کد خبر: ۱۸۵۱۷
تاریخ انتشار : ۰۸:۱۴ - ۱۰ آبان ۱۳۹۵
افزایش فشار سیاسی بر وزارت نیرو
4 نفر از اعضای هیات رئیسه مجلس طی نامه ای به رئیس جمهور خواستار ورود رئیس جمهور به افزایش بی رویه غیر کارشناسی و ناعادلانه هزینه انشعاب برق شدند که ظرف سه سال گذشته رشدی ۸۰۰ درصدی را به دنبال داشته است. فشار سیاسی بر چیت چیان این روزها افزایش یافته و ممکن است دست به تغییرات بنیادی در مدیریت برق بزند.
سرویس صنعت برق نیوز: 4 نفر از اعضای هیات رئیسه مجلس طی نامه ای به رئیس جمهور خواستار ورود رئیس جمهور به آنچه افزایش بی رویه غیر کارشناسی و ناعادلانه هزینه انشعاب برق خواندند شدند.، غلامرضا کاتب، محمدعلی وکیلی، اکبر رنجبرزاده و علی اصغر یوسف نژاد نمایندگان گرمسار، تهران، اسدآباد و ساری طی نامه‌ای که در بخشی از آن آمده است:

«مطلع شدیم که وزارت نیرو با اتخاذ سیاستی نادرست نسبت به افزایش چندباره هزینه اشتراک برق خانگی و تجاری ظرف سه سال گذشته رشدی ۸۰۰ درصدی را به دنبال داشته است اقدام کرده و تعرفه ۲ میلیون ریالی در سال ۹۲ را به ۱۶ میلیون ریال در سال ۹۵ افزایش داده است.

وزارت نیرو به جای اینکه با جدیت مطالبات خود را از نهادها و سازمان های دولتی و عمومی وصول نماید راه آسان‌تر که افزایش هزینه انشعاب برق خانگی و تجاری است را در پیش گرفته، لذا از جنابعالی تقاضا دارم با ورود به این مساله از افزایش بی‌رویه، غیر کارشناسی و ناعادلانه هزینه انشعاب برق توسط وزارت نیرو جلوگیری نمایید.»

در پاسخ به این نامه نیز که رونوشت آن به هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی ارسال شده و اصل آن از طرف محمد نهاوندیان به معاون اول رئیس جمهور ارسال گردیده آمده است: ریاست محترم جمهوری در پی نوشت نامه از سوی هیات رئیسه مجلس فرمودند افزایش بر چه مبنایی صورت گرفته و برای سال ۹۵ هیچ افزایشی قابل قبول نیست.

انشعابات برق موجی از اعتراضات را برای دولت در پی داشته است و اغلب از آن به نارضایتی عمومی در اواخر دولت روحانی تعبیر می شود. انشعابات برق که هنوز هم قیمت واقعی آن از مردم گرفته نمی شود باعث شده تا امروز وزیر نیرو به صحن علنی مجلس کشانده شده و از وی سوال شود.

گرچه نماینده قم که سوال از وزیر نیرو در صحن علنی را کلید زده بوده امروز با توضیحات چیت چیان قانع شد ولی به نظر می رسد مجلس همچنان از وزارت نیرو به دلیل افزایش بی سابقه قیمت انشعاب ناراضی است. این نارضایتی فشاری مضاعف را به وزارت نیرو وارد کرده است.

در تازه ترین اقدام و با ارسال نامه هیات رئیسه مجلس به روحانی در خصوص جلوگیری از افزایش هزینه انشعاب برق موجب می شود تا وزارت نیرو که هم اکنون نیز در تامین هزینه های خود با مشکل مواجه شده است بیش از پیش تحت فشار افکار عمومی و مجلس قرار گیرد و نتواند عملا به زودی تغییری در نرخ برق مصرفی مشترکان داشته باشد.

همزمانی اعتراضات به افزایش انشعاب برق و قراردادهای خارجی وزارت نیرو با شرکت های خارجی برای احداث نیروگاه باعث شده تا برای اولین باز وزارت نیرو که در عرصه برق تاکنون مورد حمایت مجلس و کمیسیون انرژی قرار داشت  از حاشیه امن خارج شود.

همین موضوعات باعث شده تا در محافل غیررسمی از تغییرات بنیادی در صنعت برق و مدیران ارشد وزارت نیرو نیز زمزمه هایی به گوش به رسد. تغییراتی که در شش ماه گذشته از آن صحبت شده و این روزها به مرحله حساس تری رسیده است.

ممکن است وزیر نیرو برای خروج از فشارهای فعلی تغییراتی در مدیریت ارشد برق ایران ایجاد کند که البته با حاشیه هایی نیز همراه خواهد بود. چیت چیان که با رای بالایی به وزارت نیرو رسید در اواسط راه با پرونده مهاب قدس به حاشیه رفت ولی توانست در نهایت انرا به نفع خود تغییر دهد گرچه به زعم کارشناسان هنوز مسئله مهاب قدس به پایان نرسیده است و نمی توان وزارت نیرو را بنده پرونده نامید.

وزارت نیرو در اواخر دولت یازدهم علاوه بر مسئله آب در مسائل برق هم دچار حاشیه ها و فشار سیاسی شده است که این موضوع می تواند در صورت رای آوردن دوباره روحانی حتی مانع از معرفی چیت چیان برای سکانداری مجدد وزارت نیرو در دوره بعدی باشد. وزیر نیرو هم برای رهایی از چنین فشاری ممکن است دست به تغییراتی بزند که البته به نظر نمی رسد اصل قضیه را حل نماید.

انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
5
9
بهترین کار وزارت نیرو افزایش قیمت انشعاب بود .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
پیشنهاد دارم میزان حقوق و مزایای کارکنان شرکت برق را با دیگر دستگاهها مقایسه کنید متوجه می شود حقوقهای سنگین مدیران و کارکنان شرکتهای تولید و توزیع برق باید از جیب مردم بدبخت تأمین شود که اگر اینگونه نباشد جایی برای پرداخت این حقوقها وجود ندارد لطفاً بررسی کنید
کارشناس مدیریت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
0
6
با سلام هرچند عادلانه نمودن هزینه های انشعاب برق با توجه به مصوبه حمایت از صنعت برق مجلس شورای اسلامی قابل توجیه است وهزینه انشعاب برق بایستی صرف هزینه های احداث تولید وانتقال وتوزیع شود ولی عملکرد شرکتهای توزیع در برقراری انشعاب برق نیز بایستی مورد توجه قرارداد شود که از وزیر محترم نیرو وجناب آقای مهندس فلاحتیان درخواست دارم که موارد زیر را دستور کار جدی خود قرار داده ودر جهت رعایت حقوق مردم ومتقاضیان گام های تکمیلی را بردارند آیین نامه تکمیلی برق با هدف شفاف سازی نحوه تامین برق وانرژی مردم بازنگری شود واز کلمات پیچیده ومهندسی در آن کمتر استفاده شود به نحوی که با اطلاعات محدود مردم بتوانندوبدون تفسیر حقوق خود را در ارتباط با صنعت برق درک کنند
ولی توجه داده می شود که پیش نویس آیین نامه اصلاح شده وآماده شده برای امضا فاقد این توجه مهم است وپر از اصطلاحات فنی است که هنوز امکان جاری شدن بسیاری از آن ها وجود ندارد.
ودر ثانی لازم است ساده سازی ساده سازی وساده سازی فرایند های اجرایی مد نظر قرار گیرد وهمچنین وابستگی تامین برق مردم برای اجرای سیستم زمین و پس از تایید آن توسط نظام مهندسی لغو گردد زیرا این مغایر با برنامه های دولت در امر تجمیع وکاهش مجوزات برای ارائه خدمات عمومی می باشد ودر ثانی مصوبه هیات وزیران تکلیف را بر عهده نظام مهندسی وشهرداری گذاشته است ومقرر نموده است اگر کسی مقررات ملی ساختمان (از جمله سیستم زمین ) را انجام ندهد با اعلام سازمان نظام مهندسی وناظر مربوط از صدور پایان کار شهرداری خودداری نماید لذا توجه به ساده سازی ضوابط برای رفع مشکلات اجرایی مردم وزارت نیرو را بهتر در دفاع از عادلانه کردن هزینه های انشعاب برق وانرزی یاری خواهد نمود
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
1
3
موافقم. این دستاویزی شده تا تغییرات را راحت تر انجام دهند.
مشکل صنعت برق بی پولی و البته هزینه های زیاد آن است. اگر مدیر بعدی هم بیاید همین مشکلات را دارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
یکی از این هزینه های زیاد حقوقهای بالای کارکنان و مدیران برق در مقایسه با دیگر دستگاههاست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
2
6
برق نيوز يك سوْال شما كه كارشناس هستيد و اين خبر را كار مي كنيد مابتفاوت قيمت تكليفي و قيمت تمام شده انشعاب را چه كسي بايد پرداخت كند؟ اصلا چرا بايد قيمت انشعاب افزايش بيدا نكند؟در طرح حمايت از صنعت برق اين اجازه به وزارت نيرو داده شده است نماينده مجلس مي خواهد رأي جمع كند شما مي خواهيد با ان ها همراه شويد ؟
مدیر پایگاه جایی نگفته ایم که واقعی شدن قیمت برق و انشعابات نادرست است. صرفا فشار افکار عمومی ناشی از این اتفاق و بهره برداری های سیاسی ناشی از ان را یادآور شده ایم
ناشناس
|
United States of America
|
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
5
3
به نظر می رسد برق نیوز بیش از وزیر نیرو برای انتشار برخی اخبار جهت دار تحت فشار است به نظر بنده افزایش قیمت برق و انشعاب با وضعیت موجود ضروری و اجتناب ناپذیر است پیشنهاد می گردد برق نیوز به عنوان یک رسانه بی طرف و تخصصی تحت تاثیر گروه هایی که اهداف خاصی را دنبال می کنند قرار نگیرد .تغییرات هیچ دردی را دوا نمی کند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
4
6
اهداف و سیاست های آقای وزیر مورد تایید است اما به نحوه عملکرد ایشان انتقاداتی وارد است که انشالله مرتفع خواهد شد.
ناشناس
|
Germany
|
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
3
10
معاون برق و عوض کنه مشکلات بخش برق نصف میشه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
7
7
افزایش قیمت کاملا درست است و از وزیر نیرو بابت این امر سپاسگذاریم که زیر بار فشارها نمیرود
کارمند صنعت برق
|
Netherlands
|
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
0
1
با سلام همانطور که در پاسخ ها مشاهده می شد به نظر یک نفر با یک شیوه روایی یکسان ومشابه با فاصله چند دقیقه یک بار این مطالب را نوشته وبه افکار عمومی که بدلیل افزایش انشعابات اعتراض نموده اند توهین کرده است.با توجه به وضعیت رکود و وضعیت بد اقتصادی همچنین اعتراضی در سایر بخش ها نیز دور از انتظار نیست ولی فعلا گریبان وزارت نیرو را گرفته است معهذا این مطالب که در طرفداری از وزارت نیرو نوشته شده یک طرفه وناعادلانه است وشاید هم توسط کسی است که جزئ قشر کارمند مرفه بی درد با حقوق وپست بالا است
کارمند صنعت برق
|
Netherlands
|
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
1
2
با سلام همانطور که در پاسخ ها مشاهده می شد به نظر یک نفر با یک شیوه روایی یکسان ومشابه با فاصله چند دقیقه یک بار این مطالب را نوشته وبه افکار عمومی که بدلیل افزایش انشعابات اعتراض نموده اند توهین کرده است.با توجه به وضعیت رکود و وضعیت بد اقتصادی همچنین اعتراضی در سایر بخش ها نیز دور از انتظار نیست ولی فعلا گریبان وزارت نیرو را گرفته است معهذا این مطالب که در طرفداری از وزارت نیرو نوشته شده یک طرفه وناعادلانه است وشاید هم توسط کسی است که جزئ قشر کارمند مرفه بی درد با حقوق وپست بالا است
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۰:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
1
3
من كه فقط يك كامنت گذاشتم و يك كارمند هستم و درنتيجه مرفه بي درد هم كه خير...اما دلم به حال وزارت نيرو مي سوزد كه با اين ارزان فروشي ها تبديل به يك بنگاه ورشكسته با ٣٠ هزار ميليارد بدهي شد يك حساب ساده است وقتي درامد شما كمتر از هزينه شما شود ورشكست مي شوي شكاف قيمت بايد در طول دههه ٨٠ با افزايش تنها ١٠ درصد به قيمت واقعي مي رسيد اما أمان از سو مديريت حالا هم كه وزارت نيرو تصميم به اين كار منطقي مي گيرد شاهد چنين شانتاژهايي هستيم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
احسنت، مشكلات وزارت نيرو با تصويب طرح تثبيت قيمتها در مجلس هفتم شروع شد
ناشناس
|
Germany
|
۰۸:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۷
1
0
به نظر بنده بايستي قيمت انشعاب با يك روند منطقي و تدريجي به قيمت واقعي برسد(مطمئنا فردا دير است) تا خرج و دخل صنعت برق متعادل شود ضمن اينكه خريد انشعاب امري روزمره و نياز مستمر عموم مردم نيست كه فشار به آنها آورده شود. مگر يك نفر در طول عمر خود چند نوبت انشعاب برق خريداري ميكند كه فشار اقتصادي زيادي به آن وارد شود و يا در بخش هاي صنعت ، كشاورزي و ... نيز به همين ترتيب براي يك بار در هزينه هاي سرمايه گذاري طرح خود را نشان داده و در طول بهره برداري اصلا اين هزينه محسوس نبوده و نخواهد بود.
اشنا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۷
0
1
اگر به مسایل اقتصادی خانواده ها نگاه یک سویه داشته باشیم فقط نگاه صنفی خواهیم داشت افرادی که با نظر موافق برای افزایش قیمت هربنه انشعاب نظر داده اند چقدر با نحوه محاسبه هزینه انشعاب در دیگر کشورها اشناهستند ایا میدانند که در بیشتر کشورها اساسا چیزی به عنوان هزینه انشعاب نیست ایا میدانند در وزارت نیرو در محاسبه انرژی تولیدی پارامتر هزبنه انشعاب را بصورت مستتر اورده است عزیزی که نوشته هزینه انشعاب را بساز بفروش پرداخت میکند مسلما لایه سطحی قضیه را میبیند غافل ازاینه که هر هزینه ای نهایتا به عهده مصرف کننده نهایی است ایا وقت ان نرسیده است که مشکل را در درامد وزارت نیرو نبینیم کمی به مدیریت هزینه بباندیشیم
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار