلعه بالای شاهرود مشاهده کرد که در آن انرژی بخش عمده‌ای از روستا از انرژی خورشیدی تامین می‌شود.

جلالی در ادامه با اشاره به روند فعالیت مرکز پژوهش‌های مجلس، تصریح کرد: در چند سال اخیر رویکرد مرکز پژوهش‌ها در راستای تقویت و گسترش همکاری‌ها با مراکز علمی و پژوهشی کشور بوده است تا بتوانیم از این ظرفیت ارزشمند در داخل دانشگاه‌ها و مراکز علمی استفاده کنیم.

وی افزود: در راستای این استراتژی تاکنون تفاهم نامه‌های همکاری مشترکی بین مرکز پژوهش‌های مجلس و مراکز علمی و پژوهشی به امضاء رسیده است که کارهای مثبت و اثرگذاری نیز در مواردی انجام شده است.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس خاطرنشان کرد: همکاری پژوهشی با پژوهشگاه نیرو می‌تواند به تهیه گزارش‌های کارآمد در حوزه انرژی و بخش نیرو به ویژه انرژی‌های نو و همچنین تصویب قوانین کارآمد در این حوزه کمک نماید.

وی افزود: بحث فناوری‌ها و انرژی‌های نو در صنعت انرژی باید از سوی همه دستگاه‌ها به طور جدی و علمی و عملی پشتیبانی و دنبال شود چرا که نتیجه آن مثبت و به سود کل کشور خواهد بود.

وی تاکید کرد: استفاده از انرژی‌های نو و تجدیدپذیر راهکاری اساسی در تحقق اقتصاد مقاومتی برمبنای کاهش وابستگی به نفت است ضمن آنکه می‌تواند به تحقق سند چشم انداز ایران 1404 نیز کمک کند.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس در پایان این نشست ابراز امیدواری کرد که امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین این مرکز و پژوهشگاه نیرو به اصلاح، بازنگری و تکمیل قوانین حوزه نیرو و انرژی منتهی شده و بتوانیم از ظرفیتهای بوجود آمده نهایت استفاده را داشته باشیم.

ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار