کد خبر: ۱۸۶۰۴
تاریخ انتشار : ۱۶:۲۹ - ۱۲ آبان ۱۳۹۵
مردم سوئیس در حالی هفتم آذر (27 نوامبر) در همه پرسی با موضوع توقف استفاده از نیروگاه های هسته ای شرکت می کنند که این موضوع مباحث زیادی ایجاد کرده و دولت سوئیس نیز با این موضوع مخالف است.
به گزارش برق نیوز، ممنوعیت احداث نیروگاه های هسته ای جدید و محدود کردن دوره بهره برداری از نیروگاه های هسته ای کنونی سوئیس به 45 سال، موضوعی است که مردم سوئیس طبق پیشنهاد حزب سبز این کشور و موسسه «صلح سبز» باید به آن آری یا نه بگویند.

اگر این پیشنهاد رای مثبت مردم را دریافت کند، از پنج نیروگاه هسته ای کنونی سوئیس سه مورد آن یعنی نیروگاه های «بیزنو»1 و 2 (Beznau) و همچنین نیروگاه «مولیبرگ» (Muhleberg) باید در سال 2017 تعطیل شوند. همچنین نیروگاه هسته ای گوشگن (Gosgen) باید در سال 2024 و نیروگاه «لایبشتات» (Leibstadt) در سال 2029 تعطیل شود.

مخالفان این طرح نگران هستند که در صورت تصویب و اجرایی شدن این پیشنهاد، کشور سوئیس با کمبود انرژی رو به رو؛ و مجبور به واردات بیشتر سوخت های آلاینده فسیلی شود.

برنار لوگینبول (Bernard Luginbuhl) سناتور سوئیسی می گوید که سوئیس در شرایط فعلی از منابع کافی انرژی تجدیدپذیر برای جبران کمبود انرژی برخوردار نیست. به عقیده این سناتور و بسیاری دیگر، کنار گذاشتن انرژی هسته ای در سوئیس نیازمند زمان بسیار بیشتری است.

اما در مقابل افرادی از جمله یورگ گروسن (Jurg Grossen) نماینده پارلمان از حزب سبز می گوید که سوئیس می تواند همین الان انرژی هسته ای را کنار بگذارد. او خاطرنشان می کند میزان برقی که سوئیس هم اکنون از منابع تجدیدپذیر خارجی وارد می کند بیشتر از برق تولیدی سه نیروگاه بنزو 1و 2 و مولیبرگ است.

طرفداران این طرح در سوئیس همچنین می گویند علاوه بر موضوع ایمنی، این اقدام موجب تلاش بیشتر برای افزایش بهره وری انرژی و حرکت به سمت منابع انرژی باد و خورشید می شود.

در همین حال دولت سوئیس نیز آشکارا مخالفت خود را با پیشنهاد حزب سبز برای تعطیلی نیروگاه های هسته ای اعلام کرده است. دوریس لوتارد (Doris Leuthard) وزیر انرژی سوئیس اواخر مهر ماه در یک کنفرانس خبری در شهر بِرن گفت: دولت سوئیس طرح چنین موضوعی را بسیار زودهنگام می داند زیرا ما قادر به جایگزین کردن انرژی هسته ای با انرژی تولیدی از منابع تجدیدپذیر نیستیم.

وی تاکید کرد که تعطیلی شتابزده نیروگاه های هسته ای در سوئیس موجب به مخاطره افتادن امنیت انرژی این کشور و افزایش وابستگی به واردات برق از نیروگاه های با سوخت زغال سنگ در آلمان می شود.

افزایش هزینه های انرژی برای خانوارهای سوئیسی نیز یکی دیگر از پیامدهای ملموس برای مردم این کشور در صورت رای مثبت به همه پرسی هفتم آذر خواهد بود.

از سوی دیگر ، شرکت خدمات عمومی یا یوتیلیتی آلپیک (Alpiq) که در زمینه توزیع انرژی فعالیت می کند اعلام کرده که درصورت رای مثبت مردم به همه پرسی این شرکت 2.5 میلیارد دلار زیان خواهد دید.

این شرکت در عین حال گفت که حتی با رای منفی در این همه پرسی نیز بهره برداری از راکتورهای هسته ای با شرایط کنونی بازار صرفه اقتصادی ندارد.

حتی پیش از مطرح شدن همه پرسی نیز شرکت برق سوئیس (BKW) برنامه ای برای تعطیلی نیروگاه مولیبرگ در سال 2019 به علت هزینه های بالای بهره برداری از این نیروگاه 45 ساله اعلام کرده بود. رای مثبت مردم در همه پرسی آذر ماه تعطیلی این نیروگاه را تنها دو سال جلو می اندازد .

سوزان توما (Suzanne Thoma) مدیر شرکت BKW می گوید: تسریع در تعطیلی این نیروگاه به علاوه تعطیلی دو نیروگاه دیگر در سال 2017، سوئیس را در شرایط دشواری برای یافتن منابع جایگزین برای تامین بیش از یک هزار مگاوات برق مورد نیاز برای تامین انرژی 1.6 میلیون خانوار قرار می دهد.

دولت سوئیس می گوید که برنامه پیشنهادی موسوم به «استراتژی انرژی 2050» هدف های مشابهی همچون ممنوعیت احداث نیروگاه های هسته ای جدید و حمایت از تولید انرژی از منابع تجدیدپذیر و همچنین بهینه سازی بیشتر مصرف انرژی را در نظر دارد.

این در حالیست که این برنامه به علت مخالفت حزب مردم سوئیس (SVP) در پارلمان، با خطر رو به رو شده است. حزب مردم در تلاش است تا از طریق برگزاری یک همه پرسی از طریق نظام دموکراسی مستقیم در این کشور برنامه دولت در زمینه انرژی را به شکست بکشاند. حزب مردم سوئیس بتازگی در بیانیه ای اعلام کرد که برنامه مورد نظر دولت پرهزینه و غیرموثر است.

در پی سانحه هسته ای فوکوشیمای ژاپن در سال 2011 در برخی کشورهای اروپایی از جمله سوئیس و آلمان پیشنهادهایی برای تعطیلی نیروگاه های هسته ای مطرح شد هر چند با توجه به وابستگی شدید کشورهای اروپایی به انرژی هسته ای بسیاری از کارشناسان تعطیلی نیروگاههای هسته ای در اروپا را گزینه ای عملی نمی دانند.

نیروگاه های هسته ای هم اکنون حدود 30 درصد از برق مصرفی در اتحادیه اروپا را تولید می کنند و 130 رآکتور هسته ای در 14 کشور از 28 کشور عضو اتحادیه اروپا مورد بهره برداری است و تصمیم گیری درباره انرژی هسته ای بر عهده خود کشورهای عضو اتحادیه است.

هم اکنون در کشور فرانسه 75 درصد برق مصرفی را نیروگاه های هسته ای تامین می کنند و این کشور بزرگترین صادرکننده برق جهان است و سالانه بیش از 3 میلیارد یورو از این محل درآمد دارد.

بر اساس آمار موسسه جهانی انرژی هسته ای (NEI) مستقر در واشنگتن، تا ماه مه 2016 ، 30 کشور در سطح جهان 444 رآکتور هسته ای را برای تولید برق مورد بهره برداری دارند و 63 نیروگاه هسته ای جدید در 15 کشور در دست احداث است.

در سال 2015 در مجموع 13 کشور جهان شامل فرانسه، اوکراین، اسلواکی، مجارستان، اسلوونی، بلژیک، ارمنستان، سوئد، فنلاند، سوئیس، جمهوری چک، کره جنوبی و بلغارستان دست کم یک چهارم برق خود را با استفاده از انرژی هسته ای تولید می کنند.
منبع: ایرنا
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار