کد خبر: ۱۸۰۴۱
تاریخ انتشار : ۱۱:۲۷ - ۱۴ مهر ۱۳۹۵
المانیتور در مطلبی نوشت ایران در سال‌های اخیر به تولید برق از انرژی‌های تجدیدپذیر مانند باد و انرژی خورشیدی پرداخته و در این راستا پذیرای سرمایه‌گذاران خارجی است.
به گزارش برق نیوز، المانیتور در مطلبی نوشت ایران در سال‌های اخیر به تولید برق از انرژی‌های تجدیدپذیر مانند باد و انرژی خورشیدی پرداخته و در این راستا پذیرای سرمایه‌گذاران خارجی است. ایران و روسیه دهم سپتامبر(20 شهریور) طرحی را به منظور اضافه کردن دو رآکتور 1000 مگاواتی به نیروگاه هسته‌ای بوشهر در جنوب غربی این کشور، آغاز کردند.

این نیروگاه هسته‌ای در سپتامبر 2011  و در میان تنش‌های تهران و غرب بر سر برنامه هسته‌ای ایران، به شبکه ملی این کشور متصل شد. ایران با 80 میلیون جمعیت چهارمین ذخایر نفتی و دومین ذخایر گاز طبیعی جهان را دارا است. اما علی‌رغم وجود منابع هیدروکربنی در ایران، این کشور تصمیم دارد به منظور تولید انرژی تجدیدپذیر رآکتورهای هسته‎‌ای خود را توسعه دهد.

ایران با هدف بهره‌برداری از انرژی‌های تجدیدپذیر به تولید برق با استفاده از باد، انرژی خورشیدی و انرژی زمین گرمایی روی آورده است. برخی از اقدامات ایران برای دستیابی به هدف مذکور شامل طرح‌های تولید 600 مگاوات برق با استفاده از  باد و «بیومس» یا زیست‌توده و ساخت یک نیروگاه تولید برق با استفاده از انرژی زمین گرمایی در شمال غربی این کشور می‌شوند.

براساس آمارهای رسمی توان تولید برق ایران در حال حاضر 74 هزار مگاوات است که نزدیک به 200 مگاوات آن از طریق انرژی‌ خورشیدی و انرژی باد تأمین می‌شود. ایران در تلاش است تا به ظرفیت تولید برق 26 هزار مگاواتی دست یابد و پیش‌بینی می‌شود تا 5 سال آینده به ظرفیت 5 هزار مگاواتی برسد.

براساس ششمین طرح توسعه پنج ساله ایران، دولت باید برای حمایت از محیط‌ زیست بر تولید انرژی پاک تمرکز کند. ایران یکی از 200 کشوری است که به توافق تغییرات آب و هوایی پاریس پایبند و حامی حفاظت از محیط زیست است. انرژی تجدیدپذیر یک ابزار قوی برای کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی و ذخایر آب در این کشور است.

«ریک تیون،» مدیر طرح تجارت انرژی تجدیدپذیر با ایران که در شرکت «سُلارپلازا» مشغول به کار است، در این خصوص می‌گوید: «اگر با استفاده از انرژی بادی و خورشیدی برق تولید کنیم، در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌شود و سوخت‌های فسیلی نیز به دیگر کشورها صادر می‌شوند.»

تیون همچنین معتقد است ایران با این رویکرد می‌تواند سرمایه‌گذاری خارجی جذب کند که در صنعت و ایجاد مشاغل در این کشور تأثیرگذار خواهد بود. از نظر تیون ایران با ادامه همین روند در آینده به یکی از صادر کننده‌های برق در منطقه تبدیل می‌شود.

دولت ایران برای دستیابی به اهداف خود در بخش انرژی قوانین سرمایه‌گذاری در این بخش را آسانتر کرده است. مقامات ایرانی از موفقیت‌آمیز بودن اقدامات دولت برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی خبر می‌دهند. «گیلز دیکسون،» مدیر انجمن انرژی باد اروپا که در ماه ژوئیه به ایران سفر کرد نیز از آمادگی این انجمن برای تشویق سرمایه‌گذاران به منظور مشارکت در طرح‌های انرژی تجدیدپذیر ایران خبر داد. وی اعلام کرد ظرفیت‌های ایران در بخش انرژی بادی حتی از اروپا هم بیشتر است.

ذخایر انرژی خورشیدی، بادی و زمین‌گرمایشی در ایران بسیار غنی هستند. کارشناسان بر این باورند که ایران با استفاده از این ذخایر و با جذب سرمایه‌گذاری خارجی در سال‌های آینده به یک صادرکننده برق تبدیل می‌شود. تا سال گذشته که تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران همچنان پابرجا بود، رسیدن به هدف مذکور دور از ذهن و بسیار دشوار به نظر می‌رسید؛ اما با لغو تحریم‌ها چشم‌انداز ایران در بخش انرژی به آسانی تحقق پذیر است.

ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار